Múlt héten Originallal (a Mikvannak.hu bloggerével) és SzomKattal (a Fenntartható Fejlövés blog szerzőjével és a műsor szerkesztőjével) a Radiocafé Holnapután című műsorában beszélgettünk a felelős reklámokról - többek között Cannes kapcsán -, ott merült fel a Magyar Bormarketing Kht. idei fröccskampánya, ami a globális klímaváltozás és a fenntartható fejlődés fogalmaival operál, és képiségében is erőteljesen ráhajt a zöld vonalra.
Már akkor sem tudtunk közös nevezőre jutni, és ma sem tudom eldönteni: vajon jó-e az, ha valamilyen kampány teljesen függetlenül a tartalmától, egyszerűen csak a poén kedvéért erre a vonalra épít. Kifigurázza-e a nagy zöld divatot, és ha igen, baj-e ez? Elbagatellizálja-e vajon a környezetünk problémáit vagy csak sajátos módon, másképp hívja fel rá a figyelmet? Ciki-e az, ami trendi (Lásd a tavalyi Öko-Pannon kampányt, amelynek egyik plakátján Novák Péter azt hangoztatja: nem divatból gyűjti szelektíven a szemetet), vagy ciki-e, ha az ember trendiségből figyel a környezetére? Vagy nem mindegy, hogy miért?
Vizuálisan és szóviccekben szerintem egyébként teljesen rendben van a dolog, a weboldal sem rossz (bár elég egyszerűcske), nemes a cél is, és a célközönséghez - ami a tavalyi fröccskampány alapján most is az idősebb fiatalság, azon belül is szerintem leginkább a borozós-értelmiségi réteg lehetett - teljesen jól passzol minden, még a zöld vonal is - ők erre vevők. De akkor meg inkább csak egy eszköz, egy olyan gondolat, amit kihasznált a Bormarketing Kht. És ez baj?
Ami viszont egyértelműen a kampány gyengesége, és nem hagyhatom szó nélkül: a fenti freecardokkal július 7-én találkoztunk először egy budapesti reggelizőhelyen (Original is), a Pesti Est különszámmal pedig a Balaton Sound programstandján (július 9-13.), miközben a hirdetett rendezvény, a Fröccsünnep június 20-án volt. Magyarázat az impresszumban: "Megjelenik 2009. június 18-án 100 000 példányban". Két nappal az esemény előtt. Ha programfüzetnek szánták a helyszínre, akkor a 100 ezer példányt érzem kicsit túl optimistának, ha csalogatónak, akkor pedig valahogy nagyon elcsúsztak.
UPDATE: Original reakciója itt.