Nagyon szerettünk volna Portorozsban rácsodálkozni a színes, a válságban is burjánzó ká-európai reklámvilágra, de nem teljesen sikerült: kevés olyasmit láttunk a díjazottak között, ami a gálákon a székbe szögezett volna minket, és tartósan maradandó nyomot hagyott volna. Elsőként jöjjön az interaktív, a média és a kampány kategóriákból az az adag, ami a vállaltan szubjektív szemnek mégis szépnek, tanulságosnak, jónak vagy kellemesnek tűnt.
Az Interaktív Grand Prix-s francia Evian-vírusfilmsorozat kedves és hunyorogva még releváns is (a szlogen a Live Young – a babák nem hogy pont öregedtek tőle?), de hogy külön kiemelt díjat ért, arról személyesen nem vagyok tökéletesen meggyőzve. (A szpotról egyébként itt írtunk.)
Annál jobb volt az izraeli McCann technikai alapötlete [arany, Interaktív és Média]: fiataloknak szóló csatorna személyre szóló bannereket gyártatott egy paráztatós tévésorozatához. Két héttel előtte egy ártatlannak tűnő promóció keretében gyűjtötték be az adatokat hozzá, itt a prezi. Ugyanők az aktuális Nokia-telefonoknak sorversenyes microsite-ot gyártottak, a futamokon sms-ben lehetett eggyel megtolni a kedvenc telefont, aki betolta a célba, az megnyerte – hihető, hogy mindez jól feküdt a telefonbuzi célcsoportban. Prezi. [ezüst, Interaktív]
A szlovák Saatchi T-Mobile kampányának csak az alapeszköze volt interaktív, az alapötlete meg ismerős: üzenj a világnak (online), 1500 közülük kikerült plakátra, tévébe, rádióba, újságra. Kapcsolódott hozzá egy külön díjazott mozirész is: Valentin-napon élőben lehetett titokban üzeneteket felvenni, amik aztán lementek a film előtt, amire éppen mentek a párok. Jól sikerült prezi itt. [ezüst, Interaktív és Média, arany, Média]
FAVORIT! A francia Publicis Net egy hülyenyulas microsite-tal szerzett ezüstöt [Interaktív]: családi kampányt akartak a Grand Scénicnek, a prezi szerint az unalmas termékjellemzőket akarták bemutatni az idióta rajzfilm-állatkákkal, bennem megmaradt. Itt a prezije.
A német Argonauten G2 aranyat nyert az emberarcúnak szánt volkswagenes „Milyen lesz az autózás 20 év múlva?” site-tal, a videó alapján viszont nekem kellően unalmasnak tűnt ahhoz, hogy inkább az ügynökségtől érkezett zsűrielnök önkezét érezzem maga felé fordulni.
FAVORIT! A német TBWA betonegyszerű Nissan Micra-kabrió megoldása [ezüst, Média] még prezentációban is beszarás jól nézett ki: a mozis reklámblokk során a plafonra vetítették a szpotot, ami ha jól jött át, suhanó kék égboltból és a végén egy packshotból állt. Igen, csak egy médiatípusban működött, de azon nagyon, szerintem odafért volna egy arany, hangulatra messze ez maradt meg a legjobban.
A Leo Burnett Sydney Vote Earth kampánya [arany, Média] az a bizonyos idén másodszor zajló akció volt, hogy aki földet akar menteni, nyomja le a villanyt egy órára, amikor az egész világ. Idén állítólag 1 milliárd embert értek el vele, ami a 6,5 milliárdos teljes célcsoporthoz mérten és önmagában is egész sok (irónia!), és tekintve, hogy épületeket használt kampánycélra, meg még a világot is meg akarja menteni, egy becsúszó Grand Prix sem lett volna meglepő egy hippibb zsűritől. Én mégis a kegyetlenül profi és hatásvadász prezi miatt szúrtam volna ide – kár, hogy nincs fent.
A Grand Prix-t viszont a végső Drum-győztes Leo Burnett Beirut általános zsűrikedvenc Khede Kasra kampánya kapta [Grand Prix, Média és Outdoor, arany, PR], az erősen kultúrspecifikus alapötletet a fenti videó magyarázza el a legegyszerűbben. A kampány a női egyenjogúságra hívta fel a figyelmet, alapmotívuma az volt, hogy az arabban – legalábbis libanoni dialektusában – a szavak nemét felső (férfi) vagy alsó (női) ékezetek jelölik, a mozgalom révén pedig női ékezetek kerültek a korábban alapból férfineműként kezelt ékezettelen szavakra. Mindezt tévéműsorok műsorvezetőinek kitűzőitől (pr) az óriás- és indoor plakátokig meg online rajongásig terjedő módon, rengeteg szétosztott ékezet-matricával. Van egy pár perccel hosszabb videó külön a pr-részről is.
kurzor a videó fölé lejátszáshoz
FAVORIT! A kampányok közül egy hagyott nyomot: ugyancsak a bejrúti Leo csinált egy szép, okos, és a mindenütt feltűnő hajszálaktól rendszeresen időközönként idegbajt kapó emberként engem eltaláló kampányt egy hajápoló samponnak, amely A) a kihulló hajszálak megmentésére épített B) szerintem kimondottan szépen animált rajzemberkéket a hajszálakból. [Egyike volt a hat, a kreatívigazgatónak járó arany karórával díjazott kampánynak.]