Pár percet késtem a termek között keveregve, úgyhogy nem pontosan tudom, mi volt A jövő fogyasztója blokk eredeti célja, mindenesetre holografikus tech-víziók helyett borongós magyar jövőképekbe torkollt Kozák Ákos GfK-vezér prezije. Címszavakban:
A két kozákákosi alaphipotézis:
- egyre több dolog közszükségleti cikké válik, például számolatlanul vesszük a mikrókat
- Magyarországon nem létezik az a vásárlók kétharmadát kitevő középfogyasztói átlagréteg, amire az összes nyugati piacelemzési modell épül
Változások:
- egyre több háztartás, mert egyre több az egyszemélyes
- egyre idősödik a társadalom, leáldozóban a 18-49 kultusz, de ezzel nehéz lesz megbirkózni
- fogy a magyar
Trendek:
- 2020-ra csaknem kétszer ennyi, 1,2 millió roma > etnikai konfliktussorozat vagy beáll nyugiba?
- 4 évtized alatt 40 millió bevándorló az EU-ban > ide jönnek-e?
Fogyasztási trendek:
- 2015-re nem fogjuk elérni az EU-életszínvonal 75 százalékát, 2025-re nem fogjuk az EU-átlagot (a németeket)
- többet költünk élelmiszerre és kevesebbet lakásra, mint máshol
- néhány éven belül a rezsi lesz a legnagyobb kiadás
- az élelmiszerre fogyasztott kiadások 10-15 év alatt csökkenhetnek az EU-átlagra (=addigra kereshetünk annyival többet, hogy ugyanannyi kaja arányaiban kevesebb legyen a fizetéshez képest)
- a lakberendezési piac egy tartós ingatlanpiaci boom után megugrik és beáll a görög-spanyol 20 százalékos szintre (ez az EU-átlag alja, máshol 25-30 százalékot költenek)
- a vendéglátásra, szálláshelyekre költött összeg 20 év alatt éri el az EU-s szintet
- kérdéses: mennyi megy majd egészségügyre?