HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

A második Digital Festival - live - délelőtt

2009.04.29. 09:38 lausekesther

A vetkőzős pókeroldalakban van a jövő – összegezte Litkai Gergely a DigitalFestival délelőtti előadásait. Az első prezentációk az erotika és a közösségi oldalak körül forogtak. Nógrád megyében nagyon megy a pornó, a szexoldalak segítenek elterjeszteni az online fizetést, válságban az interneten is promóciók kellenek. Továbbá tartalomgyártás, interaktív kampányok, kattintásszámok és bevonódás – élő tudósítás az összes előadásról.

12:25 Brian Kealy, a Microsoft lakossági (vagy fogyasztói?) Középe és Kelet európai marketing és PR managere tart előadást nekünk a magyar internetpiacról, teljesen téves számokat mutatva, mire Novák Péter, az IAB magyar vezetője a sorok közül közbeszól, hogy a számok nem stimmelnek. Mindegy, Brian elnézést kér és megy tovább. Felteszi a kérdést: miért ott költenek a marketing vezetők, ahol nem találják meg a közönségüket? 2009-ben csökkeni fognak a költések, viszont fontosabb lesz, hogy azt a kevesebbet, hol és hogyan fogják elkölteni.

A Microsoft nézőpontjából nyilván fontos, hogy az online megoldásokban rejlő lehetőségeket mutassa meg. A célozhatóságot tartja az jövő kampányainak legfontosabb kritériumának. Hangsúlyozza, hogy a Microsoft keresői megoldásai milyen eredményeket tudnak elérni, de azt azért mégis tudja, hogy ez valójában a nagy rivális a Google asztala.

Összefoglalójában a közönség eléréséhez a legfontosabbnak a márkák átláthatóságát tartja (ebben még volna mit tanulnia a hazai cégeknek!), a bloggerek elérését hangsúlyozza, összefoglalja, hogy mitől működik jól egy interaktív kampány, egy webes szolgáltatás. Sok újdonságot nem hallunk Brian-től, gyakorlatilag ugyanazt mondja el, amit az elmúlt évben az összes interaktív marketinggel foglalkozó előadó bármelyik előadáson, konferencián. A tavalyi portorozsi Golden Drum-on is elhangzottak már ezek a hívószavak egy másik kollégája szájából.

12:13 "Vissza kell menni a kérdésekhez, és jó kérdést kell feltenni" - mondja Mányai Csaba, a 21 Idea startégiai igazgatója, mert szerinte a marketing a döntésekről szól, ezek kontextusa pedig megváltozott. A terep, az ellenfél és a fegyver is. A valóság átalakulását a hálózatosodás jellemzi, a fogyasztókét az aktív részvétel, aktív reklámszűrés felé, a "fegyverét" pedig az élmény felé tolódás. Következmény, hogy ne üzenetekben és csatornákban gondolkodjunk, hanem érintkezési pontokban egy összefüggő kommunikációs rendszerben. A változás útjában rutin, megszokás és megkövesedés áll.

12:08 Fejér Péter, a mozgáselemzéssel foglalkozó Algernon nevű vállalkozását mutatja be. Az ujjunk szemmel nem látható, tudatosan nem befolyásolható apró mozgásai Fejér szerint az egér használata közben is mintázatokat adnak ki, amiből számos információt szerezhetünk - olyan ez, mint az egérgrafológia, ahogy Litkai fogalmazott felvezetőjében. Az egérmozgatás alapján ugyanis pszichológiai profilt építenek ki, és ezzel meghatározható, hogy milyen típusú reklámokat érdemes küldeni az adott felhasználónak (Sajnos az izgalmas példákról idő hiányában lemaradtunk).

12:00 Soós Gergely a weboldalak csoportosítására alkalmas, ingyenes Internet galaxis nevezetű szoftvert mutatja be, mert szerinte a válságra fejlesztésekkel, új tudásba befektetéssel kell reagálni. A 3d-s online médiatérkép, amit most látunk, hasonlít a már látott SEER-re, csak itt nincsenek szétrobbanva a színes bolygók. A személyes beállítások szerint például a legmagasabban keringő bolygók lehetnek a legnagyobb látogatottságúak, de tulajdonosi csoportok szerint is szegmentálhatók. A bolygók színe kategóriákat jelöl (tárhelyoldal, híroldal, szórakoztató, közösségi oldalak), és az egész nem is annyira médiatervezőknek, mint inkább a témába belemélyülni kevésbé kívánóknak ajánlott.

11:48 Litkai Skype-on szokott együtt inni az amerikai barátjával. Aztán Dávidházy Panni trend-szakértő következik. A Li Edelkoort Trend Union, aminek dolgozik, két éves fogyasztói társadalmi trend-előrejelzéseket végez bármilyen termékfejlesztéshez, tavaly például az építészetről készített anyagot egy holland iskola megbízásából "Greening Perpectives 2010" címmel. A városba vidéki természetességet fog behozni a jövő, sok nagy cég elhagyja a várost, de a vidékre költözés már nem a hagyományokhoz visszatérés lesz, hanem egy avantgarde, excentrikus életstílus része, a high-tech és nosztalgikus megoldások kombinációja lesz jellemző - mondja Dávidházy Panni, aki reméli, hogy ennek a "fúziónak" a nyertesei a külvárosok lesznek.

11:19 Második blokk. Litkai utálja a smiley-t: se keze, se lába, mégis vidám, nem érti. Mindezt annak kapcsán, hogy Ságvári Bence, az Ithaka ügyvezetője kerekasztal-beszélget hét jófej fiatallal, akiknek az sms-es és webes nyelvhasználatát ugye ma már alig értjük. Lásd az előadás címét: 1cerű aszfalt csati ql húsokkal + sr@cokkal amííííg ki nem bannol az op. Érted? LOL. A digitális bennszülöttek - így is nevezik ezt a generációt Ságvári szerint. Egyesek a technológiai guruknak, mások a modern technológia áldozatainak tekintik őket, de az kétségtelen, hogy aktívan résztvesznek a társadalmi folyamatokban, bármit 5 perc alatt fel tudnak emelni és lerombolni, és early adapterként folyamatos kényszer alatt vannak, hogy a legújabb kütyüket beszerezzék. Itt van például egy csak belsőleg rocker, egy goás, egy pozitív kocka és egy emós is - ahogy magukat definiálják.

Legtöbbet online zeneletöltésre használják a netet, van, aki a saját koncertjeit népszerűsíti és szervezi így, de van, aki azt hangsúlyozza: legjobb, hogy a neten mindenki egyenlő, és a legnagyobb külföldi szakemberekkel is egyenrangúként vitatkozhatnak, véleményeket cserélhetnek a fiatalok is. A blogokról megoszlanak a véleményük: egyikük szerint úgysem érdekel senkiit, mások a külföldön élők vagy utazók beszámolóinak tökéletes fórumát látják benne. Az embernek három személyisége van: egy az Iwiwen, egy az msn-en, egy pedig a valós énje - mondja egyikük.

A net hiánya okozta elvonási tünetekről is beszéltek, ugyanakkor azt mondják, telítődni is lehet, belefáradni az online aktivitásokba, így nem árt néha kikapcsolni. Van, aki szerint a net és a mobil hiánya ahhoz vezetne, hogy kiderülne, kik a valódi barátok, mik a valóban fontos dolgok és kapcsolatok, és nem késnénk el a találkozókról, más szerint csak a videókölcsönzésre és városi telefonszámlára költött összeg nőne meg. Záróakkordként a LOL-t értelmezik a fiatalok, ami tulajdonképpen egy cinikus kinevetést jelent, és a fiatal generáció mindennapos kifejezésévé vált.

10:57 Litkai összefoglalta az első blokk tanulságait: Vetkőzős pókeroldalt kell csinálni.

10:51 Sáfrány Zsuzsanna a Neo Interactive-tól a tartalom segítségével közelíti meg a hatékonyságot. A tartalomgyártás előtt tudni kell, hogy kik és hogyan jutnak el a weboldalunkra, ebben pedig a Google-nek óriási szerepe van. A jó helyre kerüléshez kell egy jó domain, sok értékes, bejövő link, keresőbarát tartalomfelépítés, és Sáfrány Zsuzsa szerint ezt a Wikipédia az 1,27 millió magyar felhasználóval tökéletesen megtestesíti. De a problémák kiküszöbölésére a Neo inkább saját wiki-rendszert hozott létre, példának a Pokerpedia.hu oldalt hozta fel. A pedia oldalak látogatóinak száma nem kampányszerűen, hanem folyamatosan növekszik, és hitelessé teszi a hirdetőt.

10:44 Szilágyi Mónika, a GlaxoSmithKline internet szakértője az utazási betegségekre vonatkozó vényköteles gyógyszerek online kommunikációjáról szóló beszédét azzal kezdi: Ki az, aki az elmúlt napokban rákeresett a sertésinfluenzára? (Alig jelentkeznek) Az Utazáselőtt.hu 2006-ban indult el, de a látogatószámmal elégedetlenek voltak tavalyig, így ekkor egy paradigmaváltást láttak szükségesnek. Fórumokhoz, weboldalon kívüli tartalmakhoz is fordultak a tartalom bővítése és designváltás mellett. A keresőkben hepatitis b keresőszóra első helyre kerültek.

10:38 Szávuly Krisztián, a Sanoma internet lapigazgatója: a Google sikereit a listingnek köszönheti. Hét alapállítást hozott magával: az internetezők keresnek, sokat keresnek, szabadszavasan vagy listing oldalakon keresnek, sok és sokféle listing oldal létezik, a minket érintő - általános és speciális - listing oldalakon ott KELL lennünk (ott már nagyon közel vagyunk a vásárláshoz), és ezt folyamatosan mérni kell.

10:33 Most egy Nintendo Wii bokszmeccs megy. A fiúk a színpadon a levegőben hadonásznak a konzolokkal, a kivetítőn meg egymást püfölik ugyanezekkel a mozdulatokkal.

10:24 Vidus Ildikó "Pornó rulez" címmel tart minielőadást a pornó iparág üzleti vonatkozásaitól. Probléma, hogy nem mérhető, nem térképezhető fel, és társadalmilag nem elfogadott beszédtéma, de óriási pénz van benne. "Láthatatlan módon fogyasztjuk ezeket a tartalmakat" - mondja. Statisztikai adatok: 1 hónapban 18-34 éves férfiak 70 százaléka látogatja őket, minden 3. nő, Nógrád megye a legaktívabb Magyarországon, a népszerű pókerrel szemben 1:4-hez a keresési arány, 2002 óta fizetnek az ilyen tartalmakért Magyarországon, ez segítette a netes fizetési modellek elterjedését. Akik pornóügyben fizetnek, 40 százalékuk más helyzetben is vásárol online. Ez az az iparág, ami leggyorsabban fejleszt és kipróbál minden új technológiai eszközt, csatornát. Mobil alkalmazások tekintetében például óriási bevételt generál, minimum 30 millió forintot, évente 400 milliót költenek a felhasználók erre.

10:17 Starcz Ákos, a Bookline vezérigazgatója szerint Viktor mindent elmondott, ami ebben az iparágban a lényeg. Ő is a jól mérhető és konkrét bevételt generáló eszközökben hisz a válságban. Normális esetben a büdzsé harmadát költik userbázis növelésére, harmadát a direkt sales kampányokra, és harmadát a márkaépítésre, ez most a fentiek miatt eltolódott. A display megoldások helyett listingben kell jelen lenni, és kattintás-alapú hirdetések kellenek, ezért ők párhuzamosan kettő vagy több kreatívot futtatnak, a gyengéket lecserélik. Amire sokan kattintanak: jó csajok, celeb csajok és kis csajok. És jó, ha az ár is fel van tüntetve, és az üzenet egyértelmű: mit mennyiért kínál a banner.

10:10 Gerő Viktor, a Vatera ügyvezető igazgatója az aukciós portál marketingstratégiájáról: most 800 ezer regisztrált felsználója van, a Tesz-vesszel együtt 1,2 millió. Keresőkben, bannereken, hírlevelekben hirdetnek, és időről-időre promóciók is vannak 1 forintos termékekkel. A kampányok mérése nagyon fontos, így egy felhasználó regisztrációjának ára, és az egy év alatt általa az oldalon elköltött összeg számszerűsítve van a cégben. A szegmentálás annak alapján is történik, hogy ki milyen módon és mit vásárol jellemzően, érdekesség, hogy a középkorú férfiak vásárlásai magas korrelációt mutatnak az ékszer- és parfümvásárlással (akkor már az asszonynak is veszek valamit)

9:40 Camille Lauer, a VML digitális igazgatója a cégéről (kétszáz fejlesztő Kansasben) és speciális közösségi monitoring rendszerükről, a SEER-ről beszél. Mivel felismerték, hogy a közösségi média nemcsak hogy fontos, de mindennél fontosabb, most már CSAK ezzel foglalkoznak. A SEER-rel megtalálják a közönség kulcsembereit és a kulcsbeszélgetéseket, feltérképezik az online csoportokat, de nem csak monitorozzák, hanem egy csomagot állítanak össze belőle, konkrét tanácsokkal az ügyfélnek, hogyan és mit változtasson. A website-ok térképe úgy néz ki, mint egy robbanássorozat színesben. Ha új terméket vezetsz be, vagy a versenytársakat vagy egy kampány eredményeit szeretnéd monitorozni, ez a megfelelő eszköz - állítja.

A legnagyobb kérdés jelenleg a mérés módja, amibe a mennyiség mellett a minőséget, az elkötelezettséget is bele kell venni. Bemutatott egy esettanulmányt, amit a mobiltelefon-cég Sprintnek készítettek, ebben az ún. "követeknek" adtak próbakészüléket, és semmi mást nem kértek, csak feedback-et, mégis majdnem mind (400 fő) írt a blogjában a dologról, és bemutatott egy kampányt, amivel az Adidasnak segítettek abban, hogy a termékükről folytatott negatív online párbeszédek megszűnjenek. Alapszabályok: hallgass meg mindent, mielőtt megszólalsz, vegyél részt, célozz, ne spammelj, fogadd el a kritikákat, és válaszolj rá, ne legyél egocentrikus, a dolog nem rólad szól, hanem az emberekről, akiknek a terméked valamiben segít.

9:38 Barna Tamás (Republic of Art) és Soós Gergő (Neo Interactive) veszi át a szót. Barna agódott, hogy ilyen időkben van-e létjogosultsága egy ilyen konferenciának, de örül, hogy sokan eljöttünk, és örül a támogatóknak is, hogy kitartottak.

9:30 Litkai Gergely önmagához méltó humorral kezdte éppen a második hazai Brandfestival Digitalt, és a témának megfelelően az Iwiwet és a Facebook-ot figurázza ki. Szerinte semmi értelme a Facebook-os helyzetjelentésnek, hogy mit csinálsz most? Hát mit? A gép előtt ülök - mondja. Perverz példaként említi azt is, hogy a Honnan ismerjük kérdésre valaki azt a választ írja be a Facebook-on, hogy a Facebook-ról meg azt is, amikor az irodában a velünk szembenülőnek e-mailt küldünk, aztán megkérdezzük, megkapta-e. Így, hogy előadja, tényleg vicces, egyébként meg mindennapjaink természetes része.

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr661093029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Critmiss 2009.04.29. 13:07:33

Esther, ezt mind te nyomtad le? Gratulálok! Tökjó lett az összefoglalás! Nekem ennyi pont elég. :)
süti beállítások módosítása