HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

Kemény Dió

2008.09.19. 00:56 lausekesther

Szép kis összegért végre van netem (egy kommunikációs konferencián, meg amúgy is, a 21. században röhej, hogy nem tudok bárhol csak úgy ingyen csatlakozni a netre) nekem is, szóval itt az idő, hogy beleszóljak. A Nobel-díjas közgazdászok, a magyar gazdaság katasztrofális helyzete meg néhány szakmaibb előadás után megvolt a pompás vacsora, meg a Marie Claire-es divatbemutató Anh Tuannal meg Konsánszky Dórával, na és közte egy díjátadó.

Az újonnan kreált díj hangzatos, meg úgy tényleg, igazán fontos lehetne a szakmának, ha már olyan nevet szerzett meg magának zsűrielnökként, mint Alexander Brody, meg helyet kapott / összefonódott a reklámszakma egyik legfelkapottabb rendezvényén / -vel. Ami a szkepticizmusra okot adhat, az a zsűri összetétele. Oké, van az ütős zsűrielnök, mint írtam, de úgy tűnik ennyi. A háromlépcsős zsűrizés gyakorlatilag egy az egyben a Marketing & Média reszortja, ők kutatják le az ajánlásokat tevő 50 legfontosabb médiaipari szereplőt, és a brandfestival.hu írja: "A zsűri tagja a magyar kommunikációs szakma legfontosabb szervezetének vezetői, a Marketing & Média szerkesztőbizottságának tagjai". És? Azaz?

Ugyanakkor a neves díjátadó a marie claire óriási piros betűi alatt esett meg, a közönség soraiban a földön marie claire-címlap plakátok álldogáltak - no Marketing & Média, no Sanoma, no Figyelő. És még a welcome konferenciacsomagban sem, csak a székeken az előadóteremben - aki csak haverkodni jött, és nem ül be az előadásra, annak nem jár.

 

 

12 komment

Címkék: brandfestival aranydió

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr65670750

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2008.09.20. 00:14:20

Kedves lausekesther,

Mivel elég markáns szerepem volt a díj kialakításának folyamatában, az Arany Dió díjátadással kapcsolatos "kórtörténetedre" reagálnék néhány szóban.

A posztban foglalt kritikák többségével egyet is lehet érteni, mg akkor is ha az írás elsősorban a külsőségekre helyezi az elemzői hangsúlyt.

Nézzük a tényeket:

1) Az „Arany Dió” díj életre hívásának elsődleges célja az elismerés mellett a magyar stratégiai gondolkodás innovációjának fejlesztése. A díj szakmai megalapozottságának intellektuális támaszául az innováció fogalmánk legfrissebb értelmezése szolgál, mely a marketing-innovációt is felöleli. Szerintünk a díj a kreativitás (Arany Penge, egyéb kreatív fesztiválok), hatékonyság (Effie) mellet egy létező szakmai űrt (az ötletek stratégiai és innovatív dominanciáját fed le.

Ez az elv a három-lépcsős értékelés során testet is ölt, hiszen az öt szempontú értékelés (innovativitás, figyelemfelhívás, üzenetátvitel, kreativitás, megvalósítás) szempontrendszerében az "innovativitás" dimenziója dupla szorzóval került beszámításra.

Biztosíthatlak, hogy nem csak a Marketing & Media szerkesztősége exponálta magát az értékelés egyes fázisaiban.

2) A formát illetően minden bizonnyal fejlődik majd a díj, s ahogyan a BrandFestival a szakma egyik irányadó rendezvénye, úgy az Arany Dió is egyre szélesebb körben elfogadásra kerülő szakmai díjjá válik. Ahogy megyünk előre, úgy vetkőzi majd le a jelenben még tagadhatatlanul meglévő "gyermekbetegségeit". Persze a hangosítás lehetett volna szakszerűbb, a Sanoma (Marketing & Media jobban a rivaldafénybe tolt, stb.)

Megszületett egy új szakmai díj, releváns tartalommal. Szerintem örüljünk neki, majd fejlesszük tovább.

Bízom benne, hogy téged is, ahogyan a többi konstruktív kritikát megfogalmazót is az "érted haragszom, s nem ellened.." elve vezérli.

p.s.: ígérjük, hogy a jövő évi jobb lesz. a külsőségek terén minden bizonnyal.

ja, és divatbemutatón Nanushka tényleg nem volt jelen!!! (sajna lemondta.)

lausekesther 2008.09.21. 07:34:50

Köszönöm, a Nanushkát javítottam, elnézést.
És köszönöm Bery hozzászólását is, bár hozzá kell tennem: az, hogy nem csak a M&M szerkesztősége exponálta magát az értékelés egyes fázisaiban, eddig, a díjjal kapcsolatos infókból korántsem volt egyértelmű. Persze tényleg örülünk a díjnak, jó, hogy van, semmi kétség.

lausekesther 2008.09.21. 07:43:15

Hozzáteszem: annak pedig kifejezetten örülök, hogy az Ökopannon és a Magyar Telekom egy olyan ötletért kapott elismerést, ami valóban, társadalmilag is fontos. Miközben az Ökopannon óriásplakátjainak elképesztően bugyuták voltak a szövegei (Kedvencem: "Ha sport, akkor úszás, ha hulladékgyűjtés, akkor szelektív"), tehát magával a megvalósítással máshol kissé nehezen szállhattak volna versenybe, így legalább "megmentődött" a stratégiai ötlet, ami fontos.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2008.09.22. 14:41:32

Kedves lausekesther,

Örülök, hogy elnyerték tetszésed a dínyertes alkotások. Nem kevés vita, pro/kontra érv, heves indulat, proaktív javaslat előzte meg az ötös shortlistre, majd az első három helyezett közé jutott versenymunkákat.

Valami megmozdult. Az Arany Dió gépezelt elindult... (Ockham borotvája!) Jövőre ugyanott, csak kissé másképp. Külsőségekben mindenképp!

Bery :)

festa 2008.09.23. 10:33:54

Számomra teljesen érthetetlen és felszínes ez a díj. A mögöttes gondolat és a célkitűzés teljesen rendben van, valóban szükség van egy ilyen díjra, ám a dobogós alkotások rettenetesen megkérdőjelezik a dolog valós értékét. Az, hogy egy kampány társadalmi felhívás céljából születik, önmagában még nem érdem (főleg nem egy Kht-tól, amelynek ez a dolga). Jelen esetben pedig az, hogy híres emberek az arcukat adják (bugyuta mondatok mellett) a cél érdekében, az most komolyan egy innovatív stratérgiai gondolat? Ha lehet ez az egyik legbanálisabb és legrégebbi koncepció a reklámszakmában, szerintem már a vadnyugaton is kb. ilyen hirdetések voltak. Az meg külön kellemetlen hogy a T-Com teljesen álszent, öncélú és káros (pl. a Roma/Skinhead plakát egy nagyon mély rasszista felfogásról árulkodik) is 'társadalmilag fontos'-nak ítélte meg a szakma. Többet kéne gondolkodni, ha valóban egy 'zélesebb körben elfogadásra kerülő szakmai díj' szeretne lenni az Arany Dió.

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2008.09.23. 18:53:41

festa,

Volt egy "szakmai crédó" - Arany Dió arany szabályai, mely tartalmazta a fentiekben már megvillantott - öt szempontú - értékelési szempontrenszert.

Valóban parázs vita zajlott, hogy a zsűrizési folyamat alatt kiválasztott kampányötletek stratégiai és innovatív dominancája mennyiben felel meg az Arany Dió szakmaiságát körvonalazó elveknek.

Itt is a vita alakítota/formálta a zsűritagok értékítéletét. Azt hiszem, hogy ez így jó. Mind több és több "szakmai alapú diskurzus" vezethet el bennünket az igazán kimagasló alkotások kiválasztásához.

Ami a T-Com "Többet kéne beszélgetni" kampányt illeti, a valódi nóvuma (innovativiása) az, hogy egy jól ismert szolgáltásról (vezetékes telefonálás) mond úgy újat, hogy a márkaüzenetet egy a társadalmi közérdeklődés fókuszában lévő témába ágyazottan mutatja be - a T-Com a társadalmi problémák iránt érzékeny, toleráns márka.
:))

festa 2008.09.24. 17:00:55

Bery,

én pont ezt találtam kiábrándítónak, hogy ráadásul nem egy anonym szavazás, hanem egy szakmai vita után kaphat egy 'a sztár szétválogat - válogasson szét ön is' koncepció reklámstratégiai díjat.

A T-Com-mal kapcsolatban: elsőre valóban tűnhet a helyzet olyannak amit leírsz, de pont egy szakmai vita kellene hogy fellebbentse a fátylat e konkrét kampány félresikerültségéről. Ezügyben órákat tudnék szónokolni, nagyon utálom ezt a kampányt, és elszomorít hogy ezzel milyen egyedül vagyok.

Maga a koncepció, hogy beszélgessünk társadalmi problémákról vezetékes telefonon - ám legyen, tényleg eredeti megközelítés. De ezt ennél bénábban megvalósítani nem is lehett volna. Annyira szerencsétlen az execution, hogy visszájára fordítja az amúgy nem rossz koncepciót.

A plakátoknak két olvasata lehetséges, és mindkettő visszataszító.

1) a képen látható embercsoportok beszélgessenek többet egymással, hogy elsimuljanak a problémák. Ez több mint nevetséges hozzáállás a plakátokon lévő csoportok tekintetében. Miért és miről is kellene beszélgetni egy megvert asszonynak és erőszakos férjének? És amúgy mióta társadalmi probléma a családon belüli erőszak? Az maximum társadalmi problémák szimptómája. A roma-skinhead-be jobb bele se menni... Ezt egy kicsit nyilvánvalóbb példára átfordítva: egy SS tiszt és egy 30 kilóra éheztetett, megkínzott zsidó beszélgessen többet egymással. Vagy egy Ku Klux Klános és egy meglincselt rabszolga. Mert ugye a T-Com plakáton is egy extremista, kirekesztő (vagy akár megsemmisítő) ideológia által összekötött kisebbség és egy származásuk által összekötött népcsoport néz farkasszemet. Aki erre azt mondja hogy 'beszélgessenek el egymással', azt én legalábbis kinevetem.

2) általában mindenki beszélgessen többet a társadalmi problémákról. Ha ezt a készítők viszont így gondolták, akkor mire véljük ezeket a nyilatkozatokat:
www.kreativ.hu/cikk.php?id=20810
Miért is olyan fontos a T-Comnak, hogy a skinhead-roma, a megvert asszony-erőszakos férj, rendőr-vandál problémakörökben "a szereplőket semleges karakterként", "állásfoglalás nélkül", "azonos súllyal" mutassák meg? Valóban úgy gondolják, hogy itt csak két 'iskola', érvrendszer áll szemben? A skinheadnek is van valami igaza, hogy vascsővel veri a cigányokat? A romák is default-ból sárosak valamiben? Ez már majdnem olyan mintha azt mondanák vizuális eszközökkel, hogy 'cigánykérdés' van. Ez volna a társadalmi mondanivaló? Hadd gratuláljak. Rendőrös szintén mellément, hiszen az nem a politikai vita metafórája, hanem egy büntetőjogi probléma. Ne mossuk már össze az autógyújtogatást a politikai állásfoglalással.

Ha meg a brief az volt hogy a pl. 'rasszizmusról' kellene többet beszélgetni, akkor minek oda egyáltalán a roma srác? Akkor pont elég egy buta skinhead és mellé a sor hogy többet kéne elbeszélgetni vele, hogy ne legyen már ekkora buta paraszt.

Egyszóval ez az egész kampány csak a társadalmi szerepvállalás kigúnyolásának megy el maximum.

Én így látom, és nem hiszem hogy lehet máshogy, de várom a megfejtéseket.

lausekesther 2008.09.26. 18:44:35

Kedves festa,
az már kiderült, hogy nem egyezik a véleményünk a T-Com kampánnyal kapcsolatban, de azért örülök, hogy végre kiadósan megmagyaráztad. Van benne valami, amit írsz, lehet ilyen szemmel is nézni, és ha így vesszük, félrement valóban, de rasszizmusnak nevezni szerintem akkor is erős túlzás. És kétlem, hogy azok, akiknek szólt, ezt így végiggondolnák. Szerintem ők is csak egy jólelkű, pacifista és idealista elképzelést látnak mögötte, ami lehet, hogy gyenge vagy "kinevethető", de semmiképp sem rosszindulatú vagy visszataszító.

festa 2008.09.27. 16:25:05

esther,
persze, én sem gondolom, hogy szándékosságról, rosszakaratról van szó. Anno, amikor az utcákra kerültek ezek a plakátok, csak a fejemet fogtam pár percig és továbbmentem, meggondolatlan hülyeségnek tartottam az egészet. Csak a kampány utóélete, a besöpört díjak tömkelege, a magyar 'reklámelit' feltététlen dicsőítése (pl. FG az Brandfestival-on) kavarta fel bennem a dolgokat. A kritikáim valahol mélyen inkább ezeknek szólnak, és általában a nem-gondolkodásnak. Én azt szeretném (ahogy ez sok új díj, konferencia, stb is) ha ez a szakma és a munkák egyre jobbak lennének, de ez őszinteség és gondolkodás nélkül nem fog menni.

De legyen, igazad van, valószínúleg nem volt a készítőkben rossz szándék, de ettől függetlenül a kampány tett rasszista és visszataszító 'kijelentéseket' - ez nem egy vélemény, hanem egy tény. Attól még mert burkolt, és másfél másodpercnél többet kell gondolkodni rajta, ez tény és kész. Amúgy a rasszizmus is a legtöbb esetben ilyen: teljesen más, ki nem mondott problémák szimptómája, és nem valós faji gyűlölet.

Ezen az egészen persze túl kellene tudnom lépni, és túl is fogok, de ne legyen már azért tankönyvi példa ebből a kampányból...

Bery · http://www.facebook.com/berkes.peter 2008.09.29. 22:43:09

festa,

Ha tankönyvi példa nem is lesz belőle, a kollektív emlékezet minden bizonnyal megőrzi majd.

Lassan az az érzésem, hogy érdemes lett volna a post-buy analízis során a szóbeszéd nyújtotta másodlagos komm. értéket is mérni valahogy.... Sokat beszéltünk, wom-ot generáultunk..

:)))

Remy 2008.09.30. 20:28:39

Na megyek, csinálunk az asszonnyal egy kis post-buy analízist, aztán meg generálunk egy kis womot. Jó éjszakát.

Mellesleg festa minden szavával egyetértek, nem ártott volna egy ilyen ember is a zsűribe, talán akkor tényleg érdemi vita lett volna.