Idén minden médiatípus bukott, öt év múlva minden a digitális tartalomszolgáltatásról fog szólni. A válság strukturálisan rendezi át a médiapiacot, és tévedés azt hinni, hogy minden visszaáll a régi kerékvágásba – állítja Marcel Fenez, a PricewaterhouseCoopers médiaügyi megmondóembere.
Marcel Fenez ismertette a PwC következő öt évre szóló globális médiapiaci előrejelzésének főbb állításait. Elmorzsoltunk pár könnycseppet a nyomtatott sajtó és a földi sugárzású televízió most már majdnem biztos, hogy végleges bukása felett, és vigyázó szemünket ezentúl ténylegesen is a majdnem biztosan győzedelmeskedő digitális tartalomszolgáltatás felé kell vetnünk.
Hiszenhogy az a csúnya dolog történt meg a válság kapcsán, hogy a nemzeti össztermékek csökkenésének mértékét jócskán meghaladó globális marketingbüdzsé-vágás történik 2009-ben, és a mélypontot csak jövőre éri el a globális médiapiac. A számítások szerint a fentebb említett két médiatípusból vonták ki a hirdetők a legtöbb pénzt, és soha többé nem tesznek bele annyit, mint a válság előtt. Ezek a pénzek átvándorolnak majd a netre, az univerzális tartalomszolgáltatásnak pedig szintén búcsút inthetünk.
Olyannyira, hogy a PwC jóslata szerint 2013-ra a világ reklámköltésének 31 százalékát fogják kitenni a digitális médiába tett pénzek, aminek alapot képezhet az a tény, hogy az online költések jóval kisebb mértékben estek a többi médiatípushoz képest, ráadásul a mobilhirdetésekbe ill. a videojáték-iparba beletett reklámpénzek egész masszívan növekedtek. Ebből azonban nem lesz több pénz, a tartalomszolgáltatóknak pedig fel kell készülniük arra, hogy ne csak reklámokból, hanem tartalomeladásból is pénzt kell tudniuk szerezni.
Marcel Fenez egészen biztosan nem tud például a magyar online tartalomiparról, hiszen azt állítja, hogy a fogyasztók igenis hajlandóak lesznek fizetni a minőségi tartalmakért, legyen az a content cikk, zene, film. Ennek alátámasztására a PwC bemutatott egy kisfilmet New York, Tokió, London, Párizs és Mumbai jólszituált fiataljainak digitális mindennapjairól, hogy hát ők bizony már most is fizetnek bizonyos tartalmakért, de a minőségért mindenképp fizetni fognak. Kérdezzenek meg egy budapesti fiatalt, akár lehet felső-középosztálybeli is. Azt hiszem, nekünk máshol kell majd a megoldást keresnünk.