Néhány nappal ezelőtt megjelent egy cikkünk a Kreatív Online-on az 1994-es Magyar Reklámfilmszemléről. Az egyre erősebb reklámzajban élve és a gyengébbnél gyengébb mai reklámfilmeken siránkozva sokszor eszünkbe sem jut megnézni, honnan jöttünk, mit fejlődtünk, mit romlottunk. Úgy globálisan.
Pedig elég csak két évet előreugranunk az 1994-es évhez képest, és már meg is van például a legtökéletesebb példája annak, hogyan kell elkészíteni egy reklámot úgy, hogy az egy cseppet se sarkallja vásárlásra a fogyasztót, sőt inkább elrettentse. Mindezt a General Motorsnak sikerült megvalósítania 1996-ban, amikor is akarata ellenére piacra kellett dobnia az első elektromos járművet, az EV1-es modellt. California állam ugyanis szabályban írta elő az autógyártóknak a károsanyag-mentes járművek értékesítését, megadott százalékokkal, így a GM kénytelen volt 1990-ben bemutatni az első EV1-et, majd hat évvel később elkezdte azok gyártását.De hogy ezt a háta közepére sem kívánta, arról mi sem árulkodik jobban, mint ez az igazából inkább antireklám-, mint reklámszpot.
Ha egy autót valaki el akar adni, beleültet egy dögös csajt vagy férfit, és végigszáguldozza vele a világ legszebb tájait. Ha valaki nem akarja eladni, megteszi az ellenkezőjét. Hátborzongatóan soványra elnyújtott, torz emberi árnyékok mozdulatlanul a szürke betonon, a háttérben nyomasztó zene, a középkori borzalmakra vagy a kihalt városokra emlékeztető kórussal, és egy rekedt hangú, misztikus-félelemkeltő szöveghanggal. Akár egy Hirosima-dokumentum- vagy a hatezredik világvége film. Amikor a szöveg az explosion szóhoz ér, a kamera a babakocsira mozdul, majd elfeketedik a képernyő, és amikor újra feldereng, mintha egy robbanás pusztításainak nyomait látnánk. És a vége? „It isn’t coming. It’s here” – merj ezután elaludni.
Mindez érthető, ha a GM nem szereti, ne szeressék az emberek sem. És ha nem veszik, nem kell gyártani. Kudarcba is fulladt, 1999-ben a GM abbahagyta a gyártást (pedig még olyan sztárok is kiálltak mellette a nyilvánosság előtt, mint Mel Gibson), 2003-ban meg el is tüntette az utcákról. Tulajdonképpen tehát meg is van a válasz a kérdésre, hogy Ki ölte meg az elektromos autót.
A szpotot egyébként Hal Riney & Partners (1998 óta Publicis & Hal Riney) készítette.