Hogy a hajléktalanokra mostanában felfigyelt a reklámszakma és a média, már megénekeltük. A társadalom aljára lecsúszott / peremére szorult emberek szerepeltetése, felhasználása reklámokban, promóciókban, valóságshow-kban, vagy éppen kifigurázásuk hajléktalannak "álcázott" hoszteszekkel ellentmondásos érzéseket vet fel a fogyasztóban: egyrészt tényleg fontos társadalmi problémára hívja fel a figyelmet, és simán lehet, hogy valóban segíteni akar rajtuk (anyagilag vagy éppen beilleszkedés szempontjából), ugyanakkor azonban etikailag erősen megkérdőjelezhető, hogy szabad-e kihasználni a reklámozónak ezeket a kiszolgáltatott embereket.
A TUI utazásszervezőnek a szeptemberi reklámkonferenciára tervezett akciója ugyanezzel a problémával szembesült, amikoris a konferencia szervezője, a Magyar Reklámszövetség az ötlet etikailag aggályos voltára hivatkozva nem adott engedélyt a megvalósításra. Mint ahogy azt társlapunk, a Turizmus Trend megírta (sajnos nincs online), az utazásszervező és reklámügynöksége, a Zelmer elképzelése szerint a rendezvényen öt hajléktalan kínált volna Fedél Nélkült a résztvevőknek, kezükben kartontáblákkal, "Híd alatti lakásomat tengerparti TUI-nyaralásra cserélném!" vagy "Az ég mindenhol ugyanolyan. De nem mindegy, hogy honnan nézzük: a strandról vagy a híd alól" szövegekkel. A hajléktalanok a Menhely Alapítvány közvetítésével önként jelentkeztek a munkára, amiért fizetést, útiköltséget és egész napos ellátást kaptak volna. A TUI emellett 50 ezer forintos adománnyal segítette az alapítványt, és 400 ezer forintért reklámfelületet vásárolt a Fedél Nélkülben.
Mindenki elfilózhat rajta, hogy ebben a vitában vajon a Reklámszövetségnek, vagy a TUI-nak és az ötletet támogató Menhelynek adna igazat. Az viszont kétségtelen, hogy a hajléktalanok problémáira úgyis fel lehet hívni a figyelmet, hogy nem keverjük bele a profitorientált, "csúnya" hirdetőket, a reklámügynökségnek mégsem megy rá a gatyája.
A düsseldorfi Euro RSCG nemrégiben megvalósított ötlete tökéletes példa erre. A csapat önkéntes munkával, ingyen egy olyan akciót valósított meg a fiftyfifty nevű hajléktalanújságnak karácsonyi ajándékként, aminek alapötletét az adta, hogy a hajléktalanok gyakran úgy érzik, a járókelők keresztülnéznek rajtuk. Egy fiftyfifty-árust állítottak a zsúfolt, karácsonyi kivilágításban úszó Königsallee-ra, előtte egy táblával "Ne ignorálj!", és rejtett kamerával felvették a mögötte zajló történéseket, amiket egyidejűleg kivetítettek a férfira, valóban olyan hatást keltve, mintha átlátszó lenne. És milyen érdekes: a járókelők máris felfigyeltek rá. Nem hinném, hogy bárkit is megbotránkoztatott volna, bár arra vonatkozóan nincsenek infóim, hogy mennyivel többen vették meg a lapot, vagy adakoztak ezután.