Nagyon szimpatikus tud lenni, ha valaki nem idétlen sajtóközleményben ordibálja, hogy megint tervez valamit webkettes értelemben, hanem szerényen és csendben megcsinálja. Az ELTE BTK Művészettörténeti Intézetének online mozgolódása ez utóbbi kategóriába esik, és mindemellett a végeredmények is biztatóak.
Első körben elkészült az új tanszéki honlap. Tökéletesen megfelel a funkciójának, letisztultsága, egyszerűsége józan észről árulkodik, készítője tisztában van azzal, hogy egy tanszéki honlap az információmegosztásra való és nem másra, mondjuk cirkuszi mutatványokra.
Aztán elindult a tanszék blogja, amely érdekes módon ötvözi az információmegosztást a hallgatói segédanyagok (bibliográfiák, jegyzetek, handoutok) hozzáférhetővé tételével, kár, hogy blogspotos, bár a blog.hu-t nézve érthető is. Ehhez kapcsolódik a tanszék twitter-accountja is, ami szintén nagyon pozitív fejlemény.
Jövő pénteken pedig elindul az intézet online tudományos folyóirata. Mivel tudomásom szerint nem ez az első próbálkozás arra, hogy a tanszék hallgatóinak tudományos értékkel bíró munkái megjelenhessenek, de korábban ezt a tanszék ridegen elutasította, ezért a vállalkozás szintén figyelemre méltó. Alkalom nyílik arra, hogy a továbbiakban művészettörténeti témában ne csak negyvenen felüliek és belterjszagú folyóiratvarjak publikálhassanak, hanem hallgatók, doktoranduszok és más tudományágak képviselői is.
Ha jól tudom, akkor mindezek mögött egyetlen személy áll, a tanszék oktatója, Endrődi Gábor, aki saját maga programozta össze a honlapokat.
Mindez miért fontos?
Akinek volt valami fogalma az ELTE Művészettörténeti Intézetének hangulatáról, a technológiákban és az internetben rejlő lehetőségekhez való hozzáállásáról, az értetlenül áll most azelőtt, hogy néhány klassz (és egyébként amúgy is elodázhatatlan) online lépéssel kb. húsz évet hozott be, plusz alighanem beelőzte a BTK összes tanszékét.
Persze ez nem jelenthet végállomást. Továbbra is hiányzik a felületek integrációja, átjárhatósága, a blogfelület üzenőfal-jellegét is át kellene alakítani hallgatók és tanárok közösségi terévé (ami elvben nyilván nem jelenthet akadályt). Nagyon kellene egy Facebook és egy Youtube account is, bár utóbbira tartalmat is kellene gyártani. Gondolkodni lehetne valamiféle együttműködésben az egyre erősebb online jelenlétet produkáló Ludwiggal, MoME-val és MNG-vel, illetve például a szintén magyar és ígéretesnek induló Terminartors-szal.
EDIT: HA VAN ÖTLETED, HOGY MIT LEHETNE MÉG KEZDENI A MŰVTÖRI TANSZÉKKEL, AKKOR KOMMENTBEN OSZD MEG BÁTRAN. NEMCSAK ONLINE MEGOLDÁSOK LEHETNEK ÉRDEKESEK.