Botrány tört ki tegnap az amúgy mindig nagyon is professzionális, olajozottan működő és mindenféle - még technikai - problémákat is hihetetlen módon nélkülöző reklámfesztiválon. A díjátadó ceremónia kezdete előtt egy órával, a győzteseket kizárólag az újságíróknak kihirdető sajtótájékoztató után viszont hat órával ugyanis kizárták a fődíjas Ogilvy Mexicót a sajtóhirdetések kategóriában.
A legnagyobb szaklapok újságírói azonban már órákkal korábban megírták az eredményeket úgy, hogy azok az interneten pontban 9-kor, az embargó lejártakor élesedjenek, így aztán szépen meg is jelentek a valótlan hírek - miközben a szerzőik vagy a gálán, vagy éppen valamelyik puccos tengerparti fogadáson üldögéltek.
A zsűri kedvence, az ügynökség Scrabble-hirdetéssorozata ugyanis 2008-ban már indult a versenyen, pedig a szabályzat ezt szigorúan tiltja. A szervezőket egy újságíró világosította fel, hogy látta már 2008-ban blogokon ezt a hirdetést, csak ezután néztek utána a dolognak, aztán a zsűrielnök háromnegyed órával a díjkiosztó előtt sms-t küldött a 19 zsűritagnak, hogy akkor mégis egy másik kampány, az Almap BBDO Billboard magazin kampánya lesz a nyertes. Azért a gálára írt beszédét már nem volt ideje átírni, úgyhogy abban azért a "szavakat" dicsérte, miközben a végülis győztes kampányban egy szó sem volt (kivéve a márkanevet).
Ez lett volna a Grand Prix, azaz ez az egyik a háromból, van még egy O és egy A betűs.
Kicsit ráközelítve így néz ki (egy részlete):
Fura az egészben, hogy a szervezőket egy újságíró értesítette, és nem ők maguk vagy a zsűritagok néznek utána a dolgoknak. Persze, senki nem várhatja el, hogy 4820 hirdetést lecsekkoljanak (ez a fesztivál magasan legnagyobb nevezésszámú kategóriája), de legalább a Grand Prix-ket illene. Hogy tényleg megfeleltek-e a nevezési feltételeknek. Fura az is, hogy bár minden évben mások a zsűritagok, de azért annyi embernek a kezén keresztülmennek a nevezések: tényeg senki nem emlékezett rá? 2008 nem volt olyan régen.
Az is fura, hogy a szakma legnagyobbjai ülnek a zsűriben, és bár nem volt mexikói zsűritag, azért az ember úgy képzeli, hogy ők aztán rendesen figyelemmel kísérik a szakmát és a versenyeket. Nem látta soha senki semmilyen versenyen ezt a munkát? Vagy ha nem látta, nem volt gyanús neki? A legnagyobb díjazottak mindig valamilyen kisebb, régiós vagy hazai versenyen aratnak először nagy sikert - a Leo Burnett is ezek alapján szokta megírni az előrejelzéseit.
A legfurább azonban az, hogy ugyanez a kampány 2008-ban még csak shortlistre sem került. Vajon miért nem? Volt valami oka, vagy csak nem tetszett az akkori zsűrinek? Ha nem tetszett neki, akkor hogyan lehet, hogy idén közel 5000 nevezés közül ezt tartották a legjobbnak? Ennyire lutri a cannes-i oroszlán? Ennyire szubjektív döntéseken alapul? Vagy csak megelőzte a korát a hirdetés két évvel?
Arról nem is beszélve, hogy mit gondolt az ügynökség? Azt mondják, nem ismerték ezt a szabályt. Tényleg kiperkáltak hirdetésenként és alkategóriánként 350 eurót úgy, hogy nem ismerik a szabályokat? Úgy, hogy két éve még shortlistre sem kerültek? Vagy ha tudták, csak akartak még egy esélyt, tényleg bevállalták volna ennyiért a kockázatot, hogy kizárják őket, vagy utólag, ha kiderül, akkor veszik e tőlük a díjat?
Egyelőre sem a zsűrielnök, sem a fesztiválszervezők nem tudnak választ adni semmire. Az, hogy a zsűrielnök önkényesen végül hirtelen az Almap BBDO-ra ruházta át a a fődíjat, teljesen korrekt döntés volt, a kampány magasan vitte a pálmát az idei mezőnyben - minden kategóriában és komplexitásában, és a sajtózsűri is sokat vitázott, hogy ez vagy a Scrabble nyerjen. Az viszont megintcsak teljesen nonszensz, hogy végül éppen ezért nem akart neki még egy díjat adni. Az Almap BBDO kapott már úgyis eleget, és így is valószínűleg ő lesz az év ügynöksége.
Hát most még valószínűbb. De megérdemli.