HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

Fantomszépségek a Facebookon

2011.08.02. 17:34 lausekesther

Még múlt héten kaptam egy személyes felhívást, hogy nézzek utána néhány bérkommentelőnek, vagyis ahogy mostanában pontosabb, fake usernek. A dolog alapja a Kreatívban és a Kreatív Online-on megjelent cikk volt arról, hogy a korábban fórumokban és blogokban tanyázó bérkommentelők és hamis felhasználók a valódi felhasználókat követve a közösségi oldalakra, főképp a Facebookra költöztek. 

A cikkben akkor nem sok konkrét példa szerepelt (mondhatnánk: egy sem), amit páran meg is jegyeztek, hát most - köszönet Jankó Bálintnak, az LWp Kommunikáció stratégiai igazgatójának és Sándor Szabolcsnak, a Karmamedia ügyvezetőjének - itt van egy remek kis csapat, és néhány jótanács, hogyan lehet felismerni a Facebook reklámcélból posztolgató hamis profiljait.

Az első nem más, mint a csábító tekintetű és mély dekoltázsú dunaújvárosi Kozma Brigitta, akire a Mozaik Kávézó oldalán bukkantak forrásaim, amint a Nescafé nyereményjátékát próbálta népszerűsíteni egy - hangsúlyozom - igazi KÁVÉzó falán. 

Brigi Facebook-falát elnézegetve jól látható, hogy nem csak a Mozaik Kávézót, de egy rakás sorstársával is hasonlóképp bánt, mindegyiknek spammelt a falára. A linkek kábé ugyanazok a Nescafés hivatkozások. 

Persze gondolhatnánk, hogy egy őrült márkarajongóról van szó, de van ám más is Brigi oldalán: Erste Bankos bejegyzéseket is látni, van Revalid-poszt és a biztonság kedvéért van néhány beszólás arról, hogy Brigi szeret bulizni meg fennvan róla hét nagyon szexi kép egy albumban, nagyjából egy kaptafára készültek. Van egy-egy kommentje meg lájkolója is Briginek meg néha ide-oda lájkol és kommentel egyet - de ezeket inkább a csatlakozásakor (január) írta, és az össz-vissz hét képet is akkor tette fel - amikor mintegy felépítette virtuális identitását. 

Brigi 78 Facebook-ismerőse közül az egyik legjobb barátnője láthatóan Antal Johanna, akivel egymás képeit és bejegyzéseit is szokták lájkolgatni meg kommentálgatni - bár Brigi dunaújvárosi és az Óbudai Egyetemre járt (csodálom azt is, hogy egyetemet végzett), Johanna pedig pécsi, és a Zsigmond Király Főiskolára járt. Na mindegy, biztos egy helyen dolgoznak :) 

Johannának szintén januárban csatlakozott a Facebookhoz, 66 barátja van, és egészen pontosan ugyanazokat a Nescafé- és Erste-posztokat, reklámokat és nyereményjátékokat pakolja ki a Facebookra, mint Brigi. Ő is a csatlakozásakor rakott ki hat fotót, aztán kész, hát azok is olyanok, amilyenek, innen-onnan összeszedett, homályos, rossz minőségű valamik.  

Végül pedig a triumvirátus harmadik tagja, Horváth Zsanett. Zsanika is januárban lett tagja a Facebook-közösségnek, akkor ő is feldobott néhány homályos közeli fotót magáról, szerzett 78 barátot, aztán már indulhattak is a Nescafés és Erstés posztok. 

Ha fiúk, akkor pedig kicsit gyanús Zsani széptestű pasija, Károly is, (de ő még csak nemrég pakolt ki pár erstés és nescafés linket, úgyhogy őt inkább nem bántom), akárcsak Szepesi Szilárd, akinek még a Maci kávé oldalára is sikerült egy erstés linket kitenni a nescafés helyett.

De sorolhatnánk még a neveket (Szőnyeg Anna, Béresné Róka Timi, Török Réka, stb., stb.) gyanúsítgatva a Facebook tucatnyi felhasználóját, akik az Erste és Nescafé mellett általában még a Sportzabálókat meg a Revalid hajtündért lájkolják, és érdekes módon mindegyikük belinkelte ezt a Faceb00k MOD (téma, tunnig, hack) oldalt.  

Bár vannak kivételek, az álprofilok a legkönnyebben onnan ismerhetők fel, hogy (1) az esetek többségében fiatal lányok kihívó vagy sejtelmes fotóval, (2) nem nagyon van hat-hétnél több saját fotója, azokat is egyszerre tette fel, és nagyjából egyszerre, gyorsan összecsapva készültek, (3) általában száz alatti ismerőse van, (4) posztjait, képeit maximum hárman lájkolják vagy kommentelik.

De innen már nem az egyes nevek érdekesek. Egyrészt, hogy mi a közös ezekben a márkákban, azaz ki a közösségimédia-ügynökségük - pontosabban a vírusterjesztést vállaló online ügynökségük. A válasz a Myrtis Creative, akik honlapjukon nem titkolják, hogy jelenleg is futnak kampányaik a Nescafénak és Magyarország egyik vezető lakossági bankjának, továbbá, hogy a közelmúltban befejezett kampányaik között vannak a Reklámzabálók és a Sportzabálók oldalának népszerűsítése, az Erste Bank „Ismerkedj 4” Facebook-kampánya, valamint a Hajtündér kerestetik (Teva Magyarország, Revalid) játék online promóciója.

Vajon ők tudják, hogy amit csinálnak, az nemcsak a Facebook-szabályzatát sérti, de a tisztességes kereskedelmi gyakorlatot is? Nem hiszem. Mert akkor jobban elrejtőztek volna.

(Az ügynökség felderítéséhez és az álprofil felismerésének kritériumaihoz külön köszönet Sándor Szabolcsnak.)

65 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr23120448

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

makaii84 2011.08.02. 17:59:53

Jó a honlapon a MEGOLDÁSOK fülön:

"Cégünk főtevékenysége a vírus terjesztés. Minden általunk ismert videómegosztón, fórumon, blogon, chaten és közösségi oldalon rendelkezünk virtuális felhasználókkal. Felhasználóinkat hosszú ideje (nem egye esetben több éve) építjük, jól kidolgozott, számos kommenttel, ismerőssel és érdeklődési körrel ellátott avatarok. Csak a Youtube-on több száz ilyen accountunk van, míg a Facebook-on több ezer ilyennel rendelkezünk."

StThomas 2011.08.02. 18:28:51

Pontosítsunk, itt a tevékenység leírása:
"Virtuális karaktereink saját bejegyzéseket helyeznek el a csoportok, oldalak üzenőfalain több lépcsőben."
Tehát, nem álprofil, hanem virtuális karaker! Nem spamelnek, hanem több lépcsőben üzengetnek! Nem mindegy! :)

Íme az ajánlatuk (az "xy"-t mi írtuk bele):

WOM tevékenység leírása
-Felkutatnánk a x és y témával foglalkozó Facebook oldalakat, csoportokat, ügynökségi oldalt, ezeken az oldalakon fejtenénk ki marketing aktivitást, illetve ezen oldalak lájkolóit keresnénk meg.

o Létrehozunk egy Facebook eseményt, amely a xy való részvételre buzdít

o Ezeknek az oldalaknak az aktív rajongóit (kizárólag azokat, akik az elmúlt egy hónapban bármilyen közösségi aktivitást fejtettek ki az oldalon) megkeressük perszonalizált üzenet segítségével.

o Virtuális karaktereink saját bejegyzéseket helyeznek el a csoportok, oldalak üzenőfalain több lépcsőben

Árat nem csatoltak :( de 100 komment a métékegység!

penelope garcia 2011.08.02. 18:41:31

Jó reggelt. :)
Politikai kampánytevékenységgel már legalább két éve vannak fenn álprofilok. "Ismerek" is párat.
Naná, hogy a marketingesek megtalálják a közösségi oldalakat. Hogy ez ellentmond Fészbuk szabályzatnak? Szörnyűség. Mintha a FB valami komolyan vehető dolog lenne, nem össznépi játszótér. Ugyan már.

pseudoo 2011.08.02. 19:03:56

Csekkoljátok: E-bola média Kft. (Voltam ott)

Dale 2011.08.02. 19:53:06

Számoljunk, az mindig hasznos.

Nagyon sok álprofil van a Facebookon de azért ez enyhén szólva is túlzás (idézet az ügynökség oldaláról): "Virtuális felhasználóink ismerőseinek száma a teljes magyar facebook felhasználók számának 19%-át eléri, tehát majdnem minden ötödik facebook user az ismerősünk!"

A FB-on 3 427 000 magyar van, ennek az ötöde 685 400. Korábban olvastam statokat, hogy az átlag felhasználónak 150 ismerőse van, de ahogy nézem itt az áljúzereknek inkább 90. Ez azt jelenti, hogy HA nincs duplikált ismerős, akkor az ügynökség 7616 profilt kezel, de nyilván van egy csomó közös, úgyhogy legyen (kb. háromszoros szorzóval, nagyon jóindulatúan) 22 500 fake profil.

Fenn kell tartani annak a látszatát, hogy ezek igaziak, szóval hetente legalább egyszer mindegyikbe érdemes belépni, valamit valahová odaböfögni, stb. Ráadásul ezek ugye nem ellenőrzött júzerek, tehát capthával, minden szarral szenvedni kell, szóval legyen 1 böfögés = 5 perc (amúgy több, mert elvileg személyes üzenetben is zaklatják az embereket, ami tovább tart). A 22 500 fake profil fenntartásához hetente 112 500 perc = 1875 munkaóra szükséges. 5 munkanappal, 8 órás egyetemista munkával számolva ez 47 ember, és akkor nagyon-nagyon jóindulatúak voltunk... Szerintem nincs ekkora az irodájuk (az Ebolának feleennyi munkaállomása volt fénykorában, amikor még a terjesztés volt a fő fókusz, de ők elmentek sokkal tisztességesebb irányba - Ebola Play).

Szóval a 19% elég hazugságszagú.

Drága ügyfelek, ébredjetek már fel! Hirdetéssel harmadáron elértek ugyanennyi garantált felhasználót...

TomT 2011.08.02. 20:08:53

Az, hogy szabályokat sért, sajnos manapság nem jelent semmit. Pénzt lehet keresni vele, tehát "sikeres". De ugyebár manapság a kisstílű szélhámos és a hétpróbás öltönyös gazember is ún. üzletember.
Viszont a legnagyobb baj az, hogy a posztban linkek vannak, tehát valszeg innen is tolják a szekerüket.

neccharisnyás útonálló (törölt) 2011.08.02. 20:11:08

Najóvan! Fiatal nő vagyok, 1 db kép van rólam fent, az is csak a szememről, plusz egyen bejelöltek, ismerős szerintem nincs 150-nél több, posztoltam ismerősöknek 1-1 érdekes felhívást, most akkor én is fantomprofil vagyok? Igaz, 5 éve regeltem. Akkor talán mégse.

Jack Torrance 2011.08.02. 20:28:39

A Facebook-on van egy "jelent" gomb, a Like helyett azt kell megnyomni, ha ilyet találtok

Dale 2011.08.02. 20:31:15

@TomT: Nem lehet vele pénzt se keresni igazából... Hirdetéssel sokkal jobban járnak az ügyfelek, és ha erre egyszer rájönnek, soha nem fognak visszatérni ide.

will 2011.08.02. 20:53:06

Ugyan már, fél Magyarország klónhadsereg. Egy csokiért,meg a szebb jövő ígéretéért négyévente automatice szavaznak az aktuális Macikávéra.

rozsdapeti · http://rozsda.blog.hu/ 2011.08.02. 21:18:34

3nőből triumVIRátus? Inkább írj triót, trojkát.... vagy alaposabban cikket.

Reklámvagyok 2011.08.03. 00:11:11

Na az ilyeneket nem szeretjük ugyebár:

www.kuponvilag.hu/budapest/?a_aid=janicsar

de neked egy kattintás, neki meg nem kevés pénz...

hogy lehet ezt etikusan és hatékonyan csinálni?

www.kuponvilag.hu/budapest/?a_aid=janicsar

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2011.08.03. 01:23:05

Hehe! Lebuktak.
Jó kis cikk.
Bár arra kíváncsi lennék, hogy kinek a képeit használják?Saját? Ez esetben oké. Más esetben nincs valami jogtalan használat?

@tralalla: Azért ez nem ugyanaz. Az álatlad belinkelt userekről ordít, hogy nem valódi emberek. Ez esetben inkább hihető a virtuális profil kifejezés.
Valamiért bökik a csőrödet? :)
Bár azt nem értem, hogy akkor miért zár a profiljuk...

rexter 2011.08.03. 01:46:08

hehe :) de komolyan valaki nem hitte el, hogy tele van az FB ilyen kamu accountokkal? hajjaj de mennyire, angol nyelven aztán még sokkal több. de jó poszt így levezetve, de azok a nagyon hülyék akik eddig sem hitték el h van ilyen ezután sem fogjék és lájkolgatják majd brigittát :)

kistesoka 2011.08.03. 06:42:35

haha, de ezeken latszik hogy mennyire benan csinaljak. Sz.rnak bele a munkalyukba latszik :) Normalis kamuprofil-t elso latasra csontra valodinak lat mindenki...

Prostatikus Vogon Jeltz 2011.08.03. 08:15:40

50 botütés a spammereknek.
alkalmanként.

aha, persze 2011.08.03. 09:52:17

Van még néhány ismertetőjegy:

-Tipikusan ámerikai arc és környezet a fotóin.
-Ugyanez az ismerőseire is igaz (ők is kamuk? :O )
-Feltörekvő, félhíres zenészek-DJ-k sokasága az ismerősök között (hisz' ők mindenkit visszajelölnek)
-Túlságosan sok az eltérő országbéli/városbéli ismerős.

lacam · http://copyblog.blog.hu/2012/02/07/valentin_napi_sms_mester 2011.08.03. 10:01:05

így hígul a szakma:)

valamint ezek a mai fiatalok

és bezzeg régen

ruba 2011.08.03. 10:04:39

@Bajnok: Én is dolgoztam régen egy ilyen cégnél. Ott a képeket úgy szereztük be régen, hogy Myspace-en kerestünk valami külföldi csajt, aztán kész(mondjuk arra én azért odafigyeltem, hogy a képek környezete alapján ne lehessen rájönni, hogy nem Magyarországon készültek). Ez persze etikátlan, de ezek a csajok valószínűleg soha nem szereztek tudomást arról, hogy a képeikkel visszaéltek. Az ilyen cégek működése úgy általában az etikusság határán mozog, így ez se tűnt rosszabbnak, mint sok más, amit ott meg kellett csinálni.

KeXtreme 2011.08.03. 10:40:20

Érdekes. Kozma Brigitta mostanra nevet váltott. Most már Kornél Judit néven fut. Az csak hab a tortán, hogy a közvetlen FB linkje továbbra is facebook.com/brigitta.kozma1
:-D

Bitter Brunó · http://www.nextwave.hu/blog 2011.08.03. 10:42:02

Az online szakma hónalja. Jó cikk!

A politikában ezt a jelenséget/trükköt nevezik "astroturfing"-nek, amikor is egy "'civil" szervezetet hoz létre a politikai gépezet, ami aztán támogat egy jelöltet, ezzel próbálva a hitelesség és társadalmi beágyazottság, illetve elfogadottság látszatát kelteni. A hazai közélet hemzseg az efféle fake civil szervezetektől, sokan bekajálják.

A márkaépítésben ez a trükközés többnyire totálisan kontraproduktív, sőt ártalmas tevékenység. Olyan, mint prostiknak fizetni, aztán lebukni. Nem szexi.

Vannak ilyen "virtuális profilokra" építő blogok is, ezek sem vezetnek sehova: pultosbarbi.blog.hu (vajon ki csinálta? ;] )

Más eset, amikor az egész csak egy poén, és mindenki tudja, hogy a felépített virtuális karakter egy játékos geg. Ilyen volt például Scheimer "Vatera" Vera a Clusotól, nem akart félrevezetni, becsapni, egy kedves geg volt, amivel (akivel) lehetett játszani, aki akart.

savrola 2011.08.03. 10:42:29

Csodálkozom, hogy csak most tűnt föl a szakmának. Én már több mint egy éve felfigyeltem erre a jelenségre. A trükk (?) a következő: egy csinos lány bejelöl FB-n, elsőre nem ismerős, megnézel további infókat, pl. a közeli városban lakik, egy középiskolába/főiskolára jártatok, és a ráadás, hogy találsz több közös ismerőst, akik szintén vagy ebben a városban (környékén) élnek, vagy azokba az iskolákba jártak, ahová te is. Így csak arra gondolsz, hogy biztos most nem ugrik be az arca, vagy csak nagyon megváltozott (lefogyott, más hajszín, smink stb.). És akkor visszajelölöd. Aztán nem látsz mást tőle az üzenőfaladon, minthogy nyereményjátékokra buzdít, vagy terméket reklámoz. Kb. a második csajnál esett le a tantusz. Azóta folyamatosan jelölnek be ilyen "reklámarcok", csak nem dőlök be nekik.

vyvywestwood 2011.08.03. 11:02:20

@pseudoo: Az e-bola médiát én is hiányolom a leleplező cikkből, sok más nagy ügynökséggel egyetemben.Gondolom a Myrtis Creativenak nem voltak haverjai a szerkesztőségben, ezért most ők húzták a rövidebbet.Sándor Szabolcs az e-bolát elfelejtette megemlíteni, mivel köztudott, hogy van némi magánéleti kötődése az ügynökséghez, ezek után furcsának találom, hogy szükségét érezte, hogy a nagy leleplezésben részt vegyen.
@lausekesther:Leleplező ciknnél érdemes az újságírás alalpvető szabályait betartva több forrásból tájékozódni a témáról, azt is furcsállom ez a félig-meddig bevállalós cikk miért nem a Kreatívon olvasható,miért kell eldugni a blogra? A témában született óvatoskodó, konkrétumokat gondosan kerülő cikk még olvasható volt a lapban.
Nem értem miért nem a szakmai lapba jelennik meg az etikátlan ügynökségek leleplezése, minössze ennyi fájdalmam van a fenti bejegyzéssel kapcsolatban.:) Bizakodva várom a következő leleplezést a témában.

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2011.08.03. 11:08:27

@ruba: Kösz az infót. Valahogy sejtettem, hogy így mehet a folyamat. Kicsit sötétszürkén :)
Már meg is feledkeztem a reklámszakma sötét oldaláról.

SándorSzabolcs · http://karma.blog.hu 2011.08.03. 11:10:35

@Bitter Brunó: Pffffff, ha szerinted a sokezer áljúzeres terjesztés és egy promóblog ugyanaz, akkor valamit nagyon benéztél :)))) (de legalább nyertünk vele az Index fesztiválblog-versenyén)

Bajnok · http://bajnok.blog.hu 2011.08.03. 11:12:39

OFF
@tralalla: Amúgy egy kérdés. Mi az érdekesebb, egy láthatóan és felvállaltan virtuális profilt, vagy létrehozni egy blog.hu usert egyetlen komment kedvéért :)

Nekem első ránézésre úgy tűnik, mintha Tesco user lenne, de ha állítod, hogy mekkenes, akkor biztos az. (nemtom)

vernarancs 2011.08.03. 11:13:17

Zsanettet meg zsanetteznem.

Amugy a Sandor Szabolcs meg Janko Balint letezo szemelyek? :)

SándorSzabolcs · http://karma.blog.hu 2011.08.03. 11:15:27

@vyvywestwood: Nem van, max volt. És nekik volt annyi eszük, hogy átálltak a Playre, ami egy korrekt és jó csatorna, nem sért sem szabályokat sem piaci tisztességet.

Szerintem mindannyiunk érdeke, hogy tisztuljon a piac.

SándorSzabolcs · http://karma.blog.hu 2011.08.03. 11:23:00

@vyvywestwood: Amúgy üdv a bloghun, grat az első hozzászólásodhoz!!!! ;)

Pultos barbi 2011.08.03. 11:23:28

Brúnó, az egy promóblogvolt, aminek az írója gyakorlatilag minden buliban ott volt, és legtöbbször nappal is a helyszínen. Nem pultosként, akkor lemaradt volna a történésekről a nagy hajtásban, de bennfentes volt és bejárása volt a pultba. Meg azért a spammeléstől ez eléggé messze áll, ezt az olvasta, aki akarta, nem volt senkinek arcába nyomva, úgy téve, mintha Pultos Barbi egy gimis osztálytársad lenne, akire nem emlékszel pont....

lacam · http://copyblog.blog.hu/2012/02/07/valentin_napi_sms_mester 2011.08.03. 11:45:15

alakul

pedig - vagy épp azért:) - milyen kis belterjes szakma ez (is:)

Andras_Myrtis 2011.08.03. 12:24:31

Sziasztok! Valóban nincs barátunk a szerkesztőségben, olyannyira nincsenek, hogy ezen óriási leleplezést tartalmazó cikk megjelenése előtt nem is konzultáltak velünk, hogy elmondjuk véleményünket az itt leírtakról.

Az, hogy pont a mi cégünk lett kiemelve, nyilván annak köszönhető, hogy kifejezetten sikeresek a kampányaink, hiszen piackutatásunk szerint 27 cég foglalkozik ma Magyarországon az itt leírtakhoz hasonló facebook terjesztéssel.

Azt hadd ne kommentáljam, hogy valaki a "piac tisztulása" alatt a konkurencia besározását érti. Ez nem a mi stílusunk, hogy ezzel vitába szálljunk.

Röviden leírom válaszunk az itt leírtakra és részünkről ezt kérdést lezártnak tekintjük. Mindennemű -előzetes- egyeztetésnek természetesen mint eddig is, állunk elébe! Elérhetőségeinket a honlapunkon találjátok!

"Elsőként szeretnénk megköszönni a cikk írójának a publicitást, amit ezzel biztosított nekünk, másrészt nagy örömünkre szolgál, hogy sikeres kampányainkra mások is felfigyeltek.

Oknyomozó írásukban egy olyan tevékenységet sikerült kinyomozniuk, amelyet majdnem mindenki használ egy-egy kampány során.

A virtuális karakterek használata mára széles körben elterjedt a facebook-on, nézzük csak a legkézenfekvőbb példát; a legtöbb hivatalos, céges facebook oldal üzenőfalát az admin nem a saját nevével és képével moderálja, hanem készítenek rá egy avatart, azaz egy virtuális karaktert.

Ezeknek a karaktereknek a használata a víruskampány elindításakor vagy moderáláskor bevett gyakorlat a szakmában, nem csak hazánkban, de szerte a világon. Aki jártas az online kommunikációban, az tisztában van ezzel az eszköztárral.

Nálunk minden social media kampány egy komoly stratégiai tervező és előkészítő fázis után indul el, ahol a megvalósítás során kampányra jellemző és a célcsoportot a leghatékonyabban elérő médiamixszel dolgozunk, melynek csak egyik kis szelete lehet a kampány kezdeti fázisában néhány virtuális karakterek használata.

Megoldásainkban az atl/btl kampányok és a social media tevékenység összehangolására törekszünk, egyre inkább figyelmet fordítva azok offline megtérülésére, ezért jellemzően komplex kampányokkal dolgozunk.

Bárkit szívesen látunk egy személyes beszélgetésre az irodánkban, akit bővebben érdekel a social media tevékenységünk és kiemelkedően sikeres kampányaink titka. Mivel számunkra fontos a magyarországi social media kultúra fejlesztése, ezért akkor is nyugodtan keressenek meg minket, ha csak eszmét kívánnak cserélni velünk, vagy cikket írnának a témáról.

Szabolcs András, Myrtis Creative"

"

SándorSzabolcs · http://karma.blog.hu 2011.08.03. 12:30:54

@Andras_Myrtis: András, szívesen válaszolnék hosszan, de a lényeg röviden: ezt a tevékenységet kifejezetten *tiltja* a Facebook szabályzata. Ez nem egy ügyes technika vagy egy komoly tervezői munka eredménye, ez egyszerűen *csalás*. Innentől kezdve bizony a szakma tisztulásáról beszélünk. Senkit nem akartam besározni, nem is hallottam rólatok korábban.

Köszönöm, hogy benéztél (és riszpekt), szerintem le is zárhatjuk a topicot.

lacam · http://copyblog.blog.hu/2012/02/07/valentin_napi_sms_mester 2011.08.03. 12:33:45

"A virtuális karakterek használata mára széles körben elterjedt a facebook-on, nézzük csak a legkézenfekvőbb példát; a legtöbb hivatalos, céges facebook oldal üzenőfalát az admin nem a saját nevével és képével moderálja, hanem készítenek rá egy avatart, azaz egy virtuális karaktert."

...akkor most ügyes vagy ostoba?:))

vyvywestwood 2011.08.03. 12:38:23

@SándorSzabolcs: a korrekt és tisztességes csatornára való átállást én másképp tapasztaltam, és nem kellene hozzá sok utánajárás, hogy ti is hasonló következtetésre jussatok.Nagyon bosszant, hogy a piac tisztulása egy nevesincs ügynökséggel kezdődik, és érzésem szerint azzal is végződik majd, mikor szakmán belül tudható, hogy kik azok a nagy ügynökségek akik folyamatosan diákmunkásokat castingolnak a applikációk likeolgatásra, mégsem fog róluk soha leleplező cikk megjelenni a Kreatívon.Szal mutass példát bevállalósságból, és előveszem a real accountom ;)

hmikey 2011.08.03. 12:43:57

Az a bazi nagy különbség egy facebook szabályzata szerint is legális, céges profil, meg az ilyen vírusmarketinges avatárok között, hogy amíg az első esetben egy jól elkülöníthető, céges oldalt saját döntésem szerint lájkolok, addig az avatárról nem tudom (elsőre), hogy ki az, és a pofámba tolja a sz@rát. Nyilván az értelmesebb júzer ezután már odafigyel, és nem jelölget vissza embereket ész nélkül, de már az is féregség, hogy valakinek a képeit valahonnan felhasználják. Ugyanis az már nem csak fészbúk, meg etikai kódexet sért, hanem személyiségi ill. tulajdonjogokat is. És mint ilyen, büntetendő, bár (sajnos) kicsi a lebukás kockázata.

SándorSzabolcs · http://karma.blog.hu 2011.08.03. 12:45:40

@vyvywestwood: Mesélj :) Én nem tudom, melyik nagy ügynökségek castingolnak lájkolókat, de érdekel, tényleg. Tudod, két dolgot nem értek (mind a kettőt értem, de mégis):

1. Miért nincs normális promófelügyelet a magyar nyelvű oldalakra? Miért vagyunk az eseményként hirdetett nyereményjátékok országa? (Válasz: mert az EMG, aki a hirdetési vonalat képviseli épp a saját ismert problémáival van elfoglalva).

2. Az ügyfél hozzáállását részben értem: hoznia kell a számokat. Nagyon csábító, ha valaki azt mondja, hogy 5000 játékost GARANTÁL. Na most 5000 játékost egy ügyes PPC-vel 95000 forintért behozol (10 cent körül egy jó ember kihoz egy kattintást). Kötve hiszem, hogy a terjesztés olcsóbb (magas HR költségek). Szóval az ügyfél egyszerűen jobban jár a hirdetéssel, részben mert olcsóbb (ahogy ezt fent már írták), részben pedig nem fenyegeti az a veszély, hogy lekapcsolják a sok pénzből felépített oldalát (csak hát itt meg bejön az 1. pont).

A helyzet az, hogy a piac akkor fog letisztulni, ha az ügyfelek a 2. pont jelentőségét jobban felismerik.

Andras_Myrtis 2011.08.03. 12:48:07

Kedves Szabolcs, ez egy egyszerű lejárató célú írás, amelynek semmi köze a kiegyensúlyozottsághoz, vagy a teljes piacképhez. Külön érdekessége a posztnak, hogy irodai időn túl jelent meg, hogy ma reggelig még csak véletlenül se tudjunk válaszolni rá.

Cégünk széles portfóliójának egy kis szeletét próbálja megragadni, és cégünket negatív színben felültetni, miközben szót sem ejt ennek az eszköztárnak a széles körű és elterjedt használatáról, mi közben szó sem esik az általad, általam és mindenki által ismert egyéb piaci szereplőkről.

Kissé farizeusnak tartom a szakma tisztulására és a facebook szabályainak "de jure" követésére való felhívást, amikor vegyük észre, hogy majdnem mindenki "de facto" alkalmazza ezeket. A kérdés csak az, hogy ki az aki jó alkalmazza őket, és ki az aki kevésbé jól.

Azt hiszem a kampányaink számai magukért beszélnek, nem nagyon van mit magyarázni rajtuk.
A költségekről pedig szerintem annak érdemes beszélnie, aki valóban ismeri őket.

fuzzy_dunlop · http://ombrello.hu/ 2011.08.03. 12:50:18

az mennyire vicces, hogy a "cikk" elkészítésében a Karmamedia segített. a cég aki a közösségi médiában nőtt fel, hiszen már két éve írják a saját blogukat. egyébként pedig ugyanezt nyomják a facebookon.

SándorSzabolcs · http://karma.blog.hu 2011.08.03. 12:51:45

@fuzzy_dunlop: Nem segített a cikk elkészülésében a Karmamedia. Bálinttal együtt vadásztuk a profilokat az OMFG2.0 posztja alatt. Elolvashatod a linken.

Nem vállalunk áljúzeres terjesztést, mivel nincsenek áljúzereink.

SándorSzabolcs · http://karma.blog.hu 2011.08.03. 12:53:22

@Andras_Myrtis:
"Kissé farizeusnak tartom a szakma tisztulására és a facebook szabályainak "de jure" követésére való felhívást, amikor vegyük észre, hogy majdnem mindenki "de facto" alkalmazza ezeket. A kérdés csak az, hogy ki az aki jó alkalmazza őket, és ki az aki kevésbé jól."

András, nem. A kérdés az, hogy ki tud a játékszabályokat követve jó kampányokat csinálni. Ez egy nagyon fontos különbség.

fuzzy_dunlop · http://ombrello.hu/ 2011.08.03. 12:56:54

@SándorSzabolcs: véleményem szerint tök ciki az egész, de tőlem apríthatjátok egymást.

Andras_Myrtis 2011.08.03. 13:08:27

@SándorSzabolcs: Úgy látom ebben a posztban a kampányaink sikeressége nem volt kérdés, a cikkíró csupán kiragadott a marketingmixünkből egy elenyésző darabot, majd kiposztolta egyoldalú véleményét, ráadásul munkaidő után, hogy lehetőleg csak másnap tudjunk reagálni rá.

Akit érdekelnek a részletes stratégiai tervezést követően elindított és menedzselt, kiemelkedően sikeres kampányaink (forrás: feszbuker.hu júliusi lájkok alakulása), az nyugodtan keressen meg minket az elérhetőségeinken, szívesen beszélgetünk, vagy adunk árajánlatot. Az ár/érték arány és a költségek teljesen másképp néznek ki, mint ahogy SándorSzabolcs (kívülről, ezeket nem ismerve) feltételezte.

Mindenkinek köszönjük aki segített, ebben a pártatlan, óriási leleplezéseket tartalmazó cikk létrejöttében, a többieknek jó blogolást kívánok, mi pedig megyünk dolgozni.

Mozaik · http://mozaik.tumblr.com 2011.08.03. 13:12:47

@Andras_Myrtis: Kedves Myrtis András, itt kitárgyalták a nem létező, de létezőnek beállított karakter esetét. Én a másik szempontra lennék kíváncsi. Jó ötletnek tartjátok kávézók oldalát telerakni neszkávés promócióval? A Nescafé jó ötletnek tartotta?

Mert ha igen, mindkettőtöknek innen gratulálok. Értem, hogy mindkettőben benne van a "kávé", de az éttermeket is szétbombázzátok, hogy a CBA-ban olcsóbb a csirkecomb meg az üveg pesto? Kaja-kaja végül is.

Fitz 2011.08.03. 13:16:26

Asszem ez az egész reklámbiznisz egy nagy fostaliga.

lausekesther 2011.08.03. 15:25:09

A bejegyzés "cikkségéről": ez nem egy szakmai híroldalon (Kreatív Online) megjelent, utánajárós, a témát több oldalról megközelítő, minden felet megszólaltató cikk, hanem egy blogbejegyzés a Kreatív szubjektív és lazább műfaji kereteket megengedő "játszóblogján". Aki az elsőre vágyik, annak ott a cikk a Kreatív Online-on:
www.kreativ.hu/cikk/a_facebookra_koltoztek_a_berkommentelok
Ez a bejegyzés csupán egy felmerült esetnek való utánajárás, és kiegészíti a cikket egy példával.

Wroadd 2011.08.03. 21:20:45

A "virtuális felhasználó" alkalmazása ilyen módon és mondjuk egy "Termék Tamás" karakterrel több dologban is különbözik.
1 A "Termék Tamás" karakter nem próbálja magát "aszomszédsrác"-nak tettetni magát, természetesen UGYANÚGY kommunikál, mint egy valós személyiség, hiszen emberek vannak mögötte, de nem próbálja MEGERŐSZAKOLNI a véleményével a felhasználókat.
2, A jó virtuális felhasználó (az előző pontban leírtak mellett) célja a véleményvezérek elérése és befolyásolása.
Ez nem keverendő össze kamu profillal privizgetéssel.
A különbség pontosan annyi, mint a néhány randi után megtörtént együttlét és a megerőszakolás között.

A víruskampány nem a "favágásról" szól, hiszen attól vírus, hogy magától terjed, miután a megfelelő "seedinggel" elindítottuk, nem attól, hogy a terjesztő úgy viselkedik, mint maga a vírus és mindenkire rámászik.
Persze, egyszer meg lehet erőszakolni a felhasználót, de szerintem még mindíg érvényes az a tézis, hogy nem egyszer szeretnénk eladni, hanem azt szeretnénk, hogy állandó és MEGELÉGEDETT fogyasztókat szerezzünk.

Chopper 2011.08.04. 13:00:59

Komolyan, megáll az eszem, hogy némelyek képesek ilyen piti témában órákat eltölteni azzal, hogy nyomozgatnak, aztán meg órákig dühöngenek weboldalakon...
1./ Az egész Facebook úgy baromság, ahogy van : alapból nem normális kitenni a személyes adatokat, fotókat, lakcímet, telefonszámot, stb...
Tényleg muszáj mindenkinek tudni, hogy mikor és hol nyaralsz, hol és hogyan ünnepled a szülinapod, melyik bulin és hogyan hánytad össze magad?!...
Bocs, de szánalmasnak tartom azokat, akik naponta megosszák az összes 500 ismerősükkel, mi aznap a kedvenc videója és mikor tért aludni, mikor kelt fel... :-[
2./ Ha már mégis muszáj (?) profilt kreálnod a Facebookon vagy az iwiw-en, akkor ne jelölj vissza mindenkit!...
(Ja, csak akkor nem lesz 500 "ismerősöd"?... Gáz!)
3./ Ha valaki az 500 "ismerősödből" reklámoz, azt 1 kattintással törölni tudod, OSZT JÓNAPOT!...
A kamuprofil-gyártók addig csinálják ezt a tevékenységet, amíg vannak rá "vevők", ha sorra mindenhonnan törlik őket, akkor felhagynak ezzel a kampánnyal... ENNYI!... :-))

Pionír Pál 2011.08.04. 14:08:54

Néhány éve két német blogger járt utána 5 kitalált trendi figurának, akik folyvást az "in2u" meg "technoszexuális" kifejezéseket keverték a hozzászólásaikba minden lehetséges fórumon. Fake-figurák voltak saját blogokkal, a Calvin Klein fizette a kampányt. A kálvinistákról még a Spiegel is írt.

www.spiegel.de/netzwelt/web/0,1518,475822,00.html

Mennyivel szofisztikáltabb ötlet, mint nyereményjátékot promózni, de bizony még ezt sem illik. Mert ez is spam. A CK se járt jól vele, mert bad publicity is bad publicity.

Shy (just shy!) 2011.08.05. 10:01:35

Néhány gondolat a nyereményjáték trollokról! Akár milliókat is lenyúlhatnak a Facebook csalók!

emberavizben.blog.hu/2011/08/05/csalok_jatszotereve_valt_a_facebook

qqri 2011.08.05. 12:41:39

Myrtis nevü cég 1db van az e-cegjegyzek szerint, Tatabányán, és nem Bp-en. Lehet az egész cég kamu?

Venum Bad Blood 2011.08.15. 22:21:57

Szabiról visszatérve most olvastam a postot. Jó a felvetés és jó ahogy felgöngyölítettétek a sztorit, de nekem nem nagyon kerek ez a történet. Lehet, hogy megártott az a két hét a természetben és csak én nézem a rögvalóságtól eltávolodva a témát?
Korábban olvastam a Kreatívban az előzményt, amit most újra átfutottam. A Kreatívos cikkben szó szerint ott van, amit itt nagy leleplezésként tálaltok: „Persze a rajongótábor toborzásához szükség van hamis profilokra. Hazudik, aki ennek az ellenkezőjét állítja”. Esther, amikor Püsök ezt az arcodba mondta, akkor csodálkozva néztél és megértően bólogattál? Akkor hogy-hogy nem sújtott le a szívlapát? A nagyobb játékosoknak, akiket felvonultattál a cikkben nem szólunk be, még szőr mentén sem, mert érdeket sértene? Egy kisebb cégnek viszont, akiknek nincsenek barátaik, „magánéleti kötődéseik” a köreitekben, azoknak viszont megmondjuk a frankót mert ugyanazt csinálják, mint a nagyobbak? Most akkor ténylegesen mi itt a nagy leleplezés? Te mondod, hogy a Mirtys nem állított mást a honlapján sem, minthogy virtuális karakterekkel is nyomulnak. Akkor lehetne lezúzni őket szívlapáttal, vagy tőlem akár redőnyhúzó vassal is, ha azt állítanák magukról, amit Sándor Szabolcs, nevezetesen hogy nincsenek fake profiljaik. Tehát tisztán logikailag megközelítve a dolgot nagyon kettős mércének tűnik ez az egész: 1. Amit a Kreatív nem ítél el, azt elítéli viszont kőkeményen ugyanannak a lapnak a blogja, ráadásul ugyanattól a szerzőnek a tollából…teljesen inkonzisztens az üzenet gáz, nem? 2. Quod licet Iovi, non licet bovi, azaz a Kreatív cikkben említett e-bola, Septic Media, Media Grande tőletek aztán nyugodtan nyomulhat hamis profilokkal , még kokit és egy baráti tarkónverést sem kapnak, a Myrtisznek viszont kijár a maflás...hát ez ha lehet még gázabb, az esetleges motivációkba bele sem akarok gondolni.
A fő kérdésre viszont nem találok választ, hogy mi is a valódi probléma itt? Etikai vagy jogi kérdésről beszélünk? Az a baj, hogy a fb spam nem etikus? Vagy az, hogy a fb-nak van szabályzata és a hamis profilok használata szabályzatba ütközik (hamis profil alatt nem egy létező ember megszemélyesítést értem,mert az egyértelmű bűncselekmény)? Nem egyszerű a kérdés valóban, mert a szabályok és az etika nem mindig ér egybe és minden szabály annyit ér amennyire betartatják. Ha a facebook nem tartatja be a saját szabályait, az szerintem az ő és nem a mi bajunk. Verseny van, ha nem tetszik ott a Google +…
Fb spam esetén mi az üzenőfal postot törjük, felhasználót kizárjuk, azt’ csá. Ezen a poston viszont felhúztam magam és hosszú évek olvasgatása után először kénytelen voltam hozzászólni. A like-okból és a kommentekből ítélve sokaknak érdekes a téma, szerintem fussatok neki még egyszer, ennél tuti tudtok sokkal jobbat.

lausekesther 2011.08.18. 17:46:58

@Venum Bad Blood: Kedves @Venum Bad Blood. Bocs, hogy csak most válaszolok. Az első felvetésedet nem értem. Mármint azt, hogy miből gondolod, hogy "amit a Kreatív nem ítél el, azt elítéli viszont kőkeményen ugyanannak a lapnak a blogja, ráadásul ugyanattól a szerzőnek a tollából…". Az említett cikk NEM véleménycikk és ebben a posztban sem találsz semmi minősítést - ha igen, kérlek jelezd. Hol van itt a szívlapáttal lesújtás meg maflás? Csak bemutattam néhány felfedezett álprofilt. Egy szóval nem mondtam, hogy az E-bola, Septic Media és Grande Media megteheti azt, amit a Myrtis nem. Ők nyilatkoznak egy cikkben, amelyben bevallják, hogy mit csinálnak, de példát nem mondtak, és nem is találtam rájuk. (Ráadásul a remek sajtótörvényünknek köszönhetően mindent, amit a velük készült beszélgetésből írok, jóvá kell velük hagyatni - tehát ha mondtak volna bármit, akkor sem vállalták volna). A példákat hiányolták az olvasók, itt most ezt látják. Itt végre szerencsére nem volt szükség az ügynökségtől információkra. Nekem pedig édes mindegy, melyik cég csinálja, az egész nem erről szól. Egy értelmes olvasó rájön, hogy azok a cégek abban a cikkben is valami ilyesmit csinálhatnak - talán kicsit ügyesebben, mert én nem találtam rá az álprofiljaikra. Nem kell megint összeesküvés-elméleteket gyártani, nincsen semmiféle kettős mérce meg érdekek meg magánéleti kötődések, komolyan herótot kapok ettől, hogy egy csomó olvasó ezt látja bele a munkánkba.
A másik kérdés: a cikkben is szerepel egy keretesben, hogy nem csak etikai vétség, hanem törvénysértés a fogyasztók megtévesztése, és ugyanitt is fel van téve a kérdés az utolsó mondatban, hogy vajon tudják-e ezt az ügynökségek és az ügyfeleik. Az is le van írva az idézett cikkben, hogy a probléma az, hogy ezeket nehéz bizonyítani.
A harmadik felvetés pedig: ne félj, lesz még cikk a témáról. Ez egy kiapadni képtelen mély bugyornak tűnik, ami ráadásul az indulatokat is felkavarja és megmozgatja az olvasókat. Mi másra vágyhatna egy újságíró?
P.S.: Az, hogy kinek mi a jobb, a tapasztalataimból ítélve, ugyanakkor teljesen szubjektív.

Mozaik · http://mozaik.tumblr.com 2011.08.23. 19:01:04

Ma bejött egy vendég, kért két pohár forróvizet, és elkészítette magának a 3in1 Nescafét. Kozma Brigittáék nyertek:-)

Venum Bad Blood 2011.08.23. 20:22:15

Szia Esther! Köszi a választ. Szerintem nagyjából megbeszéltük, csak annyit kell hozzátennem, hogy amíg az újságírónak édes mindegy, melyik cég csinálja, mert hogy az egész nem erről szól, addig nincs mit csodálkozni azon, hogy az olvasó valami keverést-kavarást lát a háttérben, ha ekképp tálalják neki:
Született egy cikk három cég megnevezésével egy jelenség bemutatására, amely a cégek megkérdezésén alapult, újságírói vélemény nélkül, merthogy a megkérdezettek nem járultak volna hozzá az interjúk közléséhez, ha maga a cikk negatív színben tüntette volna fel őket (csak zárójelben, nem hiszem, hogy New York Timesnál OK-t nyomtak volna erre a megközelítésre, mert így elég PR cikk szagú). Majd készült egy a blog bejegyzés, már csak a blogot olvasó insiderekenek, egy kisebb játékosról, amiben nem kellett összekacsintani, fél szavakból is megérteni egymást, hanem itt megmondták a tutifrankót. Merthogy a tisztességes kereskedelmi gyakorlat sértegetése konklúzióként az már elég frankó. Ez bizony az echte ungarische, mindig a könnyebb ellenállás irányába mozgó újságírói gyakorlat.
Olvasóként nekem meg ettől van herótom. Ha a Kreatívot nem úgy kellene kisakkozni, mint a második negyedéves GDP növekedést, az szerintem nem csak nekem lenne sokkal jobb:)

johannes 2012.01.23. 12:48:57

Mélyen tisztelt Uraim, ennél van randább is. Tapasztaltam az Evie Inflatable Rashie facebook oldalán, hogy aki nem hallelujazik azt kivágják mint a pelenkás malacot a kondából. Ugyanis amikor megkérdeztem őket, hogy megjelent egy hasonló szintén ausztrál termék és mi a véleményük - mindekettő jó csak kicsit másra - ugy kivágtak mint a macskát. (Magyar forgalmazót akartam nekik keresni. Igy maradok a konkurrens terméknél, de ott meg mintha az aggyal és a világképükkel lenne valami baj.De ezen általában szivón munkaval lehet segiteni, mert jó a termék.