A Kreatív magazin novemberi könyvrovatának online extrája. Mi az a digitális tévé, és mire jó? A nyomtatott Kreatívban erről szóló könyveket és másokat ajánlottam ebben a hónapban – a két hazai könyvet szagolgató ajánló interneten a Kreatív Online-on olvasható, itt pedig blogot, hírlevelet, ingyen letölthető tanulmányokat és nézegethető reklámpéldákat linkelünk, ahogy a lapban ígértük.
INTERAKTÍV TÉVÉS REKLÁMOK
Példák és esettanulmányok. A brit országos kereskedelmi tévék közös sales-weboldala a legsikerültebb interaktív reklámpéldákat gyűjti össze: egy tévészimulátoron keresztül végig is lehet nyomkodni mindet, mi fél óráig nem bírtunk leszállni róla. A Channel4-nak van ugyanebből egy saját gyűjteménye is, még több darabbal; két esettanulmány pedig részletesen is elemez néhány kampányt.
Ökölszabályok hirdetőknek és kreatívoknak. A brit marketingszövetség összerakott egy helyre villámkalauzt is az interaktív tévéhirdetésekről – mikor érdemes használni őket és mikor nem, mit várhatunk tőlük, mire figyeljünk és mivel ne próbálkozzunk? Odaát tíz éve csinálnak ilyeneket, érdemes hallgatni rájuk.
IPARÁGI TRENDEK
A nemzetközi trendek követésére nekünk két forrást ajánlottak. Az ingyenes Broadband TV News és a fizetős New Television Insider hírsite és e-hírlevél globális adatokkal, országjelentésekkel és a vezető szolgáltatók lépéseinek elemzésével foglalkozik, a tartalomszolgáltatók piacát inkább a Cable & Satellite Europe és a Television Business International szaklapok követik, amelyek évkönyveket és – meghívásos alapon elérhető – hírlevelet is kiadnak.
BLOGOK
Használható szakblogból alig akad – az a kevés ember, aki tényleg ért a digitális tévés piachoz, ezekben a pillanatokban valószínűleg inkább betegre keresi magát, minthogy nyilvánosan villantgassa, milyen okos. Egy kivétel akad: a Big Picture on Advertising, amelyet Simon Andrews, a brit Mindshare digitális vezetője jegyez, és tucatszám linkeli a magyar szemmel is hasznos adatokat és tanulmányokat (nem csak tévé-, de online-ügyben is).
INGYENES TANULMÁNYOK
Az ORTT Alkalmazott Kommunikációtudományi Intézete (AKTI) honlapján tucatszám állnak a letölthető PDF-tanulmányok – és valóban alkalmazhatók. A frissek közül a Blogter-vezér Miskolczy Csaba tanulmánya az online videó vs. digitális tévé témát boncolgatja (a Joosttól a Myspace-en át a magyar példákig), két másik példa pedig a fentebb ajánlott A digitális televíziózás többéves áttekintését frissíti egy átfogó európai és egy alapos régiós körképpel.
+ NAGYON ONLINE EXTRA
A keresgélés közben segítségünkre volt Hornok Attila, a Carat junior média account menedzsere Digitális Televíziózás: Az analógról a digitális rendszerre történő váltás Magyarországon, hatása a hazai médiapiacra című 2006-os diplomamunkája, a szerző pedig megengedte, hogy ezt közzé is tegyük, innen tölthető PDF-ben – a történeti/technológiai alapok és az azóta se sokat változott magyar jogszabályi háttér jól össze van benne szedve.
A tippeket köszönöm Róbert Ákosnak (RTL Klub) is.
A gyűjtést a világ végéig feltűnő helyen, elérhetően hagyjuk, úgyhogy akinek van még tippje vagy a későbbiekben hasznosat lát, szórja ide, legyen szíves kommentbe, hadd gyűljön fel a tudás! Köszi.