HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

Osztódással szaporodnak a hondák

2010.04.27. 14:12 batorfya

Újabb, a kultúrtörténet során széthordott gobolyagszálakat tekerünk vissza a kezdetekig, ezúttal a Vodafone új hondája*, a Domino vírusfilm (kösz a CreativeRepublicnak) szolgált alapul, ami a máshonnan már ismerős láncreakció, vagy pillangóhatás, vagy dominó elvére épül.

A megoldást tarkón ragadva érdemes 2003-ban kezdeni. A Wieden+Kennedy reklámügynökség londoni irodája elkészítette a Honda "Cog" reklámját, amire a Peter Fischli és David Weiss svájci videoművész-páros írt egy levelet az ügynökségnek és a Hondának, hogy ők bizony nem járultak hozzá az 1987-es Der Lauf der Dinge (A dolgok folyása) harminc perces alkotásuk semmilyen kereskedelmi célú felhasználásához. Az ügyből egyrészt elég komoly médiahype lett, mindkét fél végignyilatkozta a szaksajtót, másrészt mindkét félnek nagyon is jót tett. Fischli és Weiss ázsiója az egekbe szökött, a kritikusok ömlengésére pedig a Honda "Cog"-ja minden idők legdíjazottabb reklámja lett a Guiness Rekordok Könyve szerint. Egyedül Cannes-ban nem kapta meg a Grand Prix-t (a történetről bővebben, a képzőművészeti alkotások és reklám kapcsolatáról írt cikkünket lásd majd a Kreatív májusi számában).
 


Peter Fischli & David Weiss - Der Lauf Der Dinge, 1987

Wieden+Kennedy - Honda "Cog", 2003


Így készült a Honda "Cog", 2003


A Honda "Cog" paródiája, szintén reklám - 118118

A történet valójában Rube Goldberg képregényrajzolónál és feltatlálónál kezdődik (köszönet fortytwo hozzászólónak!), aki a húszas-harmincas években megrajzolta a "Professor Butts and the Self-Operating Napkin" képregényt az általa kitalált egyszerű mozgáson alapuló tárgyak rendszeréből következő komplex folyamatokra, amiből később Maynard Frank Wolfe "Rube Goldberg's Inventions" címmel képeslapokat is gyártott. Amerikában a rubegoldberg az ilyen folyamatokra használt szóként is elterjedt.

Ugyanerre a láncreakció-elvre épül az 1993 és 1995, majd 2000 és 2001 között több folytatást is megélt The Incredible Machine számítógépes játék is. Ott a láncreakciót nekünk kellett kitalálnunk és felépítenünk a tárgyak elhelyezésével.

 

Az Abbot-Mead-Vickers BBDO 2007-ben a Guiness-nek készített hasonló logikára járó reklámot, amit Juan Ramón rendezett.

 Abbot Mead Vickers BBDO - Guiness "Tipping Point", 2007

Aztán ezt a megoldást használja az OK GO együttes is a This Too Shall Pass című számának Rube Goldberg Machine verziója is.
 

OK Go - This Too Shall Pass, 2010 január

Legvégül pedig a most terjedő Vodafone vírusvideó okostelefonokkal.

 

Vodafone viral, 2010 május



EDIT: A Coca Cola "Happiness Factory"-t köszönjük Mirkónak! Talán nem véletlen, hogy ez is Wieden + Kennedy. 2006

Ti ismertek még?

* a honda szó jelentése: 1. amit már ezerszer láttunk 2. hondázik - olyat posztol, amit már mindenki ismert (lásd még bitlisz)

7 komment

Címkék: honda vodafone láncreakció derlaufderdinge

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr111956180

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

maczidani 2010.04.27. 17:41:16

Köszönöm az említést! Amúgy jó kis poszt lett!

El Polako 2010.04.27. 18:33:27

Hehe, sokat nevettem ezen is!
A Mercedesnek van egy kegyetlen mulatságos reklámja, amit az Audi fejel meg.
www.melano.hu/news.php?extend.131.20

Zsola777 2010.04.27. 19:14:57

A paródiát még nem is láttam, király mind :D

fortytwo 2010.04.27. 19:29:20

a Rube Goldberg gepeket mar ezerszer feldolgoztak/lenyultak, lasd mythbusters vagy tom&jerry...idonkent felfedezi a reklamszakma es elsutik, ami eredetisegben nem egy nagy eredmeny, de legalabb van ra penzuk hogy thenyleg igenyes RG gepet csinaljanak, szoval meg van bocsatva

a hondazik viszont jo poen, meg nem volt meg.

Mirko 2010.04.27. 22:11:22

Coca-Cola pár évvel ezelőtt. Nem tudom, mi a pontos kulcsszó, de úgy írnám le, "wonderland a kólaautomatában".

batorfya 2010.04.28. 07:15:00

@Mirko: Tényleg. A Happiness Factory. Köszi!