Egyelőre nem konkrétan egyes márkák, hanem általában a szektorok zuhantak meg a válságban - ez volt a fő megállapítása a Millward Brown a Reklámkonferencián ismertetett márkafelmérésének. A BrandZ a WPP-csoportnak készülő rendszeres kutatás, a száz top globális márkát méri saját ötszintű metrika alapján (elkötelezettség szerint erősödő sorrendben jelenlét, relevancia, teljesítmény, konkrét előny és kötődés mentén, klasszikus piramis a dolog: sokan tudnak egy márkáról [jelenlét], kevesek nőnek annyira hozzá, hogy vásároljanak is [kötődés], meg a köztes lépcsők).
A BrandZ szerint a legtöbbet a biztosítók és az autógyártók márkaértékei zuhantak 2007 óta, aztán a pénzügyi szolgáltatóké és bankoké, legjobban pedig a mobilszolgáltatók jöttek fel, főleg a feltörekvő BRIC-országokban (Brazília, Oroszország, India, Kína) mutatott teljesítmény alapján - elemzett Győri Adél, a Millward magyar ügyfélkapcsolati vezetője.
A fő emelkedő csoportok:
- BRIC-országokban alapított vagy ott most nagyot robbantó márkák: Johnnie Walker, Chivas, Marlboro, Nivea, Rolex, China Merchants, ICBC
- Konzekvensen árelőnyre építő márkáknak, akiknek most bejött: Aldi, Auchan, McDonald's, Wendy's
- Innovációra építő, vezető szerepben levő telekom cégek: AT&T, BlackBerry, Movistar, O2, Vodafone
- A fogyasztókat az otthonukban innovatívan elérő márkák: Nespresso, Amazon
Még érdekességek:
- a Chevrolet márka sokkal stabilabb, mint a konkrét cég mögötte, kiesett ugyan a százból, de ezt egyetlen nagy piacon (Kanada) mutatott teljesítménye miatt
- Citibank: nagyot esett, 15. helyről a 49.-re, 52%-ot vesztett az értékéből a márka, de annyira erős, hogy így bennmaradt
- Magyarországon egyenesen erősödött az amúgy is masszívan piacvezető, 100 százalékos ismertségű OTP
- itthon a német prémiumautók felértékelődtek (Audi, BMW, Mercedes), a francia közepesek (Renault, Citroen) meg le-
Tanulságok:
- a válság alatt a nagy márkák nagy márkák maradtak > merjenek nagyok lenni és annak látszani
- egyes cégek megborultak, de a márkák maximum gyengyülni kezdtek > azok még visszahozhatók
- a márkába befektetett költés a válság után jelentős előnyt biztosít > gyerünk kommunikálni tovább
- beértek nagy sikertörténetek a válságban (Nespresso, Aldi, BlackBerry) > megéri felismerni a változó igényeket és reagáljon azonnal