Legalábbis akár erre a következetetésre is juthatunk abból a zseniális, animált előadásból, amit Sir Ken Robinson oktatási szakértő előadásából készítettek a Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufactures and Commerce (RSA) nevű szervezet munkatársai. A londoni székhelyű RSA mintegy 250 éves múltra tekint vissza és olyan gondolkodók tartoztak a tagjaik közé, mint Benjamin Franklin, Karl Marx, Adam Smith, William Hogarth, Stephen Hawking vagy Charles Dickens.
Robinson előadása, amihez real-time hatású animáció készült, bő tíz percben végigmegy az oktatás történelmén és eljut körülbelül odáig, hogy a formalizálásra törekvő, adat- és vizsgacentrikus közoktatás erős gátját jelenti annak, hogy a gyermekkorunkban még mindannyiunkban meglévő szabad asszociációs képesség és kreatív gondolkodás felnőttkorunkra erős korlátok közé kerüljön.
A gondolatmenet maga ugyan nem a spanyolviasz feltalálása, viszont a grafikai megvalósítás kötelező anyaggá teszi ezt a kis videót mindenki számára, aki valaha elgondolkozott azon, miért is kell fejből tudni az Árpád-házi királyok uralkodási idejét, viszont miért nem tanulunk semmit az iskolában mondjuk arról, hogyan fektessük be a pénzünket.
(A videót Bálint Viktor Facebook-megosztásai közt láttam először.)