Különös szociális érzékenységgel bírhattak idén a Golden Drum reklámfesztivál első öt kategóriájának zsűritagjai, a csütörtök este kiosztott hatvan díj között ugyanis rengeteg volt a társadalmi célú kampány. Hajléktalankérdés, éhezők, gyerekek, AIDS - ezek taroltak leginkább, persze az is lehet, hogy inkább ezek voltak többségben a nevezések között is, hiszen jó ügyben könnyebb hatékonynak és kreatívnak is lenni. Összességében elég gyengének találtuk a felhozatalt, de azért volt egy-kettő ügyes kampány és hirdetés, ezekből szemezgetünk.
A díjátadó ceremónia
A Kreatív főszerkesztőjének a kedvence a Y&R Interactive Tel Aviv SDIA Project kampánya volt, ami már Cannesban is learatta a babérokat média és a rádió kategóriában, és persze itt is kapott két dobverőt: egy aranyat és egy ezüstöt, mindkettőt médiában. A kampány kiindulópontja egy fiktív együttes, a SDIA volt, aminek az ügynökség kreált egy dalt egy videóklippel. A dal egy lányról szólt, aki fűvel-fával lefekszik, egy idő után ezt játszották a rádiók, és interneten is iszonyat sokan nézték meg a klippet. Aztán az AIDS világnapján a megbízó, az Aids Task Force lerántotta a leplet: a SDIA az AIDS szó visszafelé olvasva, és ennek veszélyeire akarták felhívni a figyelmet. Jó volt az összekötés az ötlet és a téma között is: ilyen könnyű tömegeket megfertőzni.
A másik nagy közös kedvencünk az interaktív és média kategóriában is egy-egy arannyal díjazott iHobo volt, a londoni Publicis iPhone alkalmazása a hajléktalankérdéssel foglalkozó Depaul UK jótékonysági szervezetnek. Ez a leginkább a kattancsra emlékeztető megoldás abból állt, hogy három napra egy hajléktalant költöztettek az alkalmazást letöltők iPhone-jára, aki mindenhol ott volt, útban volt, figyelmet és törődést igényelt, és ezzel folyamatosan figyelmeztette a telefon gazdáját arra, hogy a hajléktalanokat nem lehet ignorálni, vagyis attól még ott maradnak az utcán, és semmi nem oldódik meg.
Szintén hajléktalanos a francia Publicistől a Samusocial nevű szervezetnek készített integrált kampánya, a Hajléktalannak lenni. Ez is egy egyszerű ötleten alapul, és éppúgy a hajléktalanok "levakarhatatlanságára" épít, mint az iHobo. És ez is megjárta már Cannes-t, mint a SDIA Project.
A Golden Drum pr-zsűrielnökének, a román Eliza Rogalskynak is személyes kedvence az Éhségsztrájk az éhezés ellen című munka - ami egy végtelenül egyszerű ötleten és kapcsolódáson alapult, de nagyon meggyőző és hatásos akció volt. Az integrált kategóriában díjazott munka a szerbiai éhezők helyzetének javítását célozta, az ötlet a belgrádi Leo Burnett "fejéből pattant ki".
Végül pedig Bátorfy Attila kollégánk - személyiségéhez illő - kedvence (bár bevallja, sokmindenre emlékezteti, hisz' volt más sok hasonló): az I kill a friend. A francia Euro RSCG által a az NBC Universal 13eme Rue horrorcsatornájának készült kampány interaktívban és integráltban is aranyat nyert.