Pablo Picasso művészete nyilvánvalóan nem maradhatott közömbös a reklámosok számára. Azt is hozzá kell azonban tenni, hogy bármennyire is vonzók azok a jelentések, vonatkozások, melyeket a kubizmus legismertebb atyjának munkásságából meg lehet ragadni és üzenetté formálni, ez mégsem könnyű feladat.
A kubizmus képalkotási technikája például gyakran annyira eltérő végeredményt hoz létre az ábrázolt témáról, ami olykor csak nyomokban azonosítható, így kevés olyan reklám készült, mely tárgyát direkt módon „picassósan" jelenítené meg. De persze akad erre is szép példa, mint a művész egyik – a Mazda által szponzorált – kiállításának plakátja. De épp az említett „valóságtorzítás" tényét használja ki egy optikai cég hirdetése, mely arra hívja fel a figyelmet, hogy érdemes szemüveget venni, mielőtt még túl késő lenne.
Kattintás után jönnek a további képek.
Mazda: Picasso exhibition
Creative director: Stephen Fisher
Copywriter: Malcolm McDonough
Art director: Chris Bilby
Instru Optiikka
Agency: TBWA\PHS Helsinki Oy, Finland
Creative Director: Mikko Torvinen
Art Directors: Mikko Torvinen, Ossi Honkanen
Illustrator: Tommi Vallisto
Copywriters: Erkko Mannila, Tommy Mäkinen, Antti Toivonen
Slogen: „Buy eye-glasses before it's too late.”
Maga Picasso személye, mint a modernitás, az újítás és a rebellizmus egyik mintaképe is vonzó téma a marketingkommunikációban. Nem véletlenül szerepel alakja Einstein, Bob Dylan, Gandhi, Hitchcock és sok más híres gondolkodó mellett az Apple Think Different kampányában.
Apple
Agency: TBWA\Chiat\Day
Bár nem konkrétan Picassót idézi, mégis idekívánkozik az Oras Cubista printje is, hiszen kifejezetten a kubizmust használja üzenetéhez.
Oras Cubista
Agency: Taivas, Helsinki, Finland
Copywriter: Marku Haapalehto
Art Director: Nestori Brück
Photographer: Tuomas Korpi/Fake Graphics
Graphic Designer: Nestori Brück
Végül pedig ne feledkezzünk meg róla, hogy mint majd az minden jelentős művész, Picasso maga is alkotott hirdetéseket. Talán a legismertebb ezek közül a békegalamb, melyet 1949-ben készített az 1950-es Világbéke kongresszusra.
Dove of Peace
Pablo Picasso
Apsara Eraser
Agency: Ogilvy & Mather, Mumbai, India
Executive Creative Director: Piyush Pandey
Creative Director: Zenobia Pithawalla
Art Director / Copywriter: Manoj Kumar Bhagat
Illustrator: Dilip Khomane
Photographer: Avdhoot Hembade
2007
Magdalena Festival / Europlakat
Advertising School: Filum, Serbia
Designer: Nemanja Dragojlovic
2007
Olé Spanish Restaurant: Guernica
Agency: Exclam, Curitiba, Brazil
Creative Director: Lipsio Carvalho
Art Director: Eduardo Tavares
Copywriter: Maurício Ogrizek
Illustrator: Ponto de Fuga Illustration Studio
Moutain Dew
Agency: Graffiti BBDO, Romania
Creative Director: Ema Prisca
Art Director / Illustrator / Photographer: Cosmin Simionescu
Copywriter: Dan Stanescu
2007
Akit a Picasso megidézések után még érdekel, sorozatunk korábbi részeiben bemutattuk, hogyan hatott a reklámokra Munch, Escher, Dalí, Michelangelo művészete.
Nincs jobb ötletem 5. – Picasso
2010.08.02. 13:15 szszabolcs
5 komment
Címkék: reklám képzőművészet modern művészet picasso kubizmus nincsjobbötletem kubista
A bejegyzés trackback címe:
https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr672193093
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
kovacsbalint · http://kovacsbalint.blog.hu/ 2010.08.03. 00:19:50
Ez már az ötödik rész, de én még mindig nem értem, miért is lenne ez rossz. Miért lenne attól ciki, hogy ismert képekre épít? Persze, mondjuk a csövön ülő emberek ebédszünete meg a Vitruvius-tanulmány tényleg elcsépeltek, de kb ennyi. Amiket azóta bemutattatok, egyáltalán nem elcsépeltek, így egyáltalán nem meggyőző, hogy szerintetek ciki ezeket használni, meg csak akkor jut a kreatív eszébe, ha "nincs más ötlete". És nem is nagyon indokolt ezt állítanotok úgy, hogy egy-egy reklámot tudtok bemutatni. Ha felsorolnátok tízet egy adott festményre, elhinném, de így ezek éppen hogy az átlagnál jobb, mivel intellektuális ötletek.
(És akkor azt már ne is említsük, hogy milyen idióta elvárás az, hogy a kreatívok NE ismert képekre építsenek - mégis mi értelme megreklámosítani valamit, amit a franc se ismer?)
(És akkor azt már ne is említsük, hogy milyen idióta elvárás az, hogy a kreatívok NE ismert képekre építsenek - mégis mi értelme megreklámosítani valamit, amit a franc se ismer?)
CTamás · http://www.joegeszseget.hu/ 2010.08.03. 06:03:44
Ez az autó nagyon szép lett! Gratula a tervezőjének!
szszabolcs 2010.08.03. 09:41:23
@kovacsbalint: Teljesen igazad van. Valószínűleg a cím vezetett félre, mert a szövegben egy szó sem esett arról, hogy ez ciki volna. Még a sorozat elején batorfya kollégám ezt ki is fejtette: "Ennek ellenére viszont szerintünk vannak a képzőművészeti alkotások felhasználásának ötletes módjai is, sőt számos példa van arra, hogy a képzőművészet vesz át megoldásokat a reklámtól". Tehát ezek nem cikiségi példák, hanem példák a képzőművészet és reklám együttélésére. A következő részben lehet más címet adunk majd, mert valóban félrevezető kicsit.
chimie · http://addict.blog.hu/tags/brief 2010.08.06. 17:35:48
kicsit bosszant a sorozat címe.
azt sugallja, mintha hiba lenne híres motívumokhoz, festőkhöz nyúlni, holott.... ezt is lehet jól csinálni.
azt sugallja, mintha hiba lenne híres motívumokhoz, festőkhöz nyúlni, holott.... ezt is lehet jól csinálni.