A Kreatív a cannes-i reklámfesztiválról tudósít, az összes posztért kattintson ide.
A fesztivál második szupersztárjára, Mark Zuckerbergre, ha lehet, még többen voltak kiváncsiak, mint Ben Stiller humorestjére, az ezerfős Debussy színház mellett megtelt egy másik hatalmas terem is. A 26 éves Facebook-alapító – akit egyben az év médiaszemélyiségének is megválasztottak – már az első másodpercben óriási meglepetést okozott, ugyanis valahogy megszabadult az évek alatt ránőtt pulóvertől, és egy egyszerű fekete pólóban jelent meg a kérdés-válasz formát öltő szemináriumon. Ezúttal szerencsére az általános okoskodásokon túl ("a technológia egyre emberközpontúbb lesz") elhangzott pár érdekes információ is a Facebook jövőjét iletően.
Zuckerberg elmondta például, hogy a mostani félmilliárd felhasználót "organikus növekedéssel" érték el, de hamarosan megteszik az első "stratégiai" lépéseket. Arról van szó, hogy a Facebook mindössze négy országban nem a vezető közösségi szájt – négy olyan országban, ami onnan nézve számít, tehetnénk gyorsan hozzá, hiszen például Magyarországon sem az, egyelőre –, ez a négy pedig Japán, Dél-Korea, Oroszország és Kína. De azon túl, hogy most először fognak bizonyos dolgokat csinálni bizonyos országokban, nem árult el semmit, szóval nem lehet tudni, hogy országra optimalizálásról lesz szó vagy valamiféle kampányról, esetleg felvásárlásokról. Mindenesetre ha sikerül a titokzatos dolog, Zuckerberg szerint a Facebooknak hamar egymilliárd felhasználója lehet.
Nála is előkerült a mobilnet témája, ami szerinte a közösségi média növekedésének a legnagyobb hajtóereje lesz a jövőben. Már vannak olyan országok, ahol több mobilnet-előfizetés van, mint helyhez kötött, ilyen például India, mondta. Az Iphone, az Android, a Blackberry és a Nokia egymással versenyző szabványai azonban szerinte visszavetik a terület fejlődését, ők maguk is küzdenek ezzel a Facebooknál. Pedig a szájt következő nagy dobása nem más lehet, mint valamiféle mobilos helymeghatározós-lokalizált adatbázisos megoldás, amiről az elmúlt időszakban már több spekulációt lehetett hallani. Amikor erről kérdezték, Zuckerberg csak annyit mondott: "Dolgozunk rajta." Nem volt túl bőbeszédű akkor sem, amikor az adatvédelmi problémákról kérdezték: szerinte természetes, hogy létrejön némi feszültség amiatt, hogy az emberek szeretnek magukról megosztani mindenfélét, de közben kontrollálni is akarják ezeket az információkat. Meg hát a világ változik: hat éve még senki nem akarta, hogy bármi fent legyen róla a weben, ma meg mindenki önként pakolja fel az életét. De természetesen mindent megtesznek ezügyben stb stb.
Zuckerberg nyilván fényezte is egy kicsit a Facebookot mint az ideális hirdetési terepet – őszintén szólva nem is árt neki, hiszen a közösségi szájt, mérete ellenére, jóval kevesebb bevételt termel mint nagy online társai, a Google vagy a Yahoo. Na de szerinte a Facebook túl van a kísérleti fázison a hirdetéseket tekintve, úgyhogy most már semmi akadálya nincs annak, hogy a bevételi görbe kiüsse a plafont, ráadásul nagyon erőltetniük sem kell majd. Példának hozta itt a Nike-t, akik náluk mutatták be a vb-s reklámjaikat, ami hárommilió új rajongót hozott a márka oldalainak. Ehhez persze az kell, hogy az alkalmazásfejlesztői platformhoz hasonló, "első osztályú" megoldásokat nyújtsanak a reklámozók számára is. A feljődés iránya szerinte az, ha ezek egyre inkább támogatják majd a személyre szabhatóságot és a kreativitást – persze mi mást is lehetne bedobni a világ legnagyobb reklámfesztiválján?