Újabb, a kultúrtörténet során széthordott gobolyagszálakat tekerünk vissza a kezdetekig, ezúttal a Vodafone új hondája*, a Domino vírusfilm (kösz a CreativeRepublicnak) szolgált alapul, ami a máshonnan már ismerős láncreakció, vagy pillangóhatás, vagy dominó elvére épül.
A megoldást tarkón ragadva érdemes 2003-ban kezdeni. A Wieden+Kennedy reklámügynökség londoni irodája elkészítette a Honda "Cog" reklámját, amire a Peter Fischli és David Weiss svájci videoművész-páros írt egy levelet az ügynökségnek és a Hondának, hogy ők bizony nem járultak hozzá az 1987-es Der Lauf der Dinge (A dolgok folyása) harminc perces alkotásuk semmilyen kereskedelmi célú felhasználásához. Az ügyből egyrészt elég komoly médiahype lett, mindkét fél végignyilatkozta a szaksajtót, másrészt mindkét félnek nagyon is jót tett. Fischli és Weiss ázsiója az egekbe szökött, a kritikusok ömlengésére pedig a Honda "Cog"-ja minden idők legdíjazottabb reklámja lett a Guiness Rekordok Könyve szerint. Egyedül Cannes-ban nem kapta meg a Grand Prix-t (a történetről bővebben, a képzőművészeti alkotások és reklám kapcsolatáról írt cikkünket lásd majd a Kreatív májusi számában).
Peter Fischli & David Weiss - Der Lauf Der Dinge, 1987
Wieden+Kennedy - Honda "Cog", 2003
Így készült a Honda "Cog", 2003
A Honda "Cog" paródiája, szintén reklám - 118118
A történet valójában Rube Goldberg képregényrajzolónál és feltatlálónál kezdődik (köszönet fortytwo hozzászólónak!), aki a húszas-harmincas években megrajzolta a "Professor Butts and the Self-Operating Napkin" képregényt az általa kitalált egyszerű mozgáson alapuló tárgyak rendszeréből következő komplex folyamatokra, amiből később Maynard Frank Wolfe "Rube Goldberg's Inventions" címmel képeslapokat is gyártott. Amerikában a rubegoldberg az ilyen folyamatokra használt szóként is elterjedt.
Ugyanerre a láncreakció-elvre épül az 1993 és 1995, majd 2000 és 2001 között több folytatást is megélt The Incredible Machine számítógépes játék is. Ott a láncreakciót nekünk kellett kitalálnunk és felépítenünk a tárgyak elhelyezésével.
Az Abbot-Mead-Vickers BBDO 2007-ben a Guiness-nek készített hasonló logikára járó reklámot, amit Juan Ramón rendezett.
Abbot Mead Vickers BBDO - Guiness "Tipping Point", 2007
Aztán ezt a megoldást használja az OK GO együttes is a This Too Shall Pass című számának Rube Goldberg Machine verziója is.
OK Go - This Too Shall Pass, 2010 január
Legvégül pedig a most terjedő Vodafone vírusvideó okostelefonokkal.
Vodafone viral, 2010 május
EDIT: A Coca Cola "Happiness Factory"-t köszönjük Mirkónak! Talán nem véletlen, hogy ez is Wieden + Kennedy. 2006
Ti ismertek még?
* a honda szó jelentése: 1. amit már ezerszer láttunk 2. hondázik - olyat posztol, amit már mindenki ismert (lásd még bitlisz)