We're back! Nem terveztük ugyan ezt a kisebbfajta nyári Szívlapát-szabadságot, de így alakult, miután egy kis időre eléggé megcsappant a szerkesztőség létszáma. Reméljük, kibírtátok.
És velünk együtt megérkezett tegnap a 2010-es Ikea-katalógus is az első postaládákba. Nem csak nálunk, hanem a többi európai országban, így Németországban is. Kicsit kisebb, mint a tavalyi, úgy három centit faragtak a hosszából, kettőt meg a széltéből, de hát mindenkitudjami van, és kétségtelenül ez az egyik – a fogyasztókat legkevésbé zavaró – megoldás a (költség)lefaragásra. Nem is ez a gond. Azonban éppen a mindenkitudjami miatt az üzenetek hatékony célbaérése is felértékelődött, ilyen lehet az Ikeánál például az is, hogy valóban bekerüljenek a katalógusok a postaládákba.
A németeknél szinte alig találni olyan postaládát, amin ne szerepelne egy Bitte keine Werbung, azaz Reklámot nem kérek matrica, így aztán csak az a kérdés, hogy a postás minek tekinti az Ikea-katalógust, az biztos, hogy voltak, akik szerint ezért nem jutott el hozzájuk. Az Ikea vezetősége mindenesetre úgy vélte, nem árt külön gondoskodni a dologról, és Hamburgban, ahol állítólag az emberek 50 százaléka reklámkerülő (miközben a németeknél ez az átlag 20 százalék) egy pr-rel megtámogatott ellenmatricaakciót indítottak. Először tavaly, az áruházakban terjesztették a képeslapról lehúzható matricákat, amin egy nyugágyon, polcon vagy kanapén az Igen, akarom az Ikea küldeményeit felirat szerepelt vagy valami vicces változata, mint hogy Billyt és barátait szívesen látom, illetve Öreg svéd, végre itt van! Idén augusztus 11-én, két héttel a katalógus érkezése előtt aztán vettek egy szép nagy pr-cikk helyet az Axel Springer egyik lapjában, a Hamburger Abendblattban, ahol mindezt elmondják, meg ahogy azt illik, egy kutatásra hivatkoznak, miszerint az emberek nem tekintik reklámnak a katalógusukat.
Másnap és harmadnap a lap címoldalára helyezték a matricákat (a cikk szerint ráragasztották, de felteszem, nem az öntapadós részével), a két napon összesen 235 ezer példányra. Gondoltak persze a ma már nyomtatott napilapot nem olvasókra is, és weboldalukon is beszámolnak az akcióról, pdf-ben letölthetők és kivághatók a matricák is. Reklámellenes reklámot vagy az emberek reklámellenességére építő reklámot mindenki látott már, az is megesett – ugyancsak Németországban – hogy egy online webáruház éppen a Bitte keine Werbung matricákat brandelte, mondván, aki az interneten keresgél, annak nem kell a szóróanyag, és így védi a környezetet. De ez a megkülönböztetés ügyes és egyedi húzás volt az Ikeától, a pr-cikk jól beharangozta az akciót (bár mellőzhette volna a fájdalmasan tipikusan pr-es zárómondatot, hogy Azért még izgulhatunk, milyen újdonságokat tartogat az Ikea 2009/2010-re) és jó ötlet az egyelőre még inkább kisebb hirdetők közt elterjedt matricázós ötlet is (bár ezek is lehettek volna valamivel kreatívabbak – vizuálisan és szövegben is). Legalábbis biztosan jobb, mint a használhatatlan és kukában landoló prospektus és szórólap behúzások a lapokban. És korrekt, ha úgy vesszük, egyfajta opt-in megoldás.