HTML

Partnerünk

Kreatív Online hírek

Friss hozzászólások

Megint blogkönyv - de most igény szerint

2009.01.06. 09:01 lausekesther

Karácsony előtt-tájékán sok helyen olvashattunk a blogkönyvekről, ami nem csoda, hát mikor, ha nem a nagy ajándékvásárlás előtt kell ezeket népszerűsíteni, ugye? Persze a jelenség ajándékvásárlási szándék nélkül is foglalkoztatja a blogvilágot - a könyvkiadókat már kevésbé. Itt a Szívlapáton is igyekeztem már összeszedni a kis hazánkban megjelent papírblogokat, meg egyben vitát is generálni a blogkönyv értelméről, és ebből meglepő módon úgy tűnik, a bloggereket legkevésbé foglalkoztatja a PÉNZ.

Pedig valahogy úgy képzelem, hogy ül a "hétköznapi blogger" a gépe előtt, olvassa, hogy na ezt meg ezt a blogot is kiadták könyvben, és közben azon morfondírozik, az övét vajon miért nem? Hogy tényleg milyen jó lenne saját olvasóközönségének, barátoknak, rokonoknak, hódolóknak egy saját maga által írt könyvet odaajándékozni (ez aztán az igazán személyes ajándék, "írtam neked {is} egy könyvet"), meg hát az örökkévalóságnak megtartani a gondolatait, az örök adathordozón. Nem hinném, hogy nem az az első kérdése, hogy mennyibe kerül ez nekem, meg hogy tudok-e belőle pénzt csinálni. A második kérdésre egyszerű a válasz, minden bizonnyal, nem, hacsak nem vagy egy médiasztár. Mint azt a Kreatív Online-ra tegnap felkerült cikkben is olvashatjátok, a "hétköznapi bloggerek" egyike sem kaszált nagyot a könyvkiadásból, talán még annyit sem, amit ma már a blogokon lassan megjelenő hirdetések hoznak. Na jó, akkor vissza az első kérdéshez. A) variáció: ülök a seggemen, és megvárom, míg egy könyvkiadó lelkes képviselője megcsörrenti a telefonomat, mint a tündérmesében. B) variáció: kiadom magam a könyvet. A proaktív esetben újabb kérdés, hogy van-e nekem néhány millióm ilyesmire raktáron - a Fűszer és lélek, bár tényleg igényes kivitelű, csodás fotókkal, de komoly 6 milliójába került a készítőknek. Ha nincs, főhet a fejem.

De a "Nagy Fejlett Nyugaton" már erre is van megoldás. A Mediashift magazinban olvastam, bár jó ámerikai meggyőzős stílusban, de itt a megoldás, kedves bloggerek, a tuti tipp: az igény szerinti könyvkiadás!

Miközben a magánkiadás hagyományos módja milliókba kerülhet, vagy akár másfél évig is eltarthat, míg a kiadó visszajelez a beküldött kéziratra, és megvan a kockázata, hogy többezer könyv a szerző nyakán marad, a magánkiadás új internetes formái olcsóak, gyorsak és csak annyi könyvet nyomtatnak, amennyi megrendelés érkezik. Egy „elsőkönyves” egy nagy kiadó marketinges és a terjesztési tapasztalatainak hiányában eddig nem sok eséllyel profitált egy hagyományos magánkiadásból, a könyvesboltok sem szívesen kockáztatják az eladásokat egy teljesen ismeretlen szerző művével. 

A pod-kiadók - Lulu, AuthorHouse, iUniverse, DogEar, xLibris, Packt, BookSurge az Amazontól (A Blurb nagyon várt BookSmartjából végül nem lett semmi) - lehetőséget adnak bárkinek blogja könyvformában való kinyomtatására, gyakran egy weboldalon való promotálásra és eladására is, amin a szerző a megrendeléseket intézheti. Az igény szerinti nyomtatással, a könyv megtervezésével, személyre szabásával, esetleges szerkesztésével, ellenőrzésével, a szállítással, átutalásokkal a kiadók foglalkoznak, az eladások után a szerző százalékot kap. Egy 100 példányos könyv magánkiadásának a költségei így a tengerentúlon minőségtől függően 1500 és 5000 dollár közé esnek. Egyes kiadók csomagban nyújtják a szolgáltatásaikat, amibe a könyv terjesztése és promotálása is beletartozik. Az Amazon BookSurge szolgáltatása annyiban jobb a többinél, hogy legnagyobb online-könyvkereskedőként leveszi a marketinggel és az eladással kapcsolatos terheket a szerzőről, ami egyben helyzeti előnyt is jelent neki a kisebb pod-kiadókkal szemben, így nem csoda, hogy sokan azzal vádolják, azoknak a magánkiadásoknak az értékesítését, amelyek nem a BookSurge segítségével készültek, letiltják az Amazonon. Ami biztos, könyvesboltokban továbbra sem könnyű nagy bizniszt csinálni egy magánkiadásból, de manapság bármit lehet értékesíteni saját weboldalon, vagy üzletet is lehet kötni egy online könyváruházzal.

A magánkiadás lépcső lehet a nagy kiadókkal való üzletkötés felé is, hiszen ha abból a szerző gyorsan sok példányt elad, az némi biztosítékot jelent a kiadóknak, hogy érdemes nekik is belefektetni a könyvbe. Elle Newmark például az iUniverse-zel jelentette meg a The Book of Unholy Mischief című könyvét, amire később egy nagy kiadó hétszámjegyű ajánlatot tett (dollárban). Az amerikai magánkiadások piacán egyébként inkább a tanácsadó kézikönyvek és az igaz történetek kelendőek, a fikcióból is inkább a fantasztikus sztorik, mint a szépirodalom – írja a Mediashift magazin.

 Nos, itthon mikor várhatunk ilyesmit?
  

5 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://szivlapat.blog.hu/api/trackback/id/tr28860857

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

xsolutions · http://blogvilag.hu 2009.01.06. 13:32:26

Már rég van ilyen itthon is, erről Merras írt pont egy éve (!) egy bejegyzést (merras.sfblogs.net/2008/magankiadas.scifi).

Karma · http://karma.blog.hu 2009.01.06. 14:10:02

Ez is hazai, nem on-demand, de ennél olcsóbban még nem láttam, bőven elérhető ár sztem: adlibrum.hu/

lausekesther 2009.01.06. 15:43:21

Kösz a pontosítást meg az infót, úgy látszik, akkor mégis van, de valahogy mégsem dívik. Ismertek valakit, aki már kipróbálta őket? Egyébként nekem a weboldalaikból épp fordítva tűnik, mintha az AdLibrum csinálna print-on-demandot, a LiLLi.hu meg pont nem igény szerint, hanem 50 példányonként nyomtat. A Könyvműhely.hu legalább tízesével.

Karma · http://karma.blog.hu 2009.01.07. 14:12:17

@lausekesther: a Konzervatóriumos srácok tapogatóztak az AdLibrumnál, érdemes lehet megkeresni őket!
süti beállítások módosítása