A borsos árak ellenére, ami mind a fesztivál bekerülési költségeit, mind pedig a cannes-i életbenmaradást illeti, csak úgy nyüzsögnek a fiatal kreatívok a fesztiválpalotában. Persze a szervezők igyekeztek őket idecsalogatni azzal, hogy a kedvezményes „diákjegyre” jogosító korhatárt idén 28-ról 30-ra emelték, és a kedvezményre is ráerősítettek: 999 euróért jöhetnek egy hétre. A hivatalos adatok szerint 50 országból kb. 550 oroszlánkölyök, azaz Young Lion jött el Cannes-ba.
Bár számos panaszt megejtettünk már a régió jelenlétének hiányáról a cannes-i reklámfesztiválon és ezáltal az egész globális reklámszakma képzeletbeli agytekervényeiben, a fiatalokat elnézve úgy tűnik, a jövőt illetően van némi remény. A közép- és kelet-európai fiatalok a 28 év alattiaknak 1995 óta megrendezett Young Lions szekcióban egész szépen teljesítenek.
A Young Lions verseny print kategóriájában, ahol az IFAW (International Fund of Animal Welfare) állatvédő szervezetnek kellett reklámot készíteniük a nevezőknek, bronzot kapott egy román páros, a média kategóriában, ahol a megbízó az éhezés ellen küzdő WFP (World Food Programme) volt, ezüstöt ért a fehérorosz nevezők munkája, az online munkák közül pedig, ahol pedig a Kofi Annan által személyesen irányított, a klímaváltozás tudatosításáért küzdő szervezetnek, a GHF-nek (Global Humanitarian Forum) kellett munkát készíteni, Szlovákia kapaszkodott fel a dobogó harmadik helyére. Kilencből három – ez semmiképpen sem rossz arány. Magyar nevező nem volt egyik kategóriában sem.
Ez itt a román bronz, egy elefántbőr mintázatú, pénztárcává hajtogatható printje:
Hozzátartozik ugyan az igazsághoz, hogy ha kategóriákra bontjuk, a printben 34 nevezőből, a médiában 25-ből, a cyberben 30-ból sikerült a szomszédainknak ezeket az eredményeket elérni – egy kategóriában minden országból egyetlen nevezés versenyzett – és ez lényegesen kiegyensúlyozottabb mezőny, mint a „nagyoknál”, ahol csupán pénzkérdés, hogy melyik ügynökség melyik ország hány munka nevezési díját fizeti ki. És az is simán lehet, hogy ezek a reménykeltő az esélyek máris szertefoszlanak, amint ugyanezek a kreatív fiatalok majd valamelyik nagy reklámügynökség egy elemeként a „felnőtt” nevezők, a nagyok közé kerülnek.
De a biztonság kedvéért addigis nem ártana nézegetniük a szervezőknek a térkép eme részét, mert az egyébként eszméletlenül professzionális módon, szervezetten és hibátlanul zajló díjkiosztó gálán könnyen megint hiba csúszhat a gépezetbe, mint tegnap, amikor hatalmas betűkkel Slovaquia szerepelt a kivetítőn – valószínűleg nem sokat írták még ki ezt.