Három hete arról számoltunk be, hogy a New York-i Museum of Modern Art (MOMA) metróaluljáróba telepítette gyűjteményének egy emblematikus részét, amire egy elég jó kampányt kerekítettek a The Happy Corp reklámügynökséggel. A Creativity Online most azt írja, hogy a MoMA kirúgta a reklámügynökséget, mert állítólag vastagon benne voltak a metrókampány vandál szétbarmolásában. Mi történt pontosan, kilóg-e a lóláb?
Az akciót Poster Boy nicknevű notórius reklámromboló streetart művész és kollektívája követte el. Szétvagdosták a képeket, lecseréltek párat saját alkotásokra, néhányat pedig remixeltek, átértelmeztek, átfestettek. A bibi ott volt, hogy az eredeti kampányt kivitelező HappyCorp ügyvezetője, egyben az amerikai Art Directors Club elnöke, Doug Jaeger szívélyesen asszisztált a performanszhoz, sőt, még profi fotóst is hozott magával, hogy későb dokumentálja az eseményt.
Jaeger az elején nem kommentálta az ügyet, később a kezdőkampányról is beszámoló The Gothamist blognak a következőket nyilatkozta: "Ott voltam az aluljáróban aznap este, ez tény. Világos volt számomra, hogy Poster Boy nem egy embert takar. Azt gondolom, hogy a New York Magazine állt mögötte, ez nem lepne meg. Találkoztam velük, de nem ismerem őket".
Az akciót a New York Magazine azonnal meg is írta. Jaeger a cikkben elmondta, hogy minden egyes ilyen kapmánynál benne van a pakliban, hogy Poster Boy egyszercsak megjelenik, és hasonló módon lát neki kulturálisan átértelmezni a reklámokat, és hozzátette: "Remélem, legalább vitát generál az eset, és beszélnek majd róla".
A MoMA fordultával cáfolta, hogy bármiféle része lenne a gerillaakcióban, Kim Mitchell, a múzeum kommunikációs igazgatója pedig rögtön leszögezte, hogy megszüntettek mindenféle együttműködést Doug Jaegerrel és a The HappyCorp ügynökséggel. Az ADC nem reagált az esetre.
Jaeger a múzeum reakcióját elfogadja, de nem érti. "Ha valaki, aki magát művésznek tartja, hozzáfűz valamit a kampányodhoz, akkor az csorbítja az értékét, vagy épp ellenkezőleg, értékesebbé teszi-e azt?" - kérdezett vissza Jaeger.
Forrás: Creativity-Online, The Gothamist, New York Mag