Egy érdekes reklámfilmet mutat ma be a Szívlapát, amely a jól ismert egyszázalékos kampány jegyében készült a Magyarországi Református Egyház (MRE) megbízásából. Ez idáig rendben is van, hiszen minden közhasznú szervezet kampányol azért, hogy az adózók nekik ajánlják fel szja-juk 1 százalékát. Ez a film azonban több szempontból is elüt az átlagostól.
Református 1%
Mindenekelőtt fontos megjegyezni, hogy a szpot kiemelkedően szép. Rendesen kitalált jelenetek, ügyesen komponált beállítások, remekül megválasztott helyszínek, profi rendezés, fényképezés és fényelés, valamint digitális effektek hozzák el a nézők számára egy kafkai-orwelli-gilliami világ érzetét. A képeknek valódi, tapitható, egységes atmoszférája van, személy szerint tovább is elnéztem volna őket. Lent látható a rendezői változat, melyben különösen jól megfigyelhető a hasonlóság Terry Gilliam 1985-ös Brazil című filmjének egyes jeleneteivel.
Református 1% - Rendezői változat
Terry Gilliam: Brazil (1985, részlet)
Ami viszont kissé érthetetlen, hogy sem a tartalomnak, sem az üzenetnek nincs sok köze sem a református, sem más egyházhoz. Kevésbé lennék zavarban, ha a szpot magának az egyszázalékos kampánynak a reklámfilmje volna, hiszen ez esetben érthető lenne: arról szól, hogy nem könnyű – sőt, kifejezetten komplikált – nyilatkozni, de fontos, megéri. (Az persze más kérdés, hogy ki rendelne meg egy ilyen filmet – az állam biztosan nem, hiszen az illetékesek bizonyára nem örülnek annak, hogy az egyszázalékos adónyilatkozat bürokratikus adminisztrációját egy reklám kafkai magasságokba, vagy ha úgy tetszik, mélységekbe helyezi.)
A kérdésre nagyjából választ kapunk az MRE honlapján: „Célunk a figyelemfelkeltés, az egyházi és civil kezdeményezésekkel való szolidaritás kifejezése" – mondta a televíziós kampány indítása kapcsán Pásztory Ádám, az MRE Zsinati Hivatala kommunikációs igazgatója, aki hozzátette: "már a tavalyi kampányban is voltak hasonló kommunikációs elemek, amikor a választási időszakban arra hívták fel a figyelmet, hogy a politikai értékek mellett a társadalmi értékekről is döntenünk kell. Az 1%-os felajánlás erről szól, ezzel tartunk életben olyan társadalmi erőforrásokat, amely a közvélemény figyelmétől elzártan végzik pótolhatatlan munkájukat.” Pásztory azt is elismerte, hogy a reklámfilm kifejezetten kritikusan tekint a bürokráciára, a bonyolult és buktatókkal teli adminisztrációs folyamatra, amely a felajánló és a felajánlás útját nehezíti.
Amellett tehát, hogy készített egy szép filmet, úgy tűnik, a Református Egyház saját pénzén felvállalt egy olyan dicséretes küldetést, hogy nemcsak saját maga számára igyekszik felajánlókat toborozni, hanem általánosságban is buzdít adóhányadunk felajánlására. Ez persze nem baj, csak nem megszokott. A kampánynak saját aloldala is készült, ahol részletesebben ismertetik az egyház tevékenységét és a Facebookon is megtalálhatók a reklám infói, sőt az egyház mobilalkalmazást is gyártott a kampányhoz.
A koncepció házon belül született, a szpotot a Filmreaktor készítette, Gács Tamás rendezésével és Lukács Dávid operatőri munkájával.