HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

Ki törölte a DM-ellenes Facebook-oldalt?

2010.07.29. 12:42 lausekesther

A "Követnek a DM-ben a biztonsági őrök, de miért?" Facebook-oldalt tízezer rajongójával, számtalan posztjával és kommentjével együtt egy csapásra, múlt héten inaktiválta a létrehozója, mert egy hónapja egy rejtélyes kéz törölte az admin-jogát. A DM tagadta, hogy ő volt, ezt be is bizonyította egy, a Facebooktól bekért állásfoglalással, miszerint a cégnek nincs köze az adminjog törléséhez. 

Az oldal februárban jött létre, miután már a Tékozló Homár fogyasztóvédelmi blogon is számos eset jelent meg arról, hogyan hoztak kínos, megalázó helyzetbe vásárlókat a drogériahálózat biztonsági őrei akár azért, mert lopást feltételeztek, akár csak úgy, mert munkájukat túlbuzgóan végezték, és ahogy a kommentelők írták, a "nyakukba lihegnek". A DM nagyon sokáig hallgatott, pedig az esetről és a Facebook oldalról még az Origón is megjelent egy cikk. Az újságíró kérdéseire a cég a megjelenés után egy elég gyenge állásfoglalásban válaszolt, amiben azt is leírték, hogy a panaszok legtöbb esetben nem jogosak. Aztán megint csend.

Júniusban szánták el magukat végül, hogy egy pr-ügynökség segítségével megjelenjenek a webkettes világ ingoványos és veszélyes terepén, és aktívan kommentelgetni, posztolni kezdtek a Facebook-oldalon, a Homáron, meg azon az új Facebook-oldalon is, amit az admin azért hozott létre, mert az elsőről törölték az admin-jogát. De aztán a dolgok nem úgy alakultak, ahogy szerették volna. Az admin nem ment el a személyes találkozóra és nem volt olyan készségesen együttműködő, mint remélték, ráadásul kiderült, hogy egy online ügynökség munkatársa, ami végképp kiverte a biztosítékot a DM-nél. A DM szerint etikátlan, mi több, szakmai tudással visszaélés, az, ami történt, és szerintük ezért az online ügynökség céges szinten is felelős. Azok szerint viszont minden munkatárs személyes ügye, hogy miket csinál fogyasztóként a közösségi térben. (Az egész sztori, részletesen itt elolvasható.) 

Egyébként nem ez volt az egyetlen eset, amikor a Facebook rejtélyes keze lecsapott egy céges oldalra. A magyarországi Starbucks 3000 fős rajongói oldalát éppen néhány nappal azelőtt törölte valaki, hogy ugyanazon a néven elindult volna a hivatalos oldal. Az admin ott is egy online marketinges szakember volt, de ő tagadta, hogy maga törölte volna az oldalt, mint ahogy tagadta a Starbucks maga és annak pr-ügynöksége is. 

Persze nem csak itthon, de külföldön is vannak ilyen rejtélyes esetek. Néhány napja például a Facebakers.com fedezte fel, hogy a Nike cipők nem kevesebb, mint kétmilliós rajongói létszámú oldala törlődött egyik pillanatról a másikra a Facebookról. Minden magyarázat nélkül. Hogy ki tette és miért tette? Nem tudja, nem érti senki. A Nike-nak biztos hogy nem állt érdekében, és bizonyára az admint is meglepetésként érte, hiszen utolsó posztja épp egy nyereményjáték beharangozása volt. Lenne a Facebooknál egy rejtélyes kéz, ami saját szórakozására törölget oldalakat? Vagy valami sajátos szabályrendszer alapján? Vagy bárki bejelentést tehet valami mondvacsinált okkal, magát a cég hivatalos képviselőjének kiadva, és töröltetheti az oldalt?  

Ráadásul nem csak cégekről, azok rajongóiról és hírnevéről van szó. Itthon is vannak esetek, amikor valaki egy másik embernek nyilvános álprofilt hoz létre, akár kompromittáló, manipulált fotókkal, adatokkal. És ezeket könnyű terjeszteni, jelölgetni be az ismerősöket, linkelgetni ide-oda. Ráadásul nem is kell, hogy legyen egy rosszakarónk. A napokban derült ki például, hogy egy biztonságtechnikai cég szakértője csupán a nyilvános adatok összegyűjtésével nem kevesebb mint százmillió felhasználó személyes adataihoz fért hozzá, majd ezt az adatbázist publikussá is tette. 

Hogy van-e erre megoldás, az kérdés. A Kreatív szerkesztősége még a Starbucks oldal törlésekor írt kérdéseket a Facebooknak, de sokszori újraküldés után sem kapott választ.

11 komment

Címkék: facebook

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr452184557

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bbking 2010.07.29. 15:51:07

Azt hittem Depeche Mode. Így már nem is érdekes annyira.

marlington 2010.07.29. 16:31:19

Én is Depeche-es cikkre tippeltem.

Amúgy törölték Farkas Zsuzsa Szomjas Oázis-oldalát is, ami egy női irodalmi antológiának toborzott rajongókat. Ott az se derült ki, mi volt a gond.

loggoll 2010.07.29. 17:25:51

@marlington:

Nem Farkas, Forgács. (A többi viszont igaz.)

2010.07.29. 18:44:37

nem semmi, jó nagy rend lehet ott is...

BBW_LOVER 2010.07.29. 19:58:12

TE, sötétben bujkáló tolvaj!

attreides 2010.08.04. 00:28:51

@lausekesther a facebook 10 ezer rajongó elérése után azonosításra kötelezi az oldal létrehozóját, mégpedig ezen az űrlapon:
www.facebook.com/help/contact.php?show_form=authenticate_page

érzésem szerint itt 3 hét alatt nem sikerült ezt megoldani...

lausekesther 2010.08.05. 14:45:47

@attreides: kösz az infót, ezt nem tudtam, valószínűleg a dm sem. de ebben az esetben végülis nem volt rá szükség, kiderült, ki az admin.
süti beállítások módosítása