HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

Átlátszó hajléktalanok

2008.12.12. 14:35 lausekesther

Hogy a hajléktalanokra mostanában felfigyelt a reklámszakma és a média, már megénekeltük. A társadalom aljára lecsúszott / peremére szorult emberek szerepeltetése, felhasználása reklámokban, promóciókban, valóságshow-kban, vagy éppen kifigurázásuk hajléktalannak "álcázott" hoszteszekkel ellentmondásos érzéseket vet fel a fogyasztóban: egyrészt tényleg fontos társadalmi problémára hívja fel a figyelmet, és simán lehet, hogy valóban segíteni akar rajtuk (anyagilag vagy éppen beilleszkedés szempontjából), ugyanakkor azonban etikailag erősen megkérdőjelezhető, hogy szabad-e kihasználni a reklámozónak ezeket a kiszolgáltatott embereket. 

A TUI utazásszervezőnek a szeptemberi reklámkonferenciára tervezett akciója ugyanezzel a problémával szembesült, amikoris a konferencia szervezője, a Magyar Reklámszövetség az ötlet etikailag aggályos voltára hivatkozva nem adott engedélyt a megvalósításra. Mint ahogy azt társlapunk, a Turizmus Trend megírta (sajnos nincs online), az utazásszervező és reklámügynöksége, a Zelmer elképzelése szerint a rendezvényen öt hajléktalan kínált volna Fedél Nélkült a résztvevőknek, kezükben kartontáblákkal, "Híd alatti lakásomat tengerparti TUI-nyaralásra cserélném!" vagy "Az ég mindenhol ugyanolyan. De nem mindegy, hogy honnan nézzük: a strandról vagy a híd alól" szövegekkel. A hajléktalanok a Menhely Alapítvány közvetítésével önként jelentkeztek a munkára, amiért fizetést, útiköltséget és egész napos ellátást kaptak volna. A TUI emellett 50 ezer forintos adománnyal segítette az alapítványt, és 400 ezer forintért reklámfelületet vásárolt a Fedél Nélkülben. 

Mindenki elfilózhat rajta, hogy ebben a vitában vajon a Reklámszövetségnek, vagy a TUI-nak és az ötletet támogató Menhelynek adna igazat. Az viszont kétségtelen, hogy a hajléktalanok problémáira úgyis fel lehet hívni a figyelmet, hogy nem keverjük bele a profitorientált, "csúnya" hirdetőket, a reklámügynökségnek mégsem megy rá a gatyája.


A düsseldorfi Euro RSCG nemrégiben megvalósított ötlete tökéletes példa erre. A csapat önkéntes munkával, ingyen egy olyan akciót valósított meg a fiftyfifty nevű hajléktalanújságnak karácsonyi ajándékként, aminek alapötletét az adta, hogy a hajléktalanok gyakran úgy érzik, a járókelők keresztülnéznek rajtuk. Egy fiftyfifty-árust állítottak a zsúfolt, karácsonyi kivilágításban úszó Königsallee-ra, előtte egy táblával "Ne ignorálj!", és rejtett kamerával felvették a mögötte zajló történéseket, amiket egyidejűleg kivetítettek a férfira, valóban olyan hatást keltve, mintha átlátszó lenne. És milyen érdekes: a járókelők máris felfigyeltek rá. Nem hinném, hogy bárkit is megbotránkoztatott volna, bár arra vonatkozóan nincsenek infóim, hogy mennyivel többen vették meg a lapot, vagy adakoztak ezután.

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr31819048

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

errorista 2008.12.13. 12:27:06

Szerintem a válasz nem is kérdéses. Nagyszerű ötletnek tartom, hogy kereskedelmi profilú cégek nonprofit szervezetekkel, és segélyszervezetekkel próbálnak mindenkinek előnyös együttműködést létrehozni. A reklámszövetség nevetséges és KÉPMUTATÓ ellenállása egyáltalán nem korrekt, már csak azért sem, mert a hajléktalanokat,akik SZABAD akaratukból vállalták a feladatot ÖNÁLLÓ DÖNTÉSRE KÉPTELEN személyeknek nyilvánítják ezzel, és személyiségi jogukban korlátozzák őket, sőt, meg merem kockáztatni, hogy emberi méltóságukat is sérti, hogy a fejük felett megvétózzák a döntésüket. Szerintem EZ az, ami nem fair. Ráadásul ki mondja, hogy egy évtizedek óta hajléktalanokkal foglalkozó alapítvány vezetősége és munkatársai, ill. maguk a hajléktalan emberek kevésbé kompetensek a kampány reális megítélésében, mint a Reklámszövetség. Szerintem egy nagyon is előre mutató, követendő példát hiúsított meg megint a magyar szűklátókörű médiaelit. Gratulálok!

lausekesther 2008.12.14. 16:22:21

Szerintem inkább az a kérdés, hogy mit jelent esetükben a "szabad akaratukból vállalták". Az ellenérv szerint ugyanis nincsenek abban a helyzetben, hogy valóban választhassanak, inkább kényszerhelyzetben vannak.

Critmiss 2008.12.15. 13:03:05

abszolút így van, ahogy esther írja. Szerintem gyomorforgató már az ötlet is.

Komment Elek 2008.12.15. 13:49:31

Én is azon a véleményen vagyok, hogy amíg düsseldorfi event üzenete egyértelműen a hajléktalanok problémájára, ráadásul a az elfordulás, és keresztültekintésre hívja fel a figyelmet, addig aTUI kampánya a leírtak alapján egy szánalmas és aljas húzás. Holott, a Kreatív ötlet egész jó, és részemről működő ötletnek tartom ha egy szendvicsemberként mászkáló építő munkást látok akinek nyilván a munkája kapcsán gyönyörű kilátásban lehet része, de a munka az mégiscsak munka. És még sorolhatnám mennyivel több lehetőség volna, akár célcsoport szerint is szegmentálva a dolgot.

Ha esetleg egy ilyen irányba való elmozdulást az ügyfél, vagy az ügynökség járhatónak lát, akkor tessék ide írni a blogba. Részemről stipistop...

vero · http://anal0g.blog.hu/ 2008.12.15. 22:48:08

Hadd legyek trendi: amíg van benne pénz, ok. (mindkét részről!)

Másrészt; ha "kényszerhelyzetben" vannak is, a választási szabadságuk nem korlátozott. Lehet nemet is mondani. Sokan meg is tették. vlsz. Erről nincs reklámfilm.

3dszorra: Mindannyian prostituálhatók vagyunk, csak a címlet lehet kérdés. Persze vanna, akik nem. Rólik sem szólnak a sztorik.

4dszer; Persze, hogy gyomorforgató. Szar látni a nappalidban, hogy egy koszos fazon benéz a képernyőből. Az utcán egyszerűbb elfordulni.

Komment Elek 2008.12.16. 17:00:52

vero:
Hadd legyek egszerű 1gyszer:
Kurvára fingod sincs miről van szó, miről beszélünk itt.

Chihiro 2008.12.17. 11:52:52

Lehet, hogy a legnagyobb baj, hogy úgy vitatkozunk mindezekről, hogy tényleg fogalmunk sincs arról, mint gondolnak az egész kampánynak a főszereplői, maguk az utcán élők. A Menhely Alapítvány illetékese mindenesetre azt állítja, hogy baromi csalódottak voltak az önként jelentkezők, hogy éppen őket nem kérdezte meg a Reklámszövetség arról, hogy megalázónak érzik-e a részvételt a konferenciára szervezett akcióban, ugyanis nagyon szívesen mentek volna. Az, hogy ezek az emberek az utcán élnek, szerintem semmivel sem kevésbé méltatlan mint az, hogy némi pénzt keressenek azzal, hogy mindebből saját maguk gúnyt űzzenek. Hogy az emberek szemét felnyissák, hogy amíg nyaralnak, ők a híd alatt nyomorognak. Persze a német kampány sokkal finomabb, szelídebb, mégis üt mint az ipari áram.

kergezerge · http://kergezerge.blog.hu 2008.12.17. 13:56:02

Szerintem is ocsmány egy ötlet, de attól még lehet baj a Reklámszövetség és a felháborodók arányérzékével is.

Elek, ez az építómunkásos ötlet nem kutya :D

nick: 2008.12.22. 03:11:49

tök jó olvasni a sok hozzászólást erről a fontos és komoly témáról...

...apropó, Te ma melyiküknek segítettél már?!


"ha kutya lenne, segítenél?!"


előre is köszönöm!

hey_Baby 2009.03.10. 11:09:40

Kicsit későn kapcsolódók.. de a euro kampány nagyon rendben van és gratula. a TUI kampány ötlet pedig egy szánalmas, félre fuserált, és egyben megalázó ötlet. teljesen igaza van a reklámszövetségnek, sőt. Ha TUI segíteni akar annak welcome, de ezt miért is kell a reklámkonferencián demonstrálni nehéz sorsba jutott emberekkel???
süti beállítások módosítása