A McDonald’s művészetben való megjelenését bemutató posztunk után nem volt nehéz megtalálni a következő alkalmas márkát, melyet megvizsgálunk képzőművészeti szempontból.
Nem más ez, mint a világ állítólag legismertebb kifejezése az „OK” után, vagyis a Coca-Cola, amely legalább annyira gyakran szerepel vizuális alkotásokban, mint a gyorsétteremlánc és nagyjából jelképez is mindent, amit az előbbi: Amerika, kapitalizmus, globalizáció, gonosz multi. Ennek ellenére a kóla kapcsán kicsit kevesebb kifejezetten kritikus, negatív kicsengésű vizuális munkát találtunk, de azért akad ilyenre is példa.
Itt van például az orosz kortárs művészet egyik fenegyereke, Alexander Kosolapov, akinek néhány művét már a mekis posztban is bemutattuk. Az orosz kritikájának és iróniájának kedvelt célpontja az üdítőital-óriás is.
A. Kosolapov: It’s the real Thing
A. Kosolapov: This is my blood
A. Kosolapov: Molotov cocktail
A. Kosolapov: Molotov cocktail
Ha egy popkulturális ikonmárkáról beszélünk, akkor nyilván nem mehetünk el Warhol mellett sem, aki természetesen szintén megörökítette a kólát műveiben, itt persze már nem olyan könnyű megtalálni a Kosolapovnál látható apró szurkákat.
A. Warhol: Green Coca-Cola Bottles (1962)
A. Warhol: Large Coca-Cola (1962)
De a pop-art irányzatának egyéb jeles alkotói sem hagyták ki munkásságukból a szimbólummá vált üvegű italmárkát. Keith Haring és Guy Peellaert műveiben is feltűnik az ital.
Keith Haring: Andy Mouse – New Coke
Guy Peellaert: Pravda & Coca-Cola
Végezetül pedig következzen az az alkotó, akinek a Coca-Cola egyik szimbólumát, a pirospozsgás arcú, giccses télapót köszönheti a világ: Haddon Sundblom neve nagyon erősen összeforrt a márkával, amely nem véletlenül használja már több mint hetven éve az általa megalkotott télapó karaktert.
Haddon Sundblom Coca-Cola télapói
Ezen túlmenően is kimeríthetetlen a Coca-Cola megjelenéseinek száma a képzőművészetben, dizájnban, vizuális alkotásokban. Itt van például a Coca-Cola Art projekt, melynek keretében mindenféle grafikusok, dizájnerek és vizuális alkotók készítették el az élet„Coca-Cola oldalának” személyes leképezését, vagy az a blog, amelyben szintén a márka és a művészet kapcsolódásait mutatják be.