Kétségem sincs afelől, hogy a piackutatások iszonyat fontosak a marketing- és kommunikációs szakma egészének, és a legkisebb apróságok is fontos információforrások lehetnek bizonyos esetekben. Amilyen következtetéseket azonban az adatokból néha le tudnak vonni a kutatók, azon magam is meglepődöm. A válság magyar kiskereskedelemre gyakorolt hatását felmérő Gfk például a 2008. utolsó negyedévi adatokból azt szűrte le, hogy: "A macskaeledelek mennyiségi növekedése azt mutatja, hogy a háziállatainknak is igyekszünk megadni a törődést, vagy bennük keresünk menedéket a nehéz napokban." - és ennek egy egész összetett mondatot szán egy sajtóközleményben. Tessék, kérem szépen?
Hogy a háziállatainknak is megadjuk a törődést, az azt jelenti, hogy magunknak is? A Gfk adatai szerint ugyanebben az időben (az előző évihez képest) visszaesett a tej, a feldolgozott húsok, a mosószer, tea, őrölt-pörkölt kávé, csoki (érdekes, hogy a Nielsen szerint a szeletes csoki nőtt!), édes és sós keksz, sampon, papírzsepi, ásványvíz, gyümölcslé mennyiségi értékesítése, nagyjából stagnált a sajt, joghurt, tészta, égetett szesz, szappan, bor, kicsit nőtt a túró, a szörp, a fogkrém, és sokat, majdnem 14 százalékot a chips. Ez akkor azt jelenti, hogy magunknak is megadjuk a törődést? Chips-szel? (A macskaeledel ráadásul csak feleennyit nőtt.)
Hogy megadjuk nekik a törődést, az egyenlő azzal, hogy több kaját veszünk nekik? Miért, eddig éheztettük vagy diétán volt? Vagy ha már válság van, és én éhen halok, legalább a macskám zabálja magát halálra? Mert ugye mennyiségi növekedésről volt szó.
"Bennük keresünk menedéket", ezért több kaját adunk nekik? Vagy több macskát fogadtunk be, mert a válságban kénytelenek vagyunk otthon maradni (nincs pénzünk elmenni valahová), és ott jól jön egy macska társasága?
Vagy netalántán téved a Gfk, és valójában azért fogy több macskaeledel, mert egyes fogyasztók annyira elszegényedtek (vagy csak bepánikoltak) a válságban, hogy már ők maguk is csak macskaeledelt vesznek? Vagy esetleg a kutyájuknak már csak arra futja? (Mondjuk, ha a macskaeledel olcsóbb lenne) Esetleg úgy lement valamelyik macskaeledel ára, hogy minden macskás előre felvásárolt pár mázsát, hogy felkészüljön a válságra?
Ezekbe belegondol valaki, mielőtt bekerül ez a két sor a világ negyedik legnagyobb piackutató vállalatának sajtóközleményébe?