HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

Fürdőzzön Budán 1936-ban!

2009.01.19. 19:40 .:sz-b:.

Emiatt érdemes a Magyar Turizmus Zrt. hírlevelét járatni, ma például arról számoltak be, hogy egy több mint hetvenéves, a magyar székesfővárost bemutató turisztikai filmre bukkantak a svéd közszolgálati tévé archívumában. A Bada i Buda*, azaz Fürdőzz Budán című, tíz és fél perces alkotás 1936-ban készült, és van benne minden: légifelvételek (külön érdekesség, hogy a svéd filmesek még a budaörsi mátyásföldi** repülőtérre érkeznek), Halászbástya, díszőrség, néptánc (kötelékben végrehajtott borospalack-szlalom, már ezért érdemes megnézni!), Hősök tere, Nagy-Magyarország virágokból, Vajdahunyad vára a Városligetben és persze fő attrakcióként Budapest fürdői, melyeket a riporter a világ legszebb fürdőinek nevez Európa legszebb városában. A videó a képre kattintva érhető el.

*A svédek azóta továbbfejlesztették a szójátékot: Bada i Buda - Festa i Pest, azaz Fürdőzz Budán - Bulizz Pesten. Jobb tanácsot mi, őslakosok sem adhatnánk.

**Az urbanistás Dá szerint ez mégis inkább Mátyásföld, különösen, hogy 1936-ban még csak ez az egy repülőtér volt Budapesten, mi pedig hiszünk neki.

88 komment

Címkék: turizmus reklám

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr73889342

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Mr. Fáradtság 2009.01.19. 21:17:03

Micsoda gyönyörű város lehetett... A könnyem kicsordul...

RIO 2009.01.19. 21:26:01

infantilis. a videóért örök hála!

vittore 2009.01.19. 21:31:19

Köszönöm ezt a 10 percet. Tudom, hogy akkor sem volt kóbászbó' a kerítés, de egy kicsit most nyugalomra leltem.

-Szűcs Gyula- · http://nerdblog.blog.hu/ 2009.01.19. 21:31:46

svédül még viccesebb a régi filmek héliumos orrhangja :)

Meszaros 2009.01.19. 21:40:13

Talán a magyarok, és Horthy + Szálasi legnagyobb bűne volt - karöltve a németekkel és az oroszokkal -, hogy hagyták szétrombolni ezt a várost egy teljesen értelmetlen háborús végjáték kedvéért. Hiába, magyarnak nem kell ellenség, ott van magának maga. A mai napig és talán soha nem lesz képes kiheverni azokat a sebeket.

skovalsky 2009.01.19. 21:46:24

Gyönyörű város volt valóban, remélem megérem még, hogy újra megszépül. :(

amc 2009.01.19. 21:51:25

@cerealkilla: szarban fetrengő idegbeteg,koszos káosz.
Bár van akinek tényleg tetszik...

reklámbuzi · http://addict.blog.hu/ 2009.01.19. 22:01:26

Komám asszony, hol a template?

Amúgy a filmecske tényleg hangulatos, de hál' istennek nem kell érte végigszenvedni a Turizmus Rt. hírleveleit, én például a Hírkeresőben bukkantam rá.

Meszaros 2009.01.19. 22:02:34

amc
Látom te nem itt élsz, talán puruttyafalván! Nem a város tehet róla, hogy ide jutott, hanem a surmósodás, a szellemi taplósodás, a barbarizmus ami a fejekben és tettekben él. Ne a várost okold érte, mert ez romjaiban is gyönyörű.

Cradle 2009.01.19. 22:04:08

@Meszaros: két hete néztem meg a citadellán a világháborús kiállítást hát a szívem szakadt meg látva szétrombolva azokat a helyeket ahol minden nap elmegyek. De régen szép volt és most is szép, igenis szép....

Deak Tamas · http://valtozomult.blog.hu 2009.01.19. 22:09:44

Horthyt ebből ki lehet hagyni. Miért is nem jött egy bombázógép sem 1944 március 19-ig? Ajánlott olvasmány Kállay Miklós memoárja.

L.A. · http://blog.fuggoagy.hu 2009.01.19. 22:21:40

és persze benne van a kedvenc víztornyom! :)

cerealkilla 2009.01.19. 22:21:51

@amc:
"- Van akinek nem lehet a kedvére tenni....
- Jézus is ezt mondta!"
(Brian élete)

Tavaly egy félévet itt tanult egy észt srác a Műegyetemen, egyéb ismerősök révén találkoztam vele 2-3 alkalommal. Mindig áradozott Budapestről, de végig azt hittem, csak a szokásos udvariasság, vagy még nem látott jobbat (ezek után elképzeltem, milyen lehet Tallinn...) De aztán elment Prágába, és még utána is azt mondta, Budapest jobb hely. Aztán nemrég azt látom facebookon, hogy ideutazott szilveszterezni, 1-2 hétre rá meg, hogy gulyáslevest főz a kollégáinak.... Valami csak megfertőzte...

Másik sztori (szintén facebookos): egy játékalkalmazás miatt bejelölt ismerősként egy angol hölgy, és - vadidegenként - áradozott Budapestről. Mint kiderült, tavaly májusban itt járt, végigfotózta és ámulta az egész ittlétüket, megírta a blogján, még a linket is elküldte. Most sem tudom, mire véljem...
Mindezek után hajlok a feltételezésre, hogy csak mi, budapestiek (vagy talán általában: mi, magyarok) látjuk rosszabbnak a helyzetet, mint amilyen.

Amúgy a szarban fetrengő koszos káoszról nekem Athén előbb eszembe jut, mint Budapest...

Natushka 2009.01.19. 22:21:59

Gyönyörüség volt nézni ezt a filmet, bár nem vagyok lakom Budapesten, sőt Magyarországon sem. A sziven sajog tőle! Köszönöm!

Máriáshuncut 2009.01.19. 22:24:06

Csodálatos volt ez a film. Lehet keseregni, hogy ez a város milyen szép volt akkor, lám meg milyen rémes ma, de a látképek szempontjából, a látvány 98%-a ma is ugyanaz. Nyilván nem csak ez a döntő, hanem a földre szállva az is, hogy mi van az utcákon, mennyire vannak rendben a parkok, hogy öltözik a rendőr, miként viselkednek egymással az emberek az utcán, vagy egy fürdőben. A fasiszálódás és a kommunizmus + az eltelt 20 év bunkósága teljesen méltatlanná tenne az itt maradt populációt ahhoz a városhoz, amelyben élni van szerencséje. Fizikai és esztétikai értelemben ez a város jobb ma, mint a lakossága. Régen azért nem volt távolság e kettő között, mert a lakossága tette ilyenné. Meg lehet nézni, hogy Bp népe (hajléktalantól a milliárdos Demjánig + pártfaszfejekig) mire képes?

Zombecz 2009.01.19. 22:30:35

Nagyon szép video! Gratula hozzá!:-) Régen szebb volt talán...bár a "gangos" proletárházak nem nyújtottak volna ilyen szép látványt a filmben. Akkor is volt kemény szegénység, még ha a polgárság jól is élt. Ettől függetlenül én is bánatosan sóhajtok 1-et 2-t. Jó lenne, ha ma helyre tudnánk ezt némiképp hozni, amit - csatlakozva Máriáshuncuthoz és másokhoz - a nyilasok és a komcsik hazavágtak. Egy jódarabig sajnos nem látok rá esélyt...

Flashy7 2009.01.19. 22:31:36

van aki attól érzi jól magát hogy MINDENT leszól, főleg azt, ami neki van, ami az övé: saját városát, saját országát, saját munkahelyét, iskoláját, családját, bármit. sajnálom ezeket az embereket, pedig lehetnek vagy 8 millióan lassan.
amúgy Tallinn belvárosa szép és hangulatos, de a külső részek inkább lepattant lakótelepek (csak 1 hét ismerkedés alapján szóval első benyomás főleg). azért tetszik neki jobban Bp talán, mert itt nagyobb a belső, a történelmi rész. Budapest lakossága nagyobb mint náluk az egész országé.

VOGAben 2009.01.19. 22:37:33

Szép! Sajnos a boldog békeidők végórái voltak ezek. 18-óta éppen felnőtt egy nemzedék, de bőven válság volt már akkor(is). De félelmetes azt látni, hogy semmivel sem voltunk a nyugat mögött, legalábbis ami a főváros arculatát illeti. Azért a vidék bőven elmaradott volt még akkor. De ez a kis filmecske főleg a szépségeket propagálja. Nagyon kíváncsi lennék a megyeszékhelyekről készült korabeli filmekre is.

blügy-blügy 2009.01.19. 22:38:49

az utcaképeket hiányoltam. 8:20 körül mutattak egy városrészt nem túl magasról, és érdekes volt látni, hogy 1 autó, meg asszem 1 villamos járt. A többi utcás jelenetben az autók szerintem a film kedvéért jöttek mentek, mert abban az időben kocsi még nem nagyon volt. Szerintem a felnőttek 99%-a a filmen már nem él. (annál is inkább, hogy volt 2 évük a második világháborúig)

cerealkilla 2009.01.19. 22:40:10

a magam részéről ájlávbudapest :)

Professzore · http://ekonyvolvaso.blog.hu 2009.01.19. 22:40:19

Kitűnő film! Sok hasonlót néznék még/meg.
Hosszan gondolkodtam, hogy 7:21-nél mi az az épület, aztán rájöttem, hogy a Sport a Margit-szigeten. Budapest egyik legszebb épülete... Az is, mint az újlipótvárosban egy halom hasonló...

Professzore

Engel37 2009.01.19. 22:54:34

Akkoriban a nagybátyám volt a fővárosi fürdőigazgató. Imádom a korabeli képeit, írásait. Budapest gyönyörű!

TPZ 2009.01.19. 23:01:55

@cerealkilla: "De aztán elment Prágába, és még utána is azt mondta, Budapest jobb hely"

Hát, ne haragudj, de akkor valószínűleg tényleg hülye szegény... :)

ftxpmj 2009.01.19. 23:06:53

Ha valaki szeretné letölteni a videót, innen megteheti:
www0.c00928.cdn.qbrick.com/00928/kluster/oa_43-1936-0000-sf2672.flv

Egyébként sztem a Budai Várat kellene végre helyreállítani úgy ahogy volt, mert Bécsben is van egy Hoffburg vagy Prágában a Hradzsin, remélem nem valósul meg pl. az amit a Dísz téri Honvéd Főparancsnokság épületének helyére tervez ez a vadállat Demszky. Itt lehet szörnyülködni:
www.hg.hu/cikk/epiteszet/5403-ujabb-terv-a-disz-terre

BDzsH · http://varoskepp.blog.hu 2009.01.19. 23:08:08

@TPZ: Mert a Te véleményed az egyetlen és igaz, és aki mást gondol az hülye? Aki ilyet gondol az az!

Ízlés dolga. Prága barokk, Budapest eklektikus. Budapest fekvésben - tehát a természeti adottságaiban - pedig szerencsésebb mint a cseh főváros. Hidaink pedig mérnökileg nagyszerűbb alkotások, mint prágai párjaik.

KiNG 2009.01.19. 23:13:28

gyönyörű! sokkal emberibb volt akkor, mint most

cerealkilla 2009.01.19. 23:19:40

@TPZ: Mellesleg én imádom Prágát (ennek megfelelően is reagáltam a srác kijelentésére). Akkor nem is győzött meg arról, hogy őszintén így gondolja, inkább csak a történet fenti hozzászólásomban említett utóélete miatt szűrtem le azt, hogy simán bele lehet a mai Budapestbe is szeretni...

sajtosbrokkoli · http://kajapiazongora.blog.hu/ 2009.01.19. 23:27:05

Valódi időutazás volt.köszönöm.
Budapest pazar, álomszép. Aki ebben nem biztos, egy szép nyári estén sétáljon vagy autózzon át Budáról-Pestre, és nézzen :Várat, hidakat, Citadellát... és végül egy nagyot, hogy ezen a gyönyörű helyen él, csak eddig nem vette észre.

Altezza 2009.01.19. 23:28:25

Akarok egy időgépet...

Hubatöhötöm 2009.01.19. 23:36:02

Szép!

És megdöbbentő, hogy egy mai reklámfilm is csak körülbelül ugyanegyit és ugyanezt kívánná bemutatni Budapestről, 70 év után... fürdő, csárdás, (a svédek miatt sok sporttal).

TPZ 2009.01.19. 23:58:17

@cerealkilla: Igen, csak szerintem ez a kulturális különbségek miatt van. Például Pripjaty szerintem egy eszetlenül hangulatos hely, órákig bírom nézegetni az ott készült képeket, de az ukránok valószínűleg hülyének néznének emiatt. Igazuk is lenne.

Budapest 1945 előtt épült épületei is gyönyörűek, és igen, hidai is mérnökileg nagyszerűbb alkotások, mint prágai párjaik, lenyűgöző az épített örökség. Csak épp maga a város undorító és élhetetlen. Prága egy kedves, őszinte város, BP egy arrogáns, köcsög, koszos fertő.

Bár ne így lenne, én lennék a legboldogabb.

warren buffet 2009.01.20. 00:52:57

@TPZ: Prága?:)))ott nincs semmi.totál nem vágom miért van oda bárki is Prágáért, sokszor jártam ott aki igazán jó helyet és csodaszép várost akar látni az Krakkóba menjen.na Krakkó az odaver.:)

vauvauvau 2009.01.20. 01:50:53

Gratulálok a Svédeknek ehhez a szépen elkészített filmjükhöz!
Sokat lehet tőlük tanulni.

A mai magyar nép már azért tapasztaltabb és érettebb, mint akkor voltak az őseink.
Előttük volt 1944, 1956, a sok vér, halottak és háborúk - mi már ezen túl vagyunk.

Meszaros 2009.01.20. 01:52:16

Deak Tamas
Horthyt azért nem lehet kihagyni, mert ha nem lett volna olyan beszari gyáva pöcs, ha nem fosta volna össze magát drágalátos fia erablása miatt, akkor talán lett volna esély megúszni Budapest lerombolását. Egy gyáva féreg volt aki csak a nagyok árnyékában mert pattogni és azonnal behúzott farokkal kotródott el, mihelyt rámordultak. Igenis a gyereke árán is a végsőkig kellett volna kitartania és nem engedni Szálasit hatalomra kerülni.

roy.batty 2009.01.20. 01:54:24

1:40-nél Győzike vezényel :)

Kuruttya 2009.01.20. 03:39:54

Aki szerint Budapest most nem szép, az hüüülyeeee, és sétáljon már egyet a bazilika, szabadság tér, váci utca, lánchíd, stb. környékén, vagy másszon fel (lehetőleg este) a halászbástyához, vagy menjen el nyáron a margit szigetre, vagy még sorolhatnám. Vak aki nem látja. Most karácsonykor Bécsből hazatérve lenyűgözött, hogy mennyivel szebb a mi fővárosunk, még így itt-ott egy kicsit koszosan és elhanyagolva is.

Egyébként meg a videóban a hullámmedencén megdöbbentem.

es2300 2009.01.20. 03:51:03

sokat talalkozom kulfoldiekkel, fiatalokkal a vileg minden pontjarol, nap mint nap

budapest az o szemukkel egy gyonyoruszep, baratsagos, elheto varos, tele gyonyoru lannyal, eszement bulikkal, kedves emberrel es remek furdokkel :)
tovabba lehuzos bkv-sokkal, sztriptizbarosokkal es taxisokkal

ok a kulso szemlelok, a fuggetlenek, ok latjak a valosagot

LongJohnHolmes 2009.01.20. 04:08:17

Ha nem bombázták volna le, akkor nem lenne helye a plázáknak :)

Before · http://azbeszt.blog.hu 2009.01.20. 07:41:42

Budapest gyönyörű, régebben, amikor naponta közlekedtem benne, minden alkalommal rá-rácsodálkoztam. Persze nem tökéletes, rendetlen, piszkos, de ez csak a felszín, amit könnyű (és roppant divatos) észrevenni és fikázni.
A filmet nem néztem végig, de letöltöttem, majd befejezem egy alkalmasabb időben. Mindenesetre nagyon köszönöm, nagy élmény! A leszállásig néztem, a legmeglepőpp különbség a Gellért-hegy északi oldala volt, ami teljesen puszta, na meg persze a Citadellában se állt még ott a babéros asszony...

blogszemle (törölt) · http://magyar-blogszemle.blog.hu/ 2009.01.20. 08:08:15

Újra ilyen rendet kell tennünk, s nem csak Budapesten.

Nzoltan 2009.01.20. 08:10:17


"Aki szerint Budapest most nem szép, az hüüülyeeee, és sétáljon már egyet a bazilika, szabadság tér, váci utca, lánchíd, stb. környékén, vagy másszon fel (lehetőleg este) a halászbástyához, vagy menjen el nyáron a margit szigetre, vagy még sorolhatnám. Vak aki nem látja. Most karácsonykor Bécsből hazatérve lenyűgözött, hogy mennyivel szebb a mi fővárosunk, még így itt-ott egy kicsit koszosan és elhanyagolva is."

Aztán hagyd el a mindenki által látogatott közhelyeket, és meglátod, hogy ez a város mekkora szemétdomb.
A szigetet is felejtsd el. Reggel hatig akkora a kamionforgalom, hogy mikor át tekerek rajta majd kivasalnak. Csatornaszag és szemét mindenhol. A cigányok a parkokból kieszik az állatokat éjszakánként. Ha neked szép a margitsziget, akkor a te igényszinted, hogyis mondjam.......

ne már 2009.01.20. 08:15:54

Hát beszartam!!! Mert nagy Magyar vagyok! Ez komoly volt. Szerintem ez az érzés él minden igaz Magyarban, aki ezt a filmet látja, az érzi a pezsgést a vérében.
De most valahogy nem 2009-ben. jól elkúrtak itt mindent. Azért b.-+!!!!!

ne már 2009.01.20. 08:18:05

Most is szarok, és nem térek magamhoz...

Nzoltan 2009.01.20. 08:23:27

Ugyanazok a látványosságok láthatók most is mint annó. Döbbenet, hogy hetven év alatt nem tettünk hozzá semmit. Csak folyamatosan elveszünk. Bontjuk azokat a városrészeket (7.,8. kerület), amik a legszebb palotákkal van tele. Sikerült a keleti környékéből, a nyugati környékéből és még sorolhatnám cigánytelepet csinálni. Jó példa erre a szondi uitca. Már nincsenek stukkók a régen még aranyozott, égetett kerámiával kirakott homlokzatokon, esnek ki az ablakkeretek tokostól és alá van dúcolva rengeteg erkély, ne zuhanjon a járókelőkre. Közben meg cigiző, szotyizó semmittevő cigányok ücsörögnek a kapualjban, és kéregetnek. Aztán a Bajza utcai kereszteződéstől szinte minden sarkon posztoló rendőr, hogy megakadályozzák a tolvaj szarkák betöréseit a képviseletek villáiba. Jó kis kontraszt, érdemes megnézni.

kisdarab állat 2009.01.20. 08:26:01

nem is tudtam, hogy jobboldali közlekedés volt....

ne már 2009.01.20. 08:27:53

Ugyanazok a látványosságok láthatók most is mint annó. Ez komoly. Csak az emberek, azok mások lettek.

ne már 2009.01.20. 08:28:49

Ilyenkor gondolom, hogy gec. oroszok!!!!!

OkoskaTo:rp 2009.01.20. 08:29:00

Köszönet ezért a filmért. A régi Erzsébet-hídról még nem nagyon láttam ilyen szintű felvételeket, azért külön hála.

Tényleg. Az mitől van, hogy még a külsőségekre oly fogékony jobboldali kormányok sem állították vissza a díszőrséget/őrségváltást valamelyik nevezetes helyen (pl. a Sándor-palotánál, vagy a Parlementnél)?

ne már 2009.01.20. 08:32:45

287 Ft.- felett a forint, szerinted???
73 év???

Sofian 2009.01.20. 08:33:10

Jahjj..a régi Erzsébet-hid...Sokkal szebb volt!
Tudom..valamivel keskenyebb is, ami most hátrány lenne, de akkor is szebbbmint ez a fehér 3D Puzzle ami most van.

ne már 2009.01.20. 08:36:13

Édes film, de vérlázító!!!

kacsasult 2009.01.20. 08:58:33

Sztem az az időszak (30-as évek) volt Budapest csúcspontja. Ugyan a századforduló környékén épült a város nagy része, de igazából a 30-as évekre 'lakta be' azt a lakosság. Persze a képhez az is hozzátartozik, hogy nagyon sokan egyáltalán nem engedhették meg maguknak, hogy a Gellértben v. a Szecskában lubickoljanak. Viszont azt sem szabad elfelejteni, hogy a Tabánt a 30-as években dozerolták le. Az más kérdés, hogy ha ezt nem teszik meg, akkor a háborúban pusztul el v. a komcsik tették volna meg később...

gotham 2009.01.20. 08:59:11

@Meszaros: Miről beszélsz Te szellemi toprongy? Tudod milyen idők jártak akkor? Honnan vannak szegényes ismereteid a történelemről, csak nem a Marxista-Leninista hódítók által írt történelemkönyvekből? Tudod kik építették ezeket az épületeket és kik újították fel és tették világhírűvé? Ostoba fröcsögésed szánalmassá tesz téged. Én kérek elnézést.

Nzoltan 2009.01.20. 09:19:00

@kacsasult:
A tabánt ledózerolták, mert nem tartották méltónak a kis épületeket, a zegzugos utcákat arra hogy öregbítsék a város hírnevét.
Cserébe kaptunk egy viszonylag nagy parkot, ami azóta is létezik. Még két demszkáj ciklus, és ott is irodaházak lesznek.

Labancz 2009.01.20. 09:23:03

Jó kis film, a narrátor pedig minden szavával dicséri a várost és a rengeteg fürdőt. ( az akkori szegény Svédországból ideutazva, olyan lehetett nekik Budapest, mint a Kánaán).
Hogy most mi van, arról inkább ne beszéljünk... Eljutottunk odáig, hogy látszik, ez egy lóért vett ország istállószagú fővárosa. :-(

elBandy 2009.01.20. 09:33:50

Sajnos Budapest ma már csak árnyéka a háború előtti önmagának. És ez nemcsak a háborúnak köszönhető, mert a pusztítás nem volt olyan mértékű, hogy ne lehetett volna nagyrészt helyrehozni. A hanyatlás inkább a szocialista államosításnak (és az ebből következő gazdátlanságnak), a szocreál igénytelenségnek, a régi értékek elvetésének köszönhető.

A régi szép bérházakat nem hozták eredeti állapotukban (a díszítésekkel) helyre, sok még újraépíthető épületet inkább lebontottak (lásd pl Károly körúti bazársor) az Erzsébet hidat és a budai királyi palotát "modern" stílusban építették újra, a nemzeti színházat és a régi szép zöld házas WC-ket lebontották, a terek elcsúnyultak (lásd pl. a Moszkva tér). A lakótelepekről ne is beszéljünk. A főútvonalak épületei is koszosak, de a mellékutcák bérházai sok helyen még mindig sötétszürkék, háborús repesznyomokkal tarkítottak.

A rendszerváltás után elkezdték beépíteni a régi foghíjakat, de hogyan? Nézzétek meg pl a Kálvin teret. Gyönyörű paloták álltak rajta a háború előtt, szökőkút a közepén. Ma azok a hihetetlenül ronda üvegépületek csúfítják. Miért nem lehetett volna modern, de anyagában és megjelenésében a környezetéhez jobban illeszkedő épületeket oda építeni? Újraépítették a spenót házat és a Vörösmarty téri irodaházat és szebb lett? Hát nem. Építettünk olyan jellegzetes , szép épületet az elmúlt 40 évben amit majd 100 év múlva is csodálni fognak? Talán csak a Megyeri hidat lehetne említeni.

Ha Budapestet Prágával kell összehasonlítanom, a háború előtt azt mondtam volna, hogy egyenrangú vagy szebb. Ma már semmiképpen. És ezt a külföldi kollégáim is így vélik.

Juzo 2009.01.20. 09:38:57

@Nzoltan:

"Aztán hagyd el a mindenki által látogatott közhelyeket, és meglátod, hogy ez a város mekkora szemétdomb."

Magadtól vagy ekkora zseni, vagy segítettek is? Ha elveszed a szép helyeket, akkor a város csúnya lesz:) Gratula, mehetsz a másodikba;)
De sajna azok a szép helyek ott vannak, szépítik a várost, tehát joggal lehetünk büszkék.

Amúgy nagyon kevés (ha egyáltalán) ekkora léptékű várost lehetne mutatni a világban, aminek nincsennek lepusztult, mocskos részei, főleg a külsőbb kerületekben.

Azért látszik itt is a kétféle mentalitás. Aki a városban sétálva magába roskadva a földet bámulja, az a kutyaszart fogja látni. De aki felfelé néz, láthatja a szép épületeket (tény h némelyiket a kösztól nehéz észrevenni...) és a Gellért-hegyet.

MIndenesetre rossz hallgatni, hogy pont a saját lakói fikázzák ezt a várost, miközben mindenki másnak tetszik...

FaBRiK 2009.01.20. 09:41:59

Kisdarab állat! Most van jobboldali, 1941 szeptemberéig baloldali volt :-) 1 éjszaka alatt tértek át a jobb oldalra (a fütyi németek miatt). A legnagyobb nehézséget a buszok okozták, ott a másik oldalra kellett vágni (!) ajtókat.

Egyébként szerintem Budapest ma is gyönyörű. Én naponta járok délről északra, majd este vissza és gyakran sétálgatok a városban (sokszor külföldiekkel). Budapest azon része, ami 36-ban is Budapest volt a szívem csücske és nincs még rossz szájízem se', sőt büszkén mutogatom a külföldieknek, akik le is fossák a bokájukat (a kedvencem este a Bazilikához kivinni az emberkéket, mondjuk kora- vagy késő nyáron).

Az meg, hogy mi volt Horthyval, Szálasival már tökmindegy. Az igazságot úgysem tudjuk meg (általános igazság nincs is) és már az egész nem is számít.

Eleg_Volt_a_hazaarulasbol! · http://ciganybunozes.blog.hu 2009.01.20. 09:44:59

Gyonyoru. Latszott ay embereken, hogy akkor meg szerettek a fovarost es az orszagot.

FaBRiK 2009.01.20. 09:50:41

Én örülök annak, hogy a magyar internetes társadalom átlagéletkora rohamosan emelkedik és megjelentek itt a nagyöregek, akik tudják, hogy milyen volt a két háború között Magyarország. Üdvözlöm az összes 80 év feletti társaimat.

Komolyan! Honnan a punából tudjátok, hogy milyen volt Budapest élőben, megélve?!

Egyébként a rombolások mellett azért igen jó irányba megy az építés is.

Minden kor a saját építészeti stílusát használja. Az 1900-as évek első felében igencsak erőltették a visszatérést az akkori klasszikusokhoz és nagyon giccs volt a legtöbb, de végül ez lett a város szépsége. Ahogy akkor sem a múltba visszarévedő stílusban építkeztek (pl. nem faházakat építettek) így most sem azt kell.

De a szép és nosztalgikus építkezésnek is van jele, pl. a mostani Nemzeti Színház. Az azért igencsak el lett találva.

Alonso Mosley 2009.01.20. 09:51:10

@Sofian

Végre valaki, akinek ugyanaz a vesszőparipája, mint nekem. Régi Bözske híd szerintem is csudaszép volt. Mostani is kecses meg elegántos, de abszolút nem való egy patinás belváros kellős közepibe.

budapestjovoje.freeblog.hu (törölt) · http://budapestjovoje.freeblog.hu/ 2009.01.20. 09:54:20

És az a bikafejes ivókút hol lehetett, ami a filmben 08:00-nál jön? A Gellért előtt? A Margitszigeten?

elBandy 2009.01.20. 09:58:31

Én hiszek az anyukámnak, aki megélte a háború előtti Budapestet és rendszert. Akkoriban sokkal nagyobb rend és fegyelem volt a társadalomban és ez meglátszott a városon is.

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.01.20. 10:03:41

Érdekes a Gellért hegy az óriás-sörnyitó nélkül :-) A Tabán még kopasz, látszik, hogy frissen dózerolták, és árad a Duna...

Amúgy tősgyökeres fővárosiként mondom: ez a város szép most is. Lehetne még szebb, ha jobban törődnénk vele, ez igaz, de hát a legbüdösebb pályaudvar, ahol jártam, az Amszterdam volt, a legtöbb szemet az utcán meg Párizsban láttam, szóval nem vagyunk rosszabbak, mint mások.

Prága meg áll egy skanzen-szerű, valóban szép, de nem élő belvárosból, ami pár óra alatt bejárható, meg a szürke többi részből. Budapesten jobban eloszlik a szépség, és az adottságai is mások, a dunai panorámát nehéz überelni.

Viszont az igaz, hogy az elmúlt évtizedekben nagyon jellegzetes, új dolog nem épült, amit érdemes lenne mutogatni, pedig kéne valami modern látnivaló is, hisz egy városnak folyamatosan fejlődnie kell. Talán ha az Erzsébet téren megépülhetett volna a az a világszínvonalú épület, amit eredetileg lett volna az új Nemzeti Színház, és nem ez a giccses, eklektikus cukorkásdoboz lenne helyette...

arcfia 2009.01.20. 10:16:11

@cerealkilla: Tök igazad van, szerintem a nagytöbbség inkább arra gondol, lehetne sokkal szebb is a város, többet ki lehetne hozni belőle mint most, ha pl nem lenne tele kutyaszarral, meg nem vernék végig a várost a portyázó szélsőjobb vagy cigány hordák, mikor hogy.

amc 2009.01.20. 10:32:50

@Fedor:" a legtöbb szemet az utcán meg Párizsban láttam"

Több szem, többet lát! :))

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.01.20. 10:40:07

@arcfia: Egy dátumot, légyszíves, amikor cigány hordák verték szét a várost. Törekedjünk elfogulatlanságra, de azért a tényeket tartsuk már tiszteletben...

Fedor · http://fedor.blog.hu/ 2009.01.20. 10:41:52

@amc: Igazad van, szemetet akartam írni... :-)

Bazooka 2009.01.20. 11:08:05

Fedor: "Amúgy tősgyökeres fővárosiként mondom: ez a város szép most is. Lehetne még szebb, ha jobban törődnénk vele, ez igaz, de hát a legbüdösebb pályaudvar, ahol jártam, az Amszterdam volt, a legtöbb szemet az utcán meg Párizsban láttam, szóval nem vagyunk rosszabbak, mint mások."

Igen, fontos a más városokkal való összehasonlítás. Többe közt azóta NEM olvasok pl. "Budapest Sunt" amióta tág teret engedett egy felháborodott levélírónak, aki fintorogva közölte, hogy ő már sok európai nagyvárosban élt (sic!), de ennyi kutyasz**t még nem látott, mint Budapesten. Hát biztosíthatom arról, hogy Párizsban (évekig éltem ott) SOKKAL több kutyasz** van... Adieu!

Kuruttya 2009.01.20. 12:31:35

@Nzoltan: a margitszigeten hagyott el a barátnőd, vagy mi bajod van neked? Nagyon szomorú ember lehetsz, ha ebben is képtelen vagy meglátni a szépet:

www.panoramio.com/photo/3293582
www.panoramio.com/photo/14781943
www.panoramio.com/photo/3777182
www.panoramio.com/photo/4803829

Megszámolni sem tudom, hány romantikus percet töltöttem én már itt el hölgytársaságban :) És nem tudom te hol jártál, de én egy kamiont sem láttam.. sem állatokat evő cigányokat, szemetet se nagyon. Biztos én csináltam rosszul valamit.

És mint ahogy azt már előttem is írták, ha egy városból kiveszed a szép részeket, akkor csak a csúnya részek maradnak. Bravó. Erre magadtól jöttél rá? Az szerintem is szomorú, hogy 45 óta nem sok pluszt kapott a város látványosságok terén, de ettől a régiek még szépek maradnak.

Nzoltan 2009.01.20. 15:24:51

@Álmos:
Hajnalban reggel 6-ig nagy kamionforgalom van a szigeten. Viszik a palackozóból a kristályvizet kifelé.

Én többnyire akkor látom amikor néptelen. Hidd el, tudom mit írok.

Szerencsére nem kell a szigetre vinni a csajokat. Nálam a vár volt a favorit, de már nem lehet férni ott sem az autóktól.
Mi a dunakanyart járjuk általában. 40 percre van a nyugatiból vonattal. Annyi mintha csepelre kellene mennem a belvárosból.

Nzoltan 2009.01.20. 15:26:42

Egyetlen dolog van ami méltó az elődeire, az a MüPa. Külföldiek is elismerően nyilatkoznak róla, és meg fog maradni száz év múlva is. De más tényleg nincs.

Nzoltan 2009.01.20. 15:48:32

@Juzo:
Talán mert a saját lakói ismerik eléggé.

Gondolom elkerülte figyelmedet, hogy konkrét példával illusztráltam mi a bajom a várossal. Pont a legszebb részeket kéne szerinted pusztulni hagyni? A pesti emberek alapvetően nagyon igénytelenek, és ez látszik meg a városon. A lakásajtón kívül málik a vakolat, összedőlnek a házak. "Mert arra nincs pénz." Ja. csak rongyrázásra, bulizásra.
Régen valószinűleg jobban odafigyeltek.

Azt meg végképp nem értem, hogy miben ad bármiben is felmentést nekünk, ha egy másik város koszosabb. Végül is Nairobihoz is lehetne hasonlítani hamár...

Kuruttya 2009.01.20. 16:37:02

@Nzoltan: és az engem miért érdekeljen, hogy reggel 6 előtt mi van ott? Tőlem aztán zombik és homoszexuális vámpírok is tivornyázhatnak éjjel, ha napközben nem látom őket.

A vár is jó csajozó hely (vannak eldugott zugai, ahova kocsi nem mehet :P), de miért mennénk mindig ugyanoda, ha egyszer ilyen sok szép hely van. A dunakanyar is szép, de azért az nem ugyanaz, mint a "leugrunk sétálni egyet a városba"..

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.01.20. 17:29:55

@Deak Tamas: 1942 szept. 4-én bombázták Budapestet.

dzsucseharcos · http://songun.blog.hu 2009.01.20. 17:37:08

Különben a 30-as években Bp.-re járt bulizni fél Európa. Nagyon menő helynek számított, mármint a tehetős külföldi turisták és az itteni középosztály számára, mert ne feledjük, hogy Bp. egyben munkásváros is volt, ahol gyakran 6-8 ember zsúfolódott 20-30 négyzetméteren, és minden 10. ember tbc-s/szifiliszes/gonorrheás/stb. volt. Igaz, akkoriban nyugaton is létezett tömeges nagyvárosi nyomor. Tehát a nosztalgia csak részben indokolt, mert szociális téren az akkori helyzet elég rossz volt, tény azonban, hogy ma Bp. nem az az európai buliközpont, mint régen.

szpal 2009.01.20. 19:21:21

@Meszaros: azért Horthyékon kívül az újjáépítés is ludas volt abban, hogy sok értékes épület, főleg templomokra gondolok, elpusztult, pl. budai helyőrségi templom. Újjáépítését tervezik:
archivum.epiteszforum.hu/holmi_detailed.php?mhmid=948

Nzoltan 2009.01.21. 08:22:31

@szpal:
Hát ahogy a terveken kinéz, jobb ha úgy marad ahogy van.

Hogy ma hazánkban milyen ótvar az építész szakma. Alapvetően az oktatás a ludas, mert statikusokat és építőmérnököket nevelnek építéssz néven.

Nzoltan 2009.01.21. 08:27:55

@Álmos:

Hát pedig akkor a legszebb. Akkor még hallani és látni az állatokat. Most nem a telepítettekre gondolok.
nappal tömeg és tuc-tuc, este meg emberállatokkal van tele a sziget. Pedig azért megyünk oda, mert zöldet akarunk látni.
Reggel felkelő nap, harmatos fű, madarak, rengeteg mókus, stb. várja a látogatót. Összel derékig érő felhőt alkot a felszálló pára a réteken.

Csak éppen a biznisz közben nem állhat meg....

Balance Of Power 2009.01.21. 09:18:39

@dzsucseharcos: Ezzel vitatkoznek. Tele a varos kulfoldiekkel - tanulnak, dolgoznak, itt toltenek egy hosszu hetveget stb. 10 evvel ezelott el nem tudtam azt kepzelni, mi ami ma van pl. az Oktogonon mondjuk pentek ejfelkor - magyar szot alig hallasz, viszont hemzsegnek a kulfoldiek. Es nem csak a frekventalt helyeken - egyszer a Paulay Ede utcaban ucsorogtunk egy apro pincesorozoben, es megjelent egy francia diakcsoport. Azt hittuk, valami magyar is van veluk, de nem, maguktol talaltak meg a helyet. Es igen, mindenki el van ajulva a varostol - en Karacsony elott amerikaiakkal tapasztaltam meg mindezt. Teljesen ki voltak keszulve a Vorosmarty teri vasartol, pedig naluk otthon is van ilyen, sokkal nagyobb meretben.

BT85 2009.01.26. 01:52:38

Pár napja láttam ezt a videó, és megmondom őszintén teljesen lenyűgözött. Évek óta vadászok a 2. vh. előtti Bp.-et bemutató videókra, de igen kevés található a neten.
Korábban valaki megjegyezte, h a hozzászólok közül senki sem élt akkor, így ne mondjuk, milyen jó volt akkor a városban élni. Nos, én sem éltem akkor, de a még most is élő nagyanyám sokat mesélt róla: a város tiszta volt, csendes szép és rendezett. Azt mesélte, nem volt szabad az autóknak dudálni...
Amúgy ha valaki érdeklődik a téma iránt, kb 10-15 a budapesti témájú videó található a itt:kgy.nava.hu/nava/index.html?coll_id=mvh-hirado
Ezek régi Magyar Világhíradók, sok érdekességet találtam bennük.
süti beállítások módosítása