Nem sokat szarakodik, hanem helyből a lehúzás fővárosaként hirdeti Budapestet az easyHotel vírusszpotja, amire tegnap hívta fel figyelmünket a készítő ReVISION. Továbbgomb után a videó, de a reakciók az igazán fontosak az ügyben, nem a szpot:
- az ügyfél alig burkolt véleménye szerint a talpas taxisokat és vonatról leszálló turistákat terrorizáló zugszobakiadókat felvonultató szpot az első impulzus, ami Budapest-ügyben végre eléri a külföldi fiatalokat
- az ügynökség büszke
- a fővárosi turisztikai szerv szerint példátlan imázsrombolás zajlik
- a blogkommentelők fele szerint király a szpot, a másik fele szerint béna
- a városarculati tanácsnok meg azt gondolja, akár vicces, akár nem, a nem túl stabil magyar országimázs mellett ez konkrét trambulinról medencébe hugyozás.
És szerintetek?
Az ügyet két hete először megpiszkáló Turizmus Panoráma megszólaltatta Fekete Lászlót, a Budapesti Turisztikai Hivatal vezetőjét, aki példátlan imázsrombolásnak tartja a dolgot, és konkrétan valamiféle állami vizsgálatot sürgetett az ügyben. Meg még:
Ez egyáltalán nem tartozik a poénos kategóriába, és nem hiszem, hogy az interneten csak ilyen jellegű filmek keltenének hatást. Ráadásul a gerillamarketing épp azokhoz – a britekhez, a fiatalokhoz, az internetes közösség tagjaihoz – jut el, akiknek a „megdolgozására” komoly erőfeszítéséket teszünk. Ez a spot viszont lejáratja a várost, mert mocskos, áldatlan állapotokat sugall. Példa nélküli a turisztikai marketing területén, hogy egy szállodalánc oda jusson, hogy saját népszerűsítése érdekében egy város teljes imázsát próbálja meg a sárba tiporni, csak azért, hogy elmondhassa: aki nem online foglal, azt ilyen atrocitások érik.
Az easyHotelnek viszont a hírek szerint bejött a dolog, és sikerült mérhető foglalásnövekedést elérniük, ami logikusan nehezen mehetne abban az esetben, ha a világ legkirályabb hostelét hirdetnék ugyan, de egy földig imázsrombolt városban. A sztori blogokon is futott már egy kört, a kommenteket érdemes figyelni. Itt van egy a globetrekkerről:
Az a példátlan rombolás, ahogy ezt a kérdést kezelik. Utazási szakember vagyok, tökéletesen tisztában vagyok Magyarország SWOT-analízisével a beutazó turizmus szempontjából, és példátlannak találom azt a rövidlátást és képmutatást, ami felszínre hozta ezt az ügyet.
Az ugye nem baj, hogy az összes neves nemzetközi turisztikai rendezvényen a magyar pavilon a citromdíjas? Hogy maguk a kiállítók panaszkodnak és halálra unják magukat, mert míg a szomszéd Albán pavilon folyamatosan látogatott, addig a magyarokhoz csak véletlenül téved be valaki? Hogy nem tudunk a “bunkóknak gulyás, sznoboknak Gellért”-tipusú sztereotipiákból mi magunk sem kilépni?
És néhány másik a Pestiside-ról, pro és kontra:
Jó a videó. Fekete Laci addig sír, ameddig akar, a dolgok így vannak és kész, tetszik vagy sem.
Fekete úrral értek egyet - miközben egy pillanatig se vitatnám, hogy minden úgy van, ahogy a videó mutatja, vagy hogy a magyarok tényleg nem értik a viccet -, ettől ez még nem lesz vicces. A koncepció zavaros (legyen videojáték-szerű, a kölykök szeretik az olyasmit), a kivitelezés gagyi, a zene pedig minden többsejtű élőlény számára zavaró. Ezek mind arra engednek következtetni, hogy ez a szpot helyben készült.
Bojár Iván András városarculati tanácsnok tegnap szintén nyílt levelet írt, ennek az a lényege, hogy érti, miért vicces, de nem vicces, és hogy a magyar országimázs nem áll olyan erős lábakon, hogy beleférjen ez a saját fészekbe szarás.
Ennyi felvezetés után: kedves szakmabeliek, szerintetek? Ti indítanátok ellenkampányt, forgatnátok ellenszpotot, hallgatnátok, mint a sír, ti máshogy csináltátok volna, ha nálatok lenne az easyHotel?