Kinőtte a közép-kelet európai régiós kereteket, és nagy nemzetközi, világfesztivál lett a Golden Drum – hirdeti magát büszkén a fesztivál, meg mondta szintén büszkén Nagy Bálint, a pr-zsűri magyar tagja is nemrég. Ha kicsit gonoszkodni szeretnék, idei elsőfesztiválosként Cannest és Portorozst egyaránt megjárva azt mondanám: a kuriózumszámba menő nemzeti partikat leszámítva az egész Golden Drum a cannes-i fesztivál majmolása, kelet-európaibb színvonalon. Szakmai programokkal, díjátadó gálákkal, fogadásokkal, vetítésekkel, prezentációkkal, az idén debütáló pr-kategóriával és a többivel együtt. De nem is ez a baj. Hanem maga a verseny.
Idén már nemcsak hogy tárt karokkal vártak nevezéseket a világ minden tájáról, de egyre több műfajban várták őket tárt karokkal. Oké, hogy a média és az interaktív nyitott kategóriák, mert különben talán nem lenne miből válogatni, de az új pr-ben és főként a marketingesek által odaítélt Best Act kategóriában miért kellett a világ összes ügynökségét engedni nevezni? És mi lett ennek a vége? Azok a csúcsügynökségek, akik Cannes-ban már szétnyerték magukat, még több strigulát húzhattak be maguknak, ugyanazokkal a kampányokkal. Nevezzük nevén: a Leo Burnett messze nem régiós irodáiról van szó.
Csak a pr-kategóriában a lisszaboni iroda már Cannes-ban két oroszlánt elhozott az Ephemeral Museummal és a Remény boltjával, de nyert itt a Leo Burnett Sydney is a Föld órájával. Szintén pr oroszlánt vitt haza a bejrúti iroda Khede Kasrája is, ami ugyan belefér a Golden Drum régiójába, de azért már ő is jópár nagy díjat bezsebelt a Dubai Lynx-en. Ha az összes cannes-i díjat nézzük, a mi összeállításunkban ugyan csak a Remény boltja szerepel a tíz legtöbbet nyert kampány között, de a brit Big Won saját analízise szerint készült tízes listában mind ott vannak – a Khede Kasrát kivéve.
Az ember aztán beül a Golden Drum díjátadó gáláira, és mit lát a szeme? Média-aranyat hoz el a Föld órája, pr-aranyat a Remény boltja, az Ephemeral Museum, média, outdoor Grand Prix-t és pr-aranyat a Khede Kasra, és mindennek megkoronázásaként a marketingesek új díját, a Best Act Awards aranyát és ezüstjét is a lisszaboni Leo Burnett két munkája zsebelte be. Ezekkel aztán a Leo Burnett félvállról megnyerte az Új Európa legjobb hálózata díjat – köszönhetően a portugál és a libanoni irodának. Kinek jó ez?
A lisszaboni Leo Burnett el sem jött Portorozsba (ha más nem, a Cannes-ból ismert kutyájuk hiánya ezt mindenképp jelezte), a díjakért a dél-afrikai irodából küldtek valakit, és számtalanszor hangzott el a gálán, hogy „a … nevében a díjat átveszi…”. Mit számít nekik a kis kelet-európai dobverő, amikor oroszlánokkal ékeskedhetnek, ha mást nem, mint hogy halmozzák az elismeréseket? A videós prezi meg a nevezés már összeállt, csak kihúzunk a zsebünkből még egy kis nevezési díjat, aztán bedobjuk ide is, hadd szóljon! Nem azért, hogy hazabeszéljek, de összehasonlíthatatlan volt a Próbakő mérhetetlen örömével és büszkeségével az egyetlen aranyért. Eljött az egész ötfős csapat, külön energiát toltak a nevezés és a videós anyag összeállításába, igyekeztek, és aztán tényleg örültek. Sőt, boldogok voltak.
Nem azon sírok, hogy a nagy nyugati, pénzes ügynökségek elnyerik előlünk a mi kis kelet-európai díjainkat, mert ha jobbak, hát vigyék, tényleg jobbak – kétségtelenül gyenge a felhozatal a régióban. De akkor miért kell Portorozs, akkor miért nem mérkőzik meg egyszerűen mindenki Cannes-ban? Az nem érv, hogy nincs pénzünk a nevezési díjakra ott, mert a különbség kategóriától függően csupán 30-80 euró (a film kategória az egyetlen, ahol kétszer annyi Cannes-ban nevezni, mint Portorozsban). Nem tudok másra gondolni, tényleg, mint hogy a fesztiválnak kell a minél több nevezési díj (ezért a még több kategória is), és hát talán onnan „nyugatról” könnyebben kiperkálják. Válság van, vagy mi. De ha van jobb magyarázat, epekedve várom.
A négy említett Leo Burnett kampány:
A remény boltja
Ügyfél: Portugál Vöröskereszt
World's first Ephemeral Museum
Ügyfél: Diageo Portugal, Pampero rum
Khede Kasra
Ügyfél: Hariri Alapítvány, női esélyegyenlőségi program
A Föld órája
(erről a prezi videót nem találtuk, csak ezt a kedvcsinálót, a kampány leírása itt)
Ügyfél: WWF