Még múlt héten kaptam egy személyes felhívást, hogy nézzek utána néhány bérkommentelőnek, vagyis ahogy mostanában pontosabb, fake usernek. A dolog alapja a Kreatívban és a Kreatív Online-on megjelent cikk volt arról, hogy a korábban fórumokban és blogokban tanyázó bérkommentelők és hamis felhasználók a valódi felhasználókat követve a közösségi oldalakra, főképp a Facebookra költöztek.
A cikkben akkor nem sok konkrét példa szerepelt (mondhatnánk: egy sem), amit páran meg is jegyeztek, hát most - köszönet Jankó Bálintnak, az LWp Kommunikáció stratégiai igazgatójának és Sándor Szabolcsnak, a Karmamedia ügyvezetőjének - itt van egy remek kis csapat, és néhány jótanács, hogyan lehet felismerni a Facebook reklámcélból posztolgató hamis profiljait.
Az első nem más, mint a csábító tekintetű és mély dekoltázsú dunaújvárosi Kozma Brigitta, akire a Mozaik Kávézó oldalán bukkantak forrásaim, amint a Nescafé nyereményjátékát próbálta népszerűsíteni egy - hangsúlyozom - igazi KÁVÉzó falán.
Brigi Facebook-falát elnézegetve jól látható, hogy nem csak a Mozaik Kávézót, de egy rakás sorstársával is hasonlóképp bánt, mindegyiknek spammelt a falára. A linkek kábé ugyanazok a Nescafés hivatkozások.
Persze gondolhatnánk, hogy egy őrült márkarajongóról van szó, de van ám más is Brigi oldalán: Erste Bankos bejegyzéseket is látni, van Revalid-poszt és a biztonság kedvéért van néhány beszólás arról, hogy Brigi szeret bulizni meg fennvan róla hét nagyon szexi kép egy albumban, nagyjából egy kaptafára készültek. Van egy-egy kommentje meg lájkolója is Briginek meg néha ide-oda lájkol és kommentel egyet - de ezeket inkább a csatlakozásakor (január) írta, és az össz-vissz hét képet is akkor tette fel - amikor mintegy felépítette virtuális identitását.
Brigi 78 Facebook-ismerőse közül az egyik legjobb barátnője láthatóan Antal Johanna, akivel egymás képeit és bejegyzéseit is szokták lájkolgatni meg kommentálgatni - bár Brigi dunaújvárosi és az Óbudai Egyetemre járt (csodálom azt is, hogy egyetemet végzett), Johanna pedig pécsi, és a Zsigmond Király Főiskolára járt. Na mindegy, biztos egy helyen dolgoznak :)
Johannának szintén januárban csatlakozott a Facebookhoz, 66 barátja van, és egészen pontosan ugyanazokat a Nescafé- és Erste-posztokat, reklámokat és nyereményjátékokat pakolja ki a Facebookra, mint Brigi. Ő is a csatlakozásakor rakott ki hat fotót, aztán kész, hát azok is olyanok, amilyenek, innen-onnan összeszedett, homályos, rossz minőségű valamik.
Végül pedig a triumvirátus harmadik tagja, Horváth Zsanett. Zsanika is januárban lett tagja a Facebook-közösségnek, akkor ő is feldobott néhány homályos közeli fotót magáról, szerzett 78 barátot, aztán már indulhattak is a Nescafés és Erstés posztok.
Ha fiúk, akkor pedig kicsit gyanús Zsani széptestű pasija, Károly is, (de ő még csak nemrég pakolt ki pár erstés és nescafés linket, úgyhogy őt inkább nem bántom), akárcsak Szepesi Szilárd, akinek még a Maci kávé oldalára is sikerült egy erstés linket kitenni a nescafés helyett.
De sorolhatnánk még a neveket (Szőnyeg Anna, Béresné Róka Timi, Török Réka, stb., stb.) gyanúsítgatva a Facebook tucatnyi felhasználóját, akik az Erste és Nescafé mellett általában még a Sportzabálókat meg a Revalid hajtündért lájkolják, és érdekes módon mindegyikük belinkelte ezt a Faceb00k MOD (téma, tunnig, hack) oldalt.
Bár vannak kivételek, az álprofilok a legkönnyebben onnan ismerhetők fel, hogy (1) az esetek többségében fiatal lányok kihívó vagy sejtelmes fotóval, (2) nem nagyon van hat-hétnél több saját fotója, azokat is egyszerre tette fel, és nagyjából egyszerre, gyorsan összecsapva készültek, (3) általában száz alatti ismerőse van, (4) posztjait, képeit maximum hárman lájkolják vagy kommentelik.
De innen már nem az egyes nevek érdekesek. Egyrészt, hogy mi a közös ezekben a márkákban, azaz ki a közösségimédia-ügynökségük - pontosabban a vírusterjesztést vállaló online ügynökségük. A válasz a Myrtis Creative, akik honlapjukon nem titkolják, hogy jelenleg is futnak kampányaik a Nescafénak és Magyarország egyik vezető lakossági bankjának, továbbá, hogy a közelmúltban befejezett kampányaik között vannak a Reklámzabálók és a Sportzabálók oldalának népszerűsítése, az Erste Bank „Ismerkedj 4” Facebook-kampánya, valamint a Hajtündér kerestetik (Teva Magyarország, Revalid) játék online promóciója.
Vajon ők tudják, hogy amit csinálnak, az nemcsak a Facebook-szabályzatát sérti, de a tisztességes kereskedelmi gyakorlatot is? Nem hiszem. Mert akkor jobban elrejtőztek volna.
(Az ügynökség felderítéséhez és az álprofil felismerésének kritériumaihoz külön köszönet Sándor Szabolcsnak.)