Informátoraink azt jelentették, a BME-n például derűs tisztelettudásban teltek a szakmán kívülieknek szánt Reklámhét rendezvényei, a székesfehérvári állomáson meg az dobta fel a dolgokat, hogy miután Sas István hiábavaló módon harcolt a technikával, úgy döntött, nem lejátssza, hanem eljátssza azokat a reklámfilmeket, amiket amúgy vetíteni akart volna a közönségnek. Ha valaki ott volt, mesélje már el, hogy sült el.
Ami a Kreatívot illeti, Debrecenben tettük tiszteletünket általam. Elsőáldozóként nem tudtam, mire számítsak, úgyhogy egy tucatnyi közepesen érdeklődő egyetemistára készültem, ehhez képest odaérve körülbelül ötven huszonéves fogadott egy belváros-széli kultkocsmában, akiktől alig lehetett egyáltalán bejutni a helyre. A projektorig eljutni meg már csak azért is nehezen ment, mert a szervezők a nyaralásból előző nap visszaért, borotválatlan arcommal simán az egyetemista közönség részének néztek, és megkértek, ne álljak az előadók útjába, amíg próbálják átverekedni magukat a szorongó tömegen.
Aztán viszont a szervezők - a debreceni városi reklámügynökségként teljesen megmagyarázhatatlanul működőképes LGM - jóvoltából gyorsan került zsíroskenyér meg sör, a BKF-es, így huszonévesek között anyanyelvi szinten mozgó Papp-Váry Árpád értékelhető mosóporreklámokkal melegített, Gosztonyi Csaba (Carbon) a kedvenc projektjeit mutatta meg, némi kávészünet és tömegoszlatás után pedig én adtam elő A magyar reklám fekete lyuka cím mögött (oké, az "előad" ige valószínűleg túlzás).
Nagy vonalakban az ügyfél-ügynökség viszony törésvonalairól és a kívülről látható végeredményhez vezető rögös útról beszéltem, néhány egészen etikátlanul konkrét példa mentén, inkább udvarias, mint zajos érdeklődéstől kísérve - de azt hiszem, a célt némiképp meghaladva mindenkit sikerült elrettenteni attól, hogy a szakmában dolgozzon.
A szüntelenül vigyorgó házigazda, Jászberényi Attila ezután saját előadásával megpróbálta mégis rábeszélni a közönséget, hogy szeresse a reklámipart, végül a Basahalom-blogger Porcsin Zsolt a videómegosztókon talált megdöbbentő mennyiségű trash/naiv/sokkoló reklámot tálalta – ezekből szívesen elkértem volna párat, de az audiokommentárok nélkül fele akkorát se ütne a halszemoptikával körbekergetett kisvárosi nőgyógyászati rendelőket nézni, úgyhogy nem tettem.
Hazafele meg Gosztonyi Csabával közösen vegyes sikerrel próbáltuk egy laptoppal és mobilnettel online behozni a radiocafé adását, Reklámvilágot hallgatni - főleg ő, minthogy az ő műsoráról van szó, amit értelemszerű akadályoztatottsága miatt ezúttal a radiocafét birtokló Est Média Group feje, Kádár Tamás vezetett. Valamennyit sikerült elcsípni az adásból, de legközelebb ilyen helyzetben inkább fonok drótból egy akkora antennát, ami átlát a Mátrán.