HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

Az iskola öli ki belőlünk a kreatív zsenit

2010.10.22. 11:57 szigetipeter

Legalábbis akár erre a következetetésre is juthatunk abból a zseniális, animált előadásból, amit Sir Ken Robinson oktatási szakértő előadásából készítettek a Royal Society for the Encouragement of Arts, Manufactures and Commerce (RSA) nevű szervezet munkatársai. A londoni székhelyű RSA mintegy 250 éves múltra tekint vissza és olyan gondolkodók tartoztak a tagjaik közé, mint Benjamin Franklin, Karl Marx, Adam Smith, William Hogarth, Stephen Hawking vagy Charles Dickens. 

Robinson előadása, amihez real-time hatású animáció készült, bő tíz percben végigmegy az oktatás történelmén és eljut körülbelül odáig, hogy a formalizálásra törekvő, adat- és vizsgacentrikus közoktatás erős gátját jelenti annak, hogy a gyermekkorunkban még mindannyiunkban meglévő szabad asszociációs képesség és kreatív gondolkodás felnőttkorunkra erős korlátok közé kerüljön.

A gondolatmenet maga ugyan nem a spanyolviasz feltalálása, viszont a grafikai megvalósítás kötelező anyaggá teszi ezt a kis videót mindenki számára, aki valaha elgondolkozott azon, miért is kell fejből tudni az Árpád-házi királyok uralkodási idejét, viszont miért nem tanulunk semmit az iskolában mondjuk arról, hogyan fektessük be  a pénzünket.

(A videót Bálint Viktor Facebook-megosztásai közt láttam először.)

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr192390627

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

zsildi77 2010.10.26. 10:45:21

jópofa, commoncraft feeling...

Fotelrocker2 · http://budapest.blog.hu 2010.10.29. 00:25:52

...de az iskola tudja megadni azokat a referenciákat is, amelyekkel - vagy amelyek ellen - zseni lehet valaki.

GiliczeB · http://www.balintgilicze.com 2010.10.29. 11:48:58

"...erős gátját jelenti annak, hogy a gyermekkorunkban még mindannyiunkban meglévő szabad asszociációs képesség és kreatív gondolkodás felnőttkorunkra erős korlátok közé kerüljön."
Szerintem nem ezt akartad mondani, de értem :)

szigetipeter · http://szivlapat.blog.hu 2010.10.29. 11:52:23

@GiliczeB: szerintem ezt, de az a lényeg, hogy érted. :)

GiliczeB · http://www.balintgilicze.com 2010.10.29. 12:13:55

Szóval "...erős gátját jelenti annak, hogy ...erős korlátok közé kerüljön" :)
De hogy érdemben is hozzászóljak, ne csak a kettős tagadáson lovagoljak: A szép animáció és a vonzónak tűnő kilátások mellett azért ez egy erősen vitatható gondolatmenet. Lehet, hogy az emberek néhány százaléka végül olyan életet tud élni, ahol kamatoztathatja a féktelen kreativitását és a "divergens gondolkodását", de a többségük mégiscsak zongorát fog a lécsőn cipelni :), meg irodában csinál majd valami dögunalmas melót, vagy éppen árkot ás, vagy bányában dolgozik.
Ezeknél az embereknél (de általában másoknál is) igen sokat számít az a monotonitástűrés és némi fegyelem, ami az iskolában rájuk ragad. Egyébként ez a saját jól felfogott érdekük. Sokkal rosszabb egy életet úgy leélni, mint egy meg nem értett költő, aki azt hiszi, hogy a versei mind-mind gyöngyszemek (közben egyébként pocsékak), csak a fránya pénz miatt kell egy bankban dolgoznia ügyfélszolgálatosként, mint úgy dolgozni ügyfélszolgálatosként, hogy elfogadja: neki ez jutott.

GiliczeB · http://www.balintgilicze.com 2010.10.29. 12:17:17

@mityu: Ez meg a másik. A tibeti buddhisták folyamatosan olvassák a szent könyveiket, és tanulják meg kívülről a tartalmukat azért, hogy ha bármikor találkoznak egy létfontosságú kérdéssel, arra azonnal jó választ tudjanak adni. Az alapoknak a fejben meg kell lennie. Semmiből nem lehet várat építeni.

szigetipeter · http://szivlapat.blog.hu 2010.10.29. 12:28:48

@GiliczeB: ebben tök igazad van. de szerintem a kettő nem mond ellent egymásnak, nem arról van szó, hogy ne kéne iskolába járni, hanem hogy az iskolának nem feltétlenül pont úgy alegideálisabb működnie, ahogy ma működik. Szerintem amúgy a magyar köz- (és magán)oktatás úgy általában túlképzi az embereket: azért frusztráltak, mert olyan - amúgy tök jogosan értéktelen - egyetemi diplomával dolgoznak ügyfélszolgálatosként, amiről azt gondolták, hogy majd másra jogosítja fel őket.